Tobbe.A
Vi har ett plommonträd på vår tomt som inte mår bra. När vi flyttade in för 10 år sedan gav det mycket frukt och såg ut att må bra, det gav så mycket frukt att grenar knäcktes.

Det senaste åren har det knappt blivit någon frukt alls och det får mängder av bladlöss. Även om jag försökt bekämpa bladlössen tidigt så har jag inte lyckats. Detta resulterar i att de flesta bladen och det som skulle blivit frukter, ramlar av tidigt. Stammen har spruckit på flera ställen och idag upptäckte jag att det var trädjordmyror (antar jag) längst ner på stammen och att stammen på flera ställen var porös.

Tror ni det finns något vi kan göra för att rädda trädet?

//Tobbe
 
  • Ett plommonträd med glesa grenar och sparsamt med löv. Trädet står i en trädgård med en grön häck i bakgrunden och en hink hänger från stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken och skadad trädstam med porös bark, möjligtvis infekterad av insekter, omgiven av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken stam på plommonträd med porösa områden och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken och skadad trädstam med tecken på porös bark vid basen, omgiven av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Vi har ett plommonträd på vår tomt som inte mår bra. När vi flyttade in för 10 år sedan gav det mycket frukt och såg ut att må bra, det gav så mycket frukt att grenar knäcktes.

Det senaste åren har det knappt blivit någon frukt alls och det får mängder av bladlöss. Även om jag försökt bekämpa bladlössen tidigt så har jag inte lyckats. Detta resulterar i att de flesta bladen och det som skulle blivit frukter, ramlar av tidigt. Stammen har spruckit på flera ställen och idag upptäckte jag att det var trädjordmyror (antar jag) längst ner på stammen och att stammen på flera ställen var porös.

Tror ni det finns något vi kan göra för att rädda trädet?

//Tobbe
Nej. Plommonträd är inte så långlivade så säg att om det är 20-30 år så är det förväntat att det är dåligt. Sätt ett nytt.
 
Farstatjej90
Köp några flaskor av detta

Grön sprayflaska med Substral Tuhohyönteis hyönteistorjuntasuihke för prydnadsväxter. 4.3 stjärnor, pris 14,99.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och spraya. Det används i mer koncentrerad form i svenska odlingar överallt (kommersiellt).
Du kommer inte se en insekt igen på ditt träd och det kommer klara sig.
 
Är det röta i stammen hade jag tagit ner det.
 
Med den stamskadan skulle jag ta ned det. Ett litet tips är att ringbarka trädet nu/i år för att inte riskera massor av rotsly senare.

Således långsam döööd ...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Trädet är bortom räddning. Träd är inga evighetsmaskiner och även under de mest gynnsamma förhållanden så dör de av ålder. Insekterna är antagligen inte orsaken till att trädet dör utan de passar bara på att kalasa när trädet är försvagat.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Med den stamskadan skulle jag ta ned det. Ett litet tips är att ringbarka trädet nu/i år för att inte riskera massor av rotsly senare.

Således långsam döööd ...
Om man inte kan eller känner ngn eller vill lära sig att ympa 😀 Då är rotskotten guld värda

Men. Hade trädet haft kraft att sätta rotskott hade det gjort det redan, detta ser ut att vara slut. Troligen är barken dålig så att trädet har ringbarkat sig själv.
 
H hapazard skrev:
Hade trädet haft kraft att sätta rotskott hade det gjort det redan, detta ser ut att vara slut. Troligen är barken dålig så att trädet har ringbarkat sig själv.
Nja. Är inte övertygad. I min gamla trädgård fanns resterna av ett ynka gammalt spaljerat plommon som vi sågade av längs roten. De följande många åren slet vi mycket med dess avkommor som vägrade ge upp.

Jag är numera noga med att ringbarka. I ögonblicket med en totalskadad klotrobinia - vars rosticklingar som gärna ger sig iväg många meter.
 
Tobbe.A
Det låter onekligen som att vi behöver ta ner det, som vi trodde. Tack ska ni ha!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.