Häckar, Buskar & Träd
50thomas: [citat] Jag kan google, du kan också http://greenspire.se/monilia-ar-en-trakig-svampsjukdom-pa-apple-och-paron/
Östgötskan: Plymspirea. Fin perenn som vissnar ned på hösten och kommer igen på våren.
Tobbe.A: [citat] Staketet är under 180 cm, inte på tomtgräns men grannen är informerad och har godkänt. Så det är nog lugnt.
witten: [citat] Det går bra, ett tips är att man kan också ta genvägen förbi komposten och lägga ut fallfrukten direkt under buskar.
Abies koreana: Du kan nog göra det du själv föredrar, dela eller flytta hela buskar, de tål det mesta. Däremot skulle jag vänta tills den värsta värmen är över.
Abies koreana: Har du hittat ett myrbo i trädet eller är det myror som traskar av och an och du drar slutsatsen att där finns ett myrbo? Hur som helst, att myror finns på trädet är en sekundäreffekt av något annat, myrorna är inte problemet även om det är dem vi ser med blotta ögat. Det kan vara bladlöss eller något litet sår på trädet som avsöndrar lite välsmakande sav. I ett gammalt
Leooh: +Hej! Tack alla som tog sig tid att svara på frågan om grenar över tomtgränsen. Jag tar bort en del av dem så att man kan gå under dem. Samfällighetens buskage får nog vara, det får styrelsen ta hand om. Ha det bra i värmen Lennart
Lane: Hela vår tomt består av ganska grov sand med sten. Att få gräs att växa är en kamp. Vi har ett område i öster där grannen har tujahäck, vilket innebär att huset skuggar på morgonen och sen skuggar tujahäcken på eftermiddagen. Området är också väldigt torrt. Marken är hård så allt blir ytavrinning. Ger en torr källare men svåra förutsättningar för att odla.... Idag växer
Abies koreana: Rotklumpen ser ut att vara inplastad. Ta bort plasten och ställ plantan i en stor balja med vatten, rötterna är förmodligen uttorkade. Låt plantan dra upp vatten så att hela rotklumpen är genomvattnad, då kommer också en del av leran att släppa.
Pasjostrom: Den stora mängden smala grenar som pekar uppåt kallas vattskott och kan vara resultatet av för kraftig beskärning. Du behöver sannolikt angripa detta över en längre period, antagligen uppdelat på tre säsonger eller så. Jag är dock ingen expert så jag skulle rekommendera att kontakta en arborist som kan äppelträd för första beskärningen. Ps. Jag har 5st 120 år gamla äppelträd
nikasp: Vi har skog så det räcker åt två håll. Det är ekjäkeln som står dumt till och skymmer lite för mycket av eftermiddagssolen nu efter fem år. Från badrumsfönstret: [bild]
Arvida: Tack så mycket alla för svaren. Jag skall beakta det i mitt beslut. :)
InsidersUnited: Jag har köpt både brabant och smaragd på https://www.thujor.se/thujor/thuja-smaragd Täta och fina. Åkte dock dit till butiken och hämtade med släp, vet inte om det gjorde dem billigare, men de verkar ha hemkört också.
Claes Sörmland: Ska jag vara ärlig så har trädet gått ut. Stympat med såg är det också. Så om TS inte ser en skönhet i förfallet så är det dags att ta bort det och plantera något annat. Ska det vara fruktträd så är det lämpligt med äpple/päron på platsen nu.
erland79: Ok var lite orolig att det var något parkslide aktigt... Då går jag vidare och fyller på fräsch jord och försöker etablera gräs i den hörnan. Tack för svar!
GoC: [citat] Enda du kan göra är väl att slå ner någon avgränsning i jorden så att rötterna inte kan växa ut i gräsmattan.
Anonymiserad 335259: [citat] Jag vill ha ett vackert äppelträd med lagom mängd frukt Jag kanske får hyra mig lite hjälp och kolla hur det ska gå till första gången och göra det själv nästa gång ☺️
Keexet: Körsbär och stenfrukter ska man vara försiktig med att beskära över huvudet taget. Speciellt ett så litet träd som detta skulle jag låta få växa till sig lite innan jag började göra något med. Min erfarenhet är att stenfrukter (i mitt fall främst plommon) ofta växer sådär "fult" när de är små, för att sen buska till sig och få en finare form.
Claes Sörmland: Det ser ut som en oxbärshäck. Det är en knepig häck som ofta får sjukdomar och ser ful ut. Oklart vad man ska göra åt det förutom att inte plantera nya häckar med plantmaterial från det släktet.
Homan: [citat] [citat] Tack för info/råd Jag avvaktar och får se Annars återkommer med nya bättre bilder Honba
jj44: Hej! Skall plantera lite växter på vår framsida och behöver lite hjälp med underarbetet. Idag är där grus och stenkross och behöver således gräva hål och fylla med jord inför planteringen. Vill slippa gräva upp allt ihop utan tänkte bara gräva och fylla i med jord för de växter vi skall plantera. Frågan är hur stora hål jag behöver gräva, diameter och djup? Det som skall
Antouan: [citat] Jo så kan det nog vara, jag skulle gissa att den står i princip på tomtgränsen. Jag tror dock att vi behöver en dialog kring hur häcken ska tas om hand, nu när han tagit bort i princip alla grenar med blad på sin sida innebär det att hela häcken börjat hänga åt mitt håll. (kan tillägga att grannen för ett par år sedan föreslagit att vi skulle ersätta häcken med ett
Pretorian: Tack för alla svar, Murreva verkar vara det korrekta svaret.
Jiji: [citat] Du kan spara i en lista och sedan jämföra dem. Minns inte riktigt hur man gjorde men det är väldigt smidigt att få dem bredvid varandra, som när man handlar på elektroniksiter. :D
ViktoriaK: [citat] Tack så jättemycket! Tycker jag har googlat och googlat och ändå missat detta[/QUOTE]
Claes Sörmland: Japp, instämmer. Inga problem, Eller snarare du kan få röta i stora kapade huvudstammar. Men det är liksom ett problem om kanske 30 år.
Hobbyfixarn: Har två stycken två år gamla klotkörsbärsträd som får bruna blad. Se bilder. Vad är det för fel, för mycket eller för lite vatten?