Claes Sörmland
smh smh skrev:
Jag har fått bukt med den genom att först jämna den med marken (med röjsåg och sekatör), sen hålla efter med gräsklippare. Svinjobbigt första gången, ganska jobbigt första året, inte jobbigt alls år två och år tre var den i princip borta.
Då är vi två som använt denna teknik.

D Daniel 109 skrev:
Funkar får?
Jag saknar personlig erfarenhet, har aldrig haft får, men de bör kunna gå loss på spirea också.

Lite uppföljning sedan hösten år 2022.

När delar som täckts med presenning togs bort i höstas konstaterades att buskarna var döda förutom något skott som trängt igenom i skarvarna.
En mindre del testades med presenning i ett år, där växer små skott upp, där kör jag numera med gräsklippare och röjsåg.

I med att det finns mycket död ved (fick kratta ihop 22 240 l säckar i höstas) tar det tid för gräset att komma igen, därför lägger jag ut matjord i små plättar här och där med gräsfrön, då bildas ”öar”.

De delar som inte haft presenning tas med röjsåg flera gånger under växtsäsongen för att gräset skall vinna, det fungerar.

Kontentan hittills är att en tjockare presenning fungerar om den får ligga några år.

• Rensad skogsglänta med presenningar och ett par små träd, döda buskar och grenar på marken, omgiven av tallar och granar under delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skottkärra med jord och spade på en nyanlagd mark, omgiven av bruna växtrester och jordplättar.
    Skapa konto
  • En trädgård med rester av buskar och grönska, blå presenning på marken och en stuga i bakgrunden under en mulen himmel.
    Skapa konto
  • Övervuxen äng med gula blommor, en uppställd gräsklippare och presenning i ett skogsområde, omgiven av träd.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.