N Nerre skrev:
Nu föll det sig inte bättre än att vi hamnade på Österlen igen på årets semester (det var några år sen sist) så jag passade på att ta lite bilder på några av träden hos Kiviks musteri (det är fri entre till deras visningsodling).

Nu ska jag ju erkänna att jag inte vet i vilken utsträckning dessa eventuell är ympade, men jag tror inte man ympar på så grova stammar?

(Ja, det är päron där också, men de flesta är äppelträd :) )
Faktiskt lätt att ympa på grov stam. Bara kapa vid savstigning och sen kan man knacka in ympar under barken. Men, dessa ympades nog när de var unga.

Så vackert med gamla fruktträd! Spana in den bakre bågen på första bilden!

Är det dessa ni menar med vattenskott?

• Trädstam med flera unga skott och gröna blad växande vertikalt; potentiella vattenskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Stressade träd skjuter en massa skott för att öka sin bladmassa. De där skotten kan inte bära frukt.

• Gilla
Stooorn
  • Laddar…
Vattenskott är väl mest ett skällsord för snabbväxande nytillväxt med klen infästning som sker när trädet är stressat av hård beskärning. Gallrar man bland dem och låter de bästa vara kvar, så utvecklas de så småningom till fina fruktbärande grenar.

De där kapade grenarna skulle må bra av att kapas lite längre in förresten, vid grenkragen :-)

• Gilla
Stooorn
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
De där kapade grenarna skulle må bra av att kapas lite längre in förresten, vid grenkragen :)
Så ska jag försöka ordna det, Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.