Häckar, Buskar & Träd
K-S-L: Tack för snabb återkoppling Anders! Vattna gör vi som dårar, framför allt nu när det varit så varmt. Ordentligt med mull också, kan det blir för mycket mull kanske? Vad föreslår du för gödning? Härligt att höra att det finns hopp iallafall, ser fram emot en tät och fin häck till nästa sommar om inte annat!
MathiasS: [citat] Att tänka på när man köper släp är att om man köper ett väldigt litet släp så får man också med sig väldigt lite när man hämtar jord. Om man tänkte på detta när man köpte släp så köpte man ett väldigt stort släp och då får man med sig en hel del och det är fördelaktigt att betala per släp. För mig blir det lite billigare att hämta själv än att ta hem en
yonna: Snyggt med dubbla häckar och jag ser inget negativt med en demilitariserad zon! Bara häckarna får ljus och att den södra häcken inte blir 5 meter hög. Jag har satt dubbelhäckar i min förra trädgård såväl som i min nya. Det är inspirerande och roligt för barn och hund att springa emellan och rätt placerade kan de intrycksförstora en annars liten trädgårdsyta.
AndersS: Tog bort tre ekar i den storleken för ett år sedan och de kunde då stå på väg med lastbil för fällning och lastning. Efter skattereduktion blev kostnaden 12,500:- inklusive bortkörning. Sedan blev det stubbfräsning och borttransport, samt två mindre äldre stubbar, 3000:- efter skattereduktion.
Claes Sörmland: Jag tror det räcker. Vid plantering av träd i hårdgjorda ytor i städer så siktar man på minst 80 cm djup på bäddarna för att långsiktigt få fungerande vattentransport. Helt klart blir din bädd känslig för uttorkning men när rötterna tagit sig ut i gräsmattan så kommer trädet att klara sig på egen hand. Körsbär är dessutom rätt torktåliga. När du väljer jord, se till att
Oldboy: Pil är nog ett av de enklaste träden att flytta, eller för den delen att föröka. Klipper man grenar (1-2 m långa, 1-2 cm tjocka) och sticker ner i backen så brukar alltid några att rota sig och börja växa.
boot_w00t: Ja det kanske är det bästa, får se vad vi gör! Tack för visat intresse!
F_man: Ja det borde väl vara rimligt. Det är ett nybyggnadsområde med många grävare som varit i farten (inte minst när kommunen anlade cykelvägen nära trädet). Det konstiga är väl kanske att jag inte lyckats lägga märke till det tidigare :)
BirgitS: [citat] Det är nödvändigt att häcken är A-formad och inte V-formad så att solljuset når ner till de nedre delarna också. I stället för att ta ner hela häcken kan du försöka med att föryngra den under 4 år genom att varje år i februari ta av en fjärdedel av de grövsta stammarna ca 5 cm ovan mark eftersom det stimulerar skottbildning från de nedersta delarna. Jag vet inte hur bra
BirgitS: Löss och annan ohyra kan man normalt bekämpa med att spruta såplösning (gärna med lite T-sprit i) på bladen eftersom det kväver ohyran. Spruta med några dagars mellanrum och efter regn tills de är borta. Du kan ju börja med att klippa häcken och noga ta bort allt du har klippt av så får du bort mycket ohyra också.
Anna_H: Jag skulle korta in den där som går rakt upp litegrann, nån gång i sommar. Då utvecklas sidogrenarna bättre, och den grenen (som ju kommer att bli stammen) kommer att utveckla ytterligare någon eller några grenar som går mer åt sidan istället för en stor rakt upp. I övrigt beskär man som sagt körsbär så lite som möjligt.
TottoGBG: Jag tror att du ska ta bort sjuka delar nu. Använd en bra sekatör eller grensax och gå in ca 10-15 på frisk ved.
BirgitS: Ja, det var inte lätt när man var ny med trädgård ;) Biblioteken brukar ha några bra böcker om grundläggande trädgårdsskötsel.
Axeteg: Jag hade samma problem jag när jag beställde gräsmattejord. Stora vassa glasskärvor som inte alls var trevliga. Jag hörde av mig till leverantören och de halverade fakturan utan några som helst argument, då de var rätt vana vid det.
Abies koreana: [citat] Tack du, omväxling förnöjer sägs det :) Jag var mer eller mindre beredd på halshuggning eller att någon som blir ilsk hittar en enda liten detalj att slå ner på. Men ibland måste vissa saker sägas oavsett konsekvenserna och det här är en så allvarlig fråga där medvetenheten inte är särskilt hög. Om inlägget får en enda att avstå från Myrr i trädgården så har det
G-83: Det ser ut som Oxel. https://www.ka.se/hur-skoter-vi-oxelhacken
pelleprognos: [citat] Får hoppas på ytterligare en mild vinter och isolera dom med löv och annat bös efter bästa förmåga om jag nu planterar dom klena plantorna. Plantagen hade ju bara två och jag vill ha tre st.
BirgitS: En formklippning till midsommar låter utmärkt. Jag förstår att det blir rörigt när man läser en massa på olika webbsidor, själv köpte jag någon grundläggande trädgårdsbok och lånade ett par andra på biblioteket när vi köpte hus.
WhatIF: [citat] Hej vart hittade du dessa priser på Thuja smaragd för 199 kr? 200 cm. :)
Sinologen: Tror jag släppte ut roboten på grönbete för 3 eller fyra veckor sedan. Får köra lite försiktigt eftersom det är ganska blött (men växer) - blir lätt slitage av roboten. Bor i Malmö-trakten och har bara haft två dagar med snötäcke typ.
etompau: [citat] Låter som en överdriven försiktighet när det gäller björkar. Kanske är din försiktighet relaterat till var dessa björkar växer. Här i Skåne så växer dom som ogräs. De skadade björkarna jag någon gång ser är vindskadad/vindfällda. Att "lyfta" björkar (kapa bort nederdelen) är inget ovanligt.
BirgitS: [citat] Lite svårt att se på bilden hur det ser ut för mig, men du bör klippa en ny snittyta som är slät och lutar lite så att regnvatten inte blir stående på den. Bondsyrener sätt mycket rotskott. Brukar du få rotskott? I så fall kan man gräva upp några sådana och plantera i "hålet". Om man vill att syrener ska blomma ska man klippa dem efter blomningen. De bildar anlagen för
Anna_H: Mitt tips är att sköta om syrenhäcken istället. Ta ner hälften av stammarna till 20 cm i år, nästa år tar du resten. I fortsättningen tar du efter blomningen ner alla stammar som är för höga till 20 cm. Då har du inom tre år en tät, fin syrenhäck som blommar varje år.
Claes Sörmland: Japp, ett äppelträd som är på väg ut. För sortbestämning krävs vanligen frukt och en duktig pomolog.
BirgitS: Priset ser ut att vara väldigt likt vad Plantagen tar för barrotade syrener, 10 st 50 cm höga för 299 kr. De flesta ställen säljer nog syrener som är krukodlade och därmed mindre känsliga för torka, samt något år äldre och därmed buskigare. Barrotade och långa transporttider (t.ex. över en helg) kan orsaka torkskador. Dessa billiga syrener är också vildsyrener som kan sätta
Banvaktarn: Stubbe eller inte så bör det gå att borra ett par små hål om man väljer att injektera lite Roundup. Som på bilden min var det en björk på 10meter som växte direkt ifrån grund, året efter jag sågat ner den slog den skott, borrade lite hål med Roundup. den dog på någon vecka, nu är den uppgrävd.
BirgitS: Låna gärna en bok om beskärning på biblioteket så får du mer kunskap om hur du ska lägga snitten, var på en gren man ska välja att klippa osv.
Anna_H: Prova du att lägga dem direkt på gräsmattan, så har du nog ork att gräva upp och göra det rätt om ett par år :D
BirgitS: Jag använde hönsgödsel till rabatter, bärbuskar och alla andra buskar.