Hej 👋🏼
Nybliven fritidshusägare sedan 1år tillbaka. Damen som sålde huset till oss är 95år, således har trädgården (Läs: bombnedslag, 18 miljarders stubbar samt sankmark 🫣) inte tagits hand om på många år. Vinbärsbuskarna har jag fått fason på, men krusbären 😓 Det är både krusbär, syren, vildhallon osv i dem. Vad ska jag göra? Jämna dem med marken?

Hjälp! 😆

• Övervuxen krusbärsbuske med inslag av andra växter, omgiven av gräs och belägen framför ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgård med buskar och stubbar framför ett gult hus med rött tak, omgiven av skog och sly.
    Skapa konto
  • Övervuxen krusbärsbuske blandad med andra växter i en vild och ogräsig trädgård, omgiven av gröna ängar och skog.
    Skapa konto
Det går ju att få ordning på dem, om ni vill. Jag tolkar frågan som att ni är inne på att ta bort dem beroende på mängden arbete kanske?

Magnus E K
Bombnedslag har väl inte så mycket att göra med före detta ägarens ålder utan mer om det varit krig (eller kanske övningsområde) i området i närtid. Se till så att det inte finns kvar några vassa eller explosiva rester!

Om du vill ha krusbär på platsen borde det övriga gå att bli av med genom att manuellt rensa allt eftersom det kommer upp.

Nåja. Krig har ju givetvis inte med tanten ålder att göra samt inga eländiga övningar på tomten. Mer ett sätt att beskriva tomtens skick 😅🫣

Kan absolut tänka mig att ha buskarna kvar, men om man ”börjar om” och jämnar den med marken, kommer den överleva detta? 🤷🏻‍♀️🤔

T TantMjau skrev:
Kan absolut tänka mig att ha buskarna kvar, men om man ”börjar om” och jämnar den med marken, kommer den överleva detta? 🤷🏻‍♀️🤔
Lämna 2-3 kvistar för att ge bättre återhämtning. Dessa klipper ni bort när nya skott kommit i gång. Räkna med 2-3 år innan busken ger bär igen.

Klipp ner allt som inte ska vara där och ta sen bort döda grenar från busken. Det skulle inte förvåna mig om det som sen finns kvar är helt acceptabelt för att vara den första åtgärden. Om inte annat ser ni vad ni har att jobba med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.