Kalle B
Kalle B: Det är ju rätt så vackert nu, med löven på, men det kommer se bedrövligt ut om en månad när de ramlar av. Detta virrvarr av småkvistar. Kommer svida i ögonen hela vintern. Skall man göra en improviserad hamling bör alla kvistar kapas precis utanför där det varit kapat förut, så man kapar i tunna grenar bara.
5 svar · 11,6k läst
·
A
Abies koreana: Jag har ingen erfarenhet av att odla i den zon du bor i men du kan gott räkna med att det blivit varmare sedan zonkartan reviderades i början på 90-talet. Dessutom får ni väl ett ordentligt snötäcke som skyddar. Alltid bra att kratta löv eller annat organiskt material över växterna, det bidrar till ökad mullhalt. De enda växter som kan drabbas av vårsol är de städsegröna
2 svar · 3,0k läst
B
Byggdjuret: Tack för att visade hur du tänkte! Fått många bra råd. En sak är säker buddlejan lever farligt ivår:D
11 svar · 4,1k läst
·
kanonvallen
kanonvallen: [citat] Just blöt jord/lerig jord är något som thujor inte gillar, ett försök är att blanda i torv i jorden för att få den mer uppluckrad och luftig. En riktigt god gödning anpassad för thujor (låg/ingen kvävehalt så här mot hösten är att rekommendera för att stimulera rottillväxt och inte ovan jordtillväxt). Fungerar inte det kan det behöver dräneras om med dränerande grus
5 svar · 12,4k läst
·
L
lindhann: [citat] Tack, jag kanske får tänka om och plantera dem i linje med min egen tomt istället för att göra det bästa av det. Då blir det också enklare i att köpa en och samma "färdig" höjd på plantorna.
2 svar · 7,3k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] I år har det i o f varit ett sådant år att äpplen ramlar ner men sorten mognar i augusti och bör plockas snabbt.
5 svar · 3,9k läst
·
G
Guson: I morse såg jag att min plantskola för häckoxbär fått såna här små gynnare på besök. Jag har googlat lite och hittade en bild som liknade där det gissades på fruktbladsstekelns larver. Någon som kan bekräfta? Längd i storleksordningen en cm eller så. [bild]
0 svar · 855 läst
·
M
Mjolnir: Dagens avverkning, grannar väldigt nära rakt framifrån samt till höger och vänster, det var med OK marginal att det gick att ta ner alla grova grenar utan att behöva blanda in hemförsäkringen :D Gick dock inte att bara fälla hela trädet direkt. Gick emot lite regler från motorsågsskolan som att jag sågade lite över axelhöjd, uppe i trädet, på stege osv men det kändes som att det
8 svar · 2,9k läst
·
H
HeleneD: Åh, tack för bild också. Snyggt!
19 svar · 8,3k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Det är ju dock inte säkert att din buske hör till de som drabbats. Låt du den växa på sig lite och kolla hur du tycker den verkar må. Korallkornell, eller rysk kornell som det egentligen heter, är bara röd på de yngsta grenarna så om du låter den bli stor och buskig så kommer de grövre och äldre grenarna bli mer vanliga i färgen. För att behålla buskens vackra röda grenar så
8 svar · 6,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Trädet kommer ju att se väldigt konstiga ut om stammarna är högre än vad kronan är. Sen kommer det ju bara att ta kanske 3 år för dem att växa 2 m på höjden igen. Att kapa grova grenar leder ofta till rötangrepp.
1 svar · 11,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Precis, det finns något som heter kompensationspunkt inom jordbrukets ogräsbekämpning. D v s storleken på rotogräset när dess fotosyntes ger mer energi till plantan än energin konsumerar för att bygga mer planta. Det är vid den tidpunkten på året som mekanisk ogräsbekämpning fungerar som bäst, när roten dränerats på energi och ny energi inte lagrats. Asp slår ut sent på
8 svar · 13,2k läst
Mats-S
Mats-S: Ser ut som häckoxbär tycker jag ... inte 100% säker, kan inte helt avgöra hur stora bladen är ...
1 svar · 3,7k läst
·
T
TH885: Vanlig hederlig svensk kvalitets syren. Skjuter rotskott som en parkslide nästan och tål vad som helst när dom är gamla.
2 svar · 3,0k läst
·
M
Mmhe71: Vad hände? Kom ngn och hämtade träden?
20 svar · 10,9k läst
H
hapazard: [citat] Och hassel växer faktiskt ganska fort och blir tät, framförallt om man klipper den. Så om det finns någon hassel i närheten skulle du ju kunna plocka nötter och stoppa ner när du avverkat.
2 svar · 1,5k läst
·
pa.albinsson
pa.albinsson: Lite återkoppling: Trädet trivdes aldrig särskilt bra och dog efter några år. Tre andra som jag planterade på annan del av tomten drog iväg snabbt och var snart större än det första jag planterade. Nu är det inte säkert det var jorddjupet som var problemet. Det är så mycket som spelar in med växter.
6 svar · 14,9k läst
M
mephisto73: Finns tips att bekämpa blodlöss med såpvatten och t-sprit. Ska prova det om vi kan konstatera att det verkligen är blodlöss.
3 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ska man klippa riktigt hårt och få mycket nytillväxt långt ner och långt in så ska man klippa på vårvintern, alltså innan buskarna börjar sava. Buskar grenar sig strax under där man klipper. Om häcken är väldigt gammal och väldigt stor kan det fungera bäst att ta av den på 20 cm höjd och sen släppa upp den 20 cm om året samt förstås samtidigt hålla inne bredden för då
1 svar · 3,5k läst
F
falkn: Begär in försäkringsbeviset innan arbetet påbörjas bara.
7 svar · 3,5k läst
Isakare
Isakare: [citat] Nä, har elstängsel utmed min tomt (fårhage) och inget dör utmed det. Bilen är inte jordad (gummi i däcken) så det händer ingenting. Ett elstängsel är jordat, annars fungerar det inte.
9 svar · 3,8k läst
Kalle B
Kalle B: Ser ut som mjöldagg på löven. Typiskt tecken på torka, buskarna kan inte stå emot svampangrepp då.
9 svar · 1,7k läst
·
yonna
yonna: Jag vet inte var du bor men här i södra delen av landet har buxbomssjukan spritt sig. Kyrkogårdarna har fått extra allvarliga (och kostsamma angrepp). Det har visat sig att buxbomshäckar som står i grus är mer mottagliga för sjukdomen - förmodligen för att det blir för varmt/torrt för rötterna. Det finns angrepp i mitt närområde men mina buxbomar (jag har mycket) klarat sig
6 svar · 8,7k läst
·
T
topmount: Sen kan man väll diskutera om flera år gammalt hästgödsel fortfarande är gödsel. Grattis till en fin gräsmatta.
4 svar · 3,1k läst
J
jurkeller: Uppdatering: vattnade med Ferogent (järn) upplöst i vatten och nu är den superfin!!!
18 svar · 10,7k läst
·
Kalle B
Kalle B: Du har helt rätt, man bör lära sig känna igen de vanligaste träden. Lönn, ek, och de andra med karakteristiska former på löven är inte så svåra att lära sig. Och det räcker att känna igen ett lönnlöv, att säga exakt vilken lönnsort är överkurs. Skall man hårdra det så är nog inte ens någon vanlig skogslön, utan en förädlad skogslönn med bättre grenuppbyggnad,
25 svar · 5,1k läst
·
Kalle B
Kalle B: Tror det är rotskott från något gammalt plommonträd. Typ körsbärsplommon eller något annat som använts som grundstam.
1 svar · 1,5k läst
·
H
hapazard: [citat] Testa att ympa i någon sort du vill ha, inte så svårt och har du flera skott har du flera chanser att lyckas :) Se till att ta vara på ympris väl i tid innan våren bara, sen en molnig dag på våren när saven stiger gör du några barkympar (enklast)
2 svar · 6,1k läst
A
Abies koreana: Det kan ju vara så enkelt att den sena frosten i våras förstörde blommorna och då blir det inga nötter. Eller så är det lite mera finurligt. Vi människor säger ofta att det är inget bokollonår i år eller inget hasselår i år. Det finns ju en hel del djur i naturen som gillar både nötter, bokollon och ekollon. Ibland blir det inget alls av frukterna för att nästa år fullkomligt
1 svar · 2,5k läst
R
RoAd: Att den har växt bra tyder nog på att det inte var ett ursprungligt fel, men jag är ingen expert. Kan något djur ha gett sig på den? Antingen rötterna eller barken (thuja klarar inte av att bli avbarkade utan att dö så vitt jag vet).
7 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.