Hej,
Vi har en rejäl bokhäck på över 3m där grenarna är ganska grova på sina ställen, 20-30mm tjocklek.
Vilken häcksax rekommenderas?
Vi provade en Ryobi (minns varken modell eller prisnivå) förra året men den orkade inte ta sig igenom alla grena utan skavde mest..
Jag tycker prestandan lovar för mycket till vad häcksaxen egentligen klarar av när man läser om produkten, så går inte lita på det tycker jag.
Vi vill gärna ha en Ryobi häcksax då vi maskiner i det märket innan, men en stark modell.
Någon som har ett tips?
Vi har en rejäl bokhäck på över 3m där grenarna är ganska grova på sina ställen, 20-30mm tjocklek.
Vilken häcksax rekommenderas?
Vi provade en Ryobi (minns varken modell eller prisnivå) förra året men den orkade inte ta sig igenom alla grena utan skavde mest..
Jag tycker prestandan lovar för mycket till vad häcksaxen egentligen klarar av när man läser om produkten, så går inte lita på det tycker jag.
Vi vill gärna ha en Ryobi häcksax då vi maskiner i det märket innan, men en stark modell.
Någon som har ett tips?
Den där får ni ta med sekatör om du inte skaffar med någon enorm sak med bensinmotor.
Normalt klipper man häckar två gånger om året och då klipper man ju inte tjocka förvedade grenar av denna typ utan i senaste tillväxtens små slanor.
Normalt klipper man häckar två gånger om året och då klipper man ju inte tjocka förvedade grenar av denna typ utan i senaste tillväxtens små slanor.
Min snart 20-åriga höga bokhäck har än så länge inte behövt kapas med sekatör men jag är noga med att inte låta den bredda sig. Det innebär att den klipps väldigt hårt varje vår. Det största problemet är faktiskt när man anlitar (som man tror) proffs som inte klipper tillräckligt hårt.
Höstklippningen blir mest putsning och det gör jag/barn själv.
På sikt är ju inte just boken ett problem eftersom den lätt går att föryngras och få smal och tät igen och ändå behålla höjden.
Jag har en gammal STIHL elklippare som fungerar mycket bra och som är relativt lätt i handen.
Höstklippningen blir mest putsning och det gör jag/barn själv.
På sikt är ju inte just boken ett problem eftersom den lätt går att föryngras och få smal och tät igen och ändå behålla höjden.
Jag har en gammal STIHL elklippare som fungerar mycket bra och som är relativt lätt i handen.
Redigerat:
I mitt förra kvarter hade jag en gammal granne som föryngrade en 80-årig alltför bred avenbokshäck. Jag var mycket tveksam - han klippte/sågade snyggt alla grenar ca 10-15 cm från stammarna en vår. "Häcken" blev verkligen rumphuggen. Våren därpå var hela häcken smal, fullständigt tät och fantastiskt fin.Claes Sörmland skrev:
Tar med mig det om jag en dag skulle behöva!yonna skrev:
I mitt förra kvarter hade jag en gammal granne som föryngrade en 80-årig alltför bred avenbokshäck. Jag var mycket tveksam - han klippte/sågade snyggt alla grenar ca 10-15 cm från stammarna en vår. "Häcken" blev verkligen rumphuggen. Våren därpå var hela häcken smal, fullständigt tät och fantastiskt fin.
har hand om ett hundratal meter häck berberis, oxel, thuja och (ja) björk.
på vintern när det är lättare att se vilka ytliga grenar som förvedats, dött, eller grovat till sig respektive breder ut sig över angränsande plantor; tas dessa om hand med en trestegssekatör eller en fiskars grensax på pinne.
då klaras friseringen sommartid med en ergonomisk och lätt batteriklippare.
minst jobb totalt sett har jag funnit om man klipper fler gånger per säsong. då är klippet lätt att ta hand om, behöver inte forslas bort utan kan läggas direkt på grovkomposten. mot gatan är sedan en kraftig batterilövblås ovärdelig för att få bort det sista skräpet.
på vintern när det är lättare att se vilka ytliga grenar som förvedats, dött, eller grovat till sig respektive breder ut sig över angränsande plantor; tas dessa om hand med en trestegssekatör eller en fiskars grensax på pinne.
då klaras friseringen sommartid med en ergonomisk och lätt batteriklippare.
minst jobb totalt sett har jag funnit om man klipper fler gånger per säsong. då är klippet lätt att ta hand om, behöver inte forslas bort utan kan läggas direkt på grovkomposten. mot gatan är sedan en kraftig batterilövblås ovärdelig för att få bort det sista skräpet.
Klicka här för att svara