Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej!
Jag gräver för dränering runt huset och har gått på en av vårt fina gullregns grova rötter. Hur ska jag göra för att vårt träd inte ska ta alltför mycket skada? Kapa och skydda på något sätt? Vill egentligen helt inte ha den roten där med tanke på dräneringen men vill heller inte att trädet ska helt tappa livskraften. Det är ca 7-8m högt.
Tack för svar!
Jag gräver för dränering runt huset och har gått på en av vårt fina gullregns grova rötter. Hur ska jag göra för att vårt träd inte ska ta alltför mycket skada? Kapa och skydda på något sätt? Vill egentligen helt inte ha den roten där med tanke på dräneringen men vill heller inte att trädet ska helt tappa livskraften. Det är ca 7-8m högt.
Tack för svar!
Gullregn verkar vara tåliga så det kommer nog gå bra. Jag är en riktig trädkramare men jag undrar ändå om det verkligen är klokt att ha kvar det så nära huset…
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Det står ca 2-3 meter ifrån. Är det för nära? Av vilken anledning? Det är rätt buskigt i sin form så tror inte det skulle skada huset jättemycket vid en storm. Dessutom är huset ett par meter högre än trädet.H Harmagedon skrev:
Jag vet verkligen inte men tänker att du får hela dräneringen full av rötter rätt snart. Men hade det varit jag så hade jag säkert sparat trädet ändå.C carlfredrik skrev:
Jag hade kapat roten (som inte tycks såå kraftig) snyggt och prydligt lite närmare stammen. Något tätt varaktigt nät vore inte heller fel mot roten. Man kan också tex vart 5:e åt göra en rotbeskärning mot grunden för att skydda denna. Ett friskt gullregn klarar detta.
Klicka här för att svara