Jag tänker mig att har man gjort en stödmur som antas luta pga en häck har man kanske inte gjort rätt från början och den var ingen studmur utan mer ett par dekorativt staplade slipers.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur vet vi ens att häcken har något med lutandet att göra?

• Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
Jag byggde själv en 70-80cm hög timmermur som stödmur vid förra huset. Använde rejäla armeringsjärn som slogs ner ca 80cm i mark under muren och ”ankare” som lades ca 1,5m in i massorna den skulle hålla emot. Det planterades längs med denna mur och den har inte rört sig på 10 år. Grannen byggde en liknande men med armeringsjärn på endast 3-40cm och inga ankare. Hans lutar idag kraftigt utåt.

Är du säker på att du förankrat den nya stödmuren ordentligt? Bild vore bra för ytterligare bedömning.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
H Hurdå skrev:
Hur kan man då stödja muren så den tål häcken?
Kanske ett annat material än trä är lämpligt? L- element eller kanske en gabionmur?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi har haft många slipersmurar på tomten. De högsta ca 1,2m. Där var det planterat tuja bakom. Den jag rivit nyligen har stått i ca 40 år och det är inte mycket kvar av stockarna.
Ingen av murarna är byggda med dränerande material bakom, däremot har de borrat ner mycket armering i stockarna för att få det att hålla.
Kan ni möjligtvis ha missat armering när ni förnyade muren?

K Klass0n skrev:
Vi har haft många slipersmurar på tomten. De högsta ca 1,2m. Där var det planterat tuja bakom. Den jag rivit nyligen har stått i ca 40 år och det är inte mycket kvar av stockarna.
Ingen av murarna är byggda med dränerande material bakom, däremot har de borrat ner mycket armering i stockarna för att få det att hålla.
Kan ni möjligtvis ha missat armering när ni förnyade muren?
Vi har slagit i armeringsjärn i slipersen

I Idea skrev:
Jag byggde själv en 70-80cm hög timmermur som stödmur vid förra huset. Använde rejäla armeringsjärn som slogs ner ca 80cm i mark under muren och ”ankare” som lades ca 1,5m in i massorna den skulle hålla emot. Det planterades längs med denna mur och den har inte rört sig på 10 år. Grannen byggde en liknande men med armeringsjärn på endast 3-40cm och inga ankare. Hans lutar idag kraftigt utåt.

Är du säker på att du förankrat den nya stödmuren ordentligt? Bild vore bra för ytterligare bedömning.
Vi missade ankare

• Gilla
  • Ledsen
jojjjon och 1 till
  • Laddar…
Det bör vara grannens mur eftersom det är hans fastighet som ligger högst.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
J Johan Sahlin skrev:
Det bör vara grannens mur eftersom det är hans fastighet som ligger högst.
Det har ingenting med vem som ligger högst, utan det är bl.a. vem som ändrar höjden samt var muren står.

Om det är TS som har tagit bort material för att få plan yta så är det TS stödmur.
Men är det grannen som har fyllt på med material så är det grannens stödmur.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gick det ens at få tag i slipers för 8 år sedan?

Nissens
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Gick det ens at få tag i slipers för 8 år sedan?
Det kallas ibland för slipers, men det är tryckimpregnerat.

Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Det har ingenting med vem som ligger högst, utan det är bl.a. vem som ändrar höjden samt var muren står.

Om det är TS som har tagit bort material för att få plan yta så är det TS stödmur.
Men är det grannen som har fyllt på med material så är det grannens stödmur.
Nej, stödmuren tillhör den som har byggt den på sin mark. Den är en del av fastighetsägarens fasta egendom och där ligger underhållsansvaret precis som med alla andra delar av en fastighet som man äger.

Sen är det ju lämpligt att den som t ex schaktar sin tomt lägger slänt och stödmur på sin egen fastighet. Men det är inget lagkrav, man kan komma överens med grannen om att slänt eller stödmur ska ligga på grannens mark och förvaltas av grannen. Rätt vanligt i småhussammanhang när en exploatör är ägare av båda fastigheterna och både schaktar och ordnar slänt/stödmur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.