5 343 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Varför har dessa träd röjts vid en bäck? Jag ser inget praktiskt skäl nämligen...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man rensar hårt vid kanten så minskar skuggningen av vattnet. Det gör att fisk kan känna sig mer utsatt för fågelattacker. Dessutom blir det mindre löv och grenar i vattnet och då minskar mängden mat i form av insekter. Det ger färre yngel.KnockOnWood skrev:
När skuggningen minskar höjs vattentemperaturen och UV-bestrålning vilket ökar växtligheten och då blir lekbottnarna sämre, det behövs ju en viss mängd rent grus som kan dölja äggen tills de kläcks när våren kommer. Ökad växtlighet bromsar också vattenhastigheten vilket ökar mängden vitfisk och därmed gädda. Nej, det är inte troligt att det kommer bli gädda i denna lilla bäck så nära havet men på plattare åkermark så...
Och blir det färre yngel blir det färre stora fiskar som efter ett par år i havet återvänder till sin lilla bäck. Och då blir det färre ägg och större andel yngel som inte överlever och så vidare...
Vill man sedan göra det värre skall man städa bort stenblock och nedfallna trädgrenar i strömmen.
Nu kan det låta som att jag gnäller på markägaren. Det gör jag INTE. Jag vill bara veta skälet till en rensning. Kunskap är både roligt och nyttigt.
Jag hoppas att under 2018 få träffa de som äger mark runt bäcken och ta en fika för att lära mig mer om deras bäck. Det är vad jag tror fyra markägare. Vet dock inte vilka.
Jag hoppas att under 2018 få träffa de som äger mark runt bäcken och ta en fika för att lära mig mer om deras bäck. Det är vad jag tror fyra markägare. Vet dock inte vilka.
När jag var grabb, för evigheter sedan, så hittade vi några fina bäckar i södra Dalarna, i Tolvsbo-Malingsbo trakten, med röding och små öring. De såg ut som diken. Snår och växtlighet i mängder. Gick knappt att ta sig fram. På ett ställe gick bäcken över en åker och var hel överväxt.
Där ägnade vi oss åt det roligaste tjuvfiske jag hållit på med. Fisken är skygg. Den försvinner vid minsta varning. Vi använde slanor som spön. Det enda som behövdes var en rev och en krok. Något flöte gick inte att använda.
Metoden var att sänka en tom krok, eller möjligen med lite tuggat bröd på, ner till vattenytan. När fisken undersökte kroken så kunde man rycka upp den. Sedan stekte vi upp fångsten direkt där vi var och åt upp den.
Roligast var att sitta i åkern. De som körde på vägen såg ingen bäck så de trodde vi var knäppa. Fick de se oss haka upp en Röding körde de nästan av vägen
Det som tog kål på nöjet var den lokala fiskevårdsföreningen. De röjde för att göra bäcken tillgänglig och fisken försvann. innan den hämtade sig (utan fisk tappade de intresset och bäcken slyade igen på nytt) kom minkarna och utrotade all fisk.
Trevligt att höra att moderna fiskevårdare förstår värdet av snår och annat som ger skydd åt fisken.
Mvh Findus
Där ägnade vi oss åt det roligaste tjuvfiske jag hållit på med. Fisken är skygg. Den försvinner vid minsta varning. Vi använde slanor som spön. Det enda som behövdes var en rev och en krok. Något flöte gick inte att använda.
Metoden var att sänka en tom krok, eller möjligen med lite tuggat bröd på, ner till vattenytan. När fisken undersökte kroken så kunde man rycka upp den. Sedan stekte vi upp fångsten direkt där vi var och åt upp den.
Roligast var att sitta i åkern. De som körde på vägen såg ingen bäck så de trodde vi var knäppa. Fick de se oss haka upp en Röding körde de nästan av vägen
Det som tog kål på nöjet var den lokala fiskevårdsföreningen. De röjde för att göra bäcken tillgänglig och fisken försvann. innan den hämtade sig (utan fisk tappade de intresset och bäcken slyade igen på nytt) kom minkarna och utrotade all fisk.
Trevligt att höra att moderna fiskevårdare förstår värdet av snår och annat som ger skydd åt fisken.
Mvh Findus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fario skrev:
Det verkar inte lätt det där. Skall det vara rena bäck-bottnar eller skall det vara löv och grenar.Fario skrev:
Verkar svårt att få till den rätta balansen
Får man fråga vad det är för en sjö?
Man vill ha rent grus utan för mycket sediment, därför är det viktigt med sten i vattnet som skapar virvlar. Nedfallna löv och grenar är perfekt för öring. Men mängder med gröna vattenväxter som har stabilt fäste i botten är inte så bra för ägg eller uppväxande yngel. Men viss växtlighet är toppen, där finns det flicksländor som är mums för fisk. 
Och tvärtom mot vad man tror bromsar grenar eller ens större nedfalla träd vattenhastigheten särskilt mycket. Men självklart kan alla vatten inte vara strömmande med grusbotten. Mångfald är ordet.
Problemet är att det ofta blir tvärtom mot vad man tror. Man städar och rensar för att det skall bli bättre men så blir det sämre.
Det är inte en sjö utan det salta havet...
Och tvärtom mot vad man tror bromsar grenar eller ens större nedfalla träd vattenhastigheten särskilt mycket. Men självklart kan alla vatten inte vara strömmande med grusbotten. Mångfald är ordet.
Problemet är att det ofta blir tvärtom mot vad man tror. Man städar och rensar för att det skall bli bättre men så blir det sämre.
Det är inte en sjö utan det salta havet...
Kul berättelse!findus42 skrev:
När jag var grabb, för evigheter sedan, så hittade vi några fina bäckar i södra Dalarna, i Tolvsbo-Malingsbo trakten, med röding och små öring. De såg ut som diken. Snår och växtlighet i mängder. Gick knappt att ta sig fram. På ett ställe gick bäcken över en åker och var hel överväxt...
...Roligast var att sitta i åkern. De som körde på vägen såg ingen bäck så de trodde vi var knäppa. Fick de se oss haka upp en Röding körde de nästan av vägen.
Man kan ju säga att är det fult och djävligt för fiskaren är det bra för fisken...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle vilja göra en liten invändning. Naturen används ofta för vårt nöje eller arbete. Men när man gör insatser för att skapa exempelvis större biologisk mångfald eller få tillbaka mer "naturliga" vatenflöden så är det också för att säkerställa en hållbar framtid. Och då räknas med tre saker som alla värderas lika högt: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
Vad göller träd längs små obetydliga vattendrag så tog jag en bild i helgen. Den är från en utdikad bäck som flyter förbi Center Syd vid min hemort.
Till vänster i bilden finns inga träd eller buskar och där är det ständigt växtlighet som man kanske inte önskar i ett rinnande litet vattendrag.
Till höger finns ett fåtal träd och där är det mer öppet vatten även sommartid. Man skulle också kunna önska lite sten och död ved i "diket".
Vad göller träd längs små obetydliga vattendrag så tog jag en bild i helgen. Den är från en utdikad bäck som flyter förbi Center Syd vid min hemort.
Till vänster i bilden finns inga träd eller buskar och där är det ständigt växtlighet som man kanske inte önskar i ett rinnande litet vattendrag.
Till höger finns ett fåtal träd och där är det mer öppet vatten även sommartid. Man skulle också kunna önska lite sten och död ved i "diket".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara