Vi har ett plommonträd på vår tomt som inte mår bra. När vi flyttade in för 10 år sedan gav det mycket frukt och såg ut att må bra, det gav så mycket frukt att grenar knäcktes.
Det senaste åren har det knappt blivit någon frukt alls och det får mängder av bladlöss. Även om jag försökt bekämpa bladlössen tidigt så har jag inte lyckats. Detta resulterar i att de flesta bladen och det som skulle blivit frukter, ramlar av tidigt. Stammen har spruckit på flera ställen och idag upptäckte jag att det var trädjordmyror (antar jag) längst ner på stammen och att stammen på flera ställen var porös.
Tror ni det finns något vi kan göra för att rädda trädet?
//Tobbe
Det senaste åren har det knappt blivit någon frukt alls och det får mängder av bladlöss. Även om jag försökt bekämpa bladlössen tidigt så har jag inte lyckats. Detta resulterar i att de flesta bladen och det som skulle blivit frukter, ramlar av tidigt. Stammen har spruckit på flera ställen och idag upptäckte jag att det var trädjordmyror (antar jag) längst ner på stammen och att stammen på flera ställen var porös.
Tror ni det finns något vi kan göra för att rädda trädet?
//Tobbe
Nej. Plommonträd är inte så långlivade så säg att om det är 20-30 år så är det förväntat att det är dåligt. Sätt ett nytt.Tobbe.A skrev:
Vi har ett plommonträd på vår tomt som inte mår bra. När vi flyttade in för 10 år sedan gav det mycket frukt och såg ut att må bra, det gav så mycket frukt att grenar knäcktes.
Det senaste åren har det knappt blivit någon frukt alls och det får mängder av bladlöss. Även om jag försökt bekämpa bladlössen tidigt så har jag inte lyckats. Detta resulterar i att de flesta bladen och det som skulle blivit frukter, ramlar av tidigt. Stammen har spruckit på flera ställen och idag upptäckte jag att det var trädjordmyror (antar jag) längst ner på stammen och att stammen på flera ställen var porös.
Tror ni det finns något vi kan göra för att rädda trädet?
//Tobbe
Trädet är bortom räddning. Träd är inga evighetsmaskiner och även under de mest gynnsamma förhållanden så dör de av ålder. Insekterna är antagligen inte orsaken till att trädet dör utan de passar bara på att kalasa när trädet är försvagat.
Om man inte kan eller känner ngn eller vill lära sig att ympa 😀 Då är rotskotten guld värdayonna skrev:
Men. Hade trädet haft kraft att sätta rotskott hade det gjort det redan, detta ser ut att vara slut. Troligen är barken dålig så att trädet har ringbarkat sig själv.
Nja. Är inte övertygad. I min gamla trädgård fanns resterna av ett ynka gammalt spaljerat plommon som vi sågade av längs roten. De följande många åren slet vi mycket med dess avkommor som vägrade ge upp.H hapazard skrev:
Jag är numera noga med att ringbarka. I ögonblicket med en totalskadad klotrobinia - vars rosticklingar som gärna ger sig iväg många meter.
Klicka här för att svara




