Tobbe.A
Sedan några år tillbaka har jag märkt att en del av en tujahäck (som delar vår och grannarnas tomt) började dö. Precis framför den delen av tujan hade vi en ung höstsyren som även den dog. Det senaste året har jag märkt att det blev fler och fler kala fläckar på de andra tujorna bredvid. Då häcken vuxit sig ganska brett in över vår tomt tog jag fram saxen idag. Resultatet blev på bilden nedan.

På grannens sida är det fortfarande fin. Vad kan detta bero på?

• En tujahäck med döda och kala fläckar bredvid friska gröna delar, trädgårdsredskap i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujans yttre tillväxt måste klippas varje år eftersom den inte bryter på gammal ved. Blir thujan för bred går det inte att reparera i efterhand. Du har gått för hårt åt med saxen.

Har ni hanhund springandes i trädgården? Thuja klarar inte av hundkiss. Finns det ev några rör eller annat i marken? Har jorden kompakterats i denna del av trädgården? Har din sida av häcken utsatts för torka de senaste åren? Höstsyrenen har förmodligen stått för nära häcken. Du kommer förmodligen inte kunna rädda din sida. Tyvärr.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tobbe.A
Är det bara hundkiss den inte tål? Det springer nämligen en himla massa katter här och de vi köpte huset av hade också katter. Grannarnas hundar har sprungit in några enstaka gånger.

Jag har aldrig klippt tujorna på de fem åren vi bott här. Jag frågade grannarna för ett par så sedan om de visste när häcken planterades, det visste de inte.

Innan jag klippte var den helt kal på vissa ställen och en av tujorna är ju helt död. Det räckte att jag tog bort ett par centimeter innan den ser ut som den gör på bilden. Upptill är den fortfarande grön.

Vår sida är i sydväst-läge så vår del av häcken får ju betydligt mer sol än grannens. Sommaren 2018 var det ju extrem torka.

Jag har vid något tillfälle spridit ut jord under häcken när jag grävde en rabatt, annars har jag inte gjort något där. Jag har inte heller någon aning om det är något nedgrävt i marken.

Jag får nog slänga upp ett lite större staket så jag slipper se eländet.

Tobbe.A
Längst bort från grannens hus har jag klippt lika mycket, där ser det ut som på bilden.

• En delvis klippt häck med vissa grenar borttagna och synlig bruntorkad växtlighet på nedre delen.
    Skapa konto
  • Gilla
Snöfågel
  • Laddar…
Kissar är mindre och skvätter inte lika mycket som en mellanstor/större hund.
Jag tror det största problemet är att häcken inte klippts årligen.

Tobbe.A
Jag tycker det är konstigt bara att samtliga tujor där verkar ha dött från mitten först. Det är bara kala stammar.

Tujan vi har mot gatan klipper jag varje år och den är fin helt igenom, så det ligger väl något i det du skriver. De buskarna sattes dit av de som bodde här innan oss så de var inte så gamla. Jag har svårt att tro att de klippte dem på baksidan någon gång, så det var kanske kört från början.

Har just i år sett att grannarnas tujor dör på vissa ställen, samma sak med rönnträd verkar dö flitigt i år.

Satsuki
Det finns en sjukdom som drabbar just tuja, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Brukar börja med bruna fläckar typ en gren som dör och inom ett till ett par år dör resten av tujan också. I en häck drabbas ofta några plantor åt gången, behöver inte vara plantor bredvid varandra....
Här i byn (sydvästra Skåne) har i stort sett varje tujahäck bruna/döda fläckar eller hela plantor, alternativt hål där ägarna sågat ner de döda plantorna.

• Ledsen
yonna
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Har just i år sett att grannarnas tujor dör på vissa ställen, samma sak med rönnträd verkar dö flitigt i år.
Det har varit flera jobbiga sommarsäsonger med torka. Jag har vattnat mina 15 år gamla, höga, thujor då och då de senaste somrarna.

De verkar inte klara av klimatet här längre..

Tobbe.A
Satsuki KristinaRT skrev:
Det finns en sjukdom som drabbar just tuja, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Brukar börja med bruna fläckar typ en gren som dör och inom ett till ett par år dör resten av tujan också. I en häck drabbas ofta några plantor åt gången, behöver inte vara plantor bredvid varandra....
Här i byn (sydvästra Skåne) har i stort sett varje tujahäck bruna/döda fläckar eller hela plantor, alternativt hål där ägarna sågat ner de döda plantorna.
Kvistdöd var något som dök upp förut vid en sökning. Kanske det du menar?

Satsuki
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Kvistdöd var något som dök upp förut vid en sökning. Kanske det du menar?
Kan det absolut vara!
Det trista är att det inte går att göra något när det väl börjat och över tid (5-10 år) dödar det hela häcken inkl evt nya plantor som vissa sätter för att ersätta de som dött.

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Sedan några år tillbaka har jag märkt att en del av en tujahäck (som delar vår och grannarnas tomt) började dö. Precis framför den delen av tujan hade vi en ung höstsyren som även den dog. Det senaste året har jag märkt att det blev fler och fler kala fläckar på de andra tujorna bredvid. Då häcken vuxit sig ganska brett in över vår tomt tog jag fram saxen idag. Resultatet blev på bilden nedan.

På grannens sida är det fortfarande fin. Vad kan detta bero på?
Inte kan du behandla en gammal thuja Brabant på det viset. Den växer yvigt och brett och behöver tuktas varje är om den skall hålla sig fin som häck. Smaragd thuja är bättre då den växer smalt och på höjden.
Återstår bara att gräva upp den förvuxna häcken och plantera ny.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tobbe.A
GoC GoC skrev:
Inte kan du behandla en gammal thuja Brabant på det viset. Den växer yvigt och brett och behöver tuktas varje är om den skall hålla sig fin som häck. Smaragd thuja är bättre då den växer smalt och på höjden.
Återstår bara att gräva upp den förvuxna häcken och plantera ny.
Nu har jag tyvärr ingen före-bild, men den var inte mycket vackrare innan jag klippte den. Klart att jag har tagit bort grönt, men inte så mycket som man kanske kan tro. De stammarna som är på själva tomtgränsen är också helt döda. Jag kom på att grannarna anlitade en snubbe förra året som klippte ner häcken 1,5 - 2 meter på höjden. Tog en bild hur häcken ser ut i mitten.

• Nerklippt häck med både levande gröna grenar och döda, nakna stammar synliga.
    Skapa konto
Plantera tuja smaragd nästa gång. Växer inte lika fort men är mycket tät och fin!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.