Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu har jag tyvärr ingen före-bild, men den var inte mycket vackrare innan jag klippte den. Klart att jag har tagit bort grönt, men inte så mycket som man kanske kan tro. De stammarna som är på själva tomtgränsen är också helt döda. Jag kom på att grannarna anlitade en snubbe förra året som klippte ner häcken 1,5 - 2 meter på höjden. Tog en bild hur häcken ser ut i mitten.
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu har jag tyvärr ingen före-bild, men den var inte mycket vackrare innan jag klippte den. Klart att jag har tagit bort grönt, men inte så mycket som man kanske kan tro. De stammarna som är på själva tomtgränsen är också helt döda. Jag kom på att grannarna anlitade en snubbe förra året som klippte ner häcken 1,5 - 2 meter på höjden. Tog en bild hur häcken ser ut i mitten.
Tror inte den är död, bara allt för kraftigt beskuren och för sällan. Det lär aldrig bli någon fason på denna då en thuja inte kan behandlas på det viset.
Det kommer inget nytt grönt efter en sådan beskärning. Dom måste hållas efter varje år om dom skall håll sig fina.
Svaret på varför har du fått tidigare i tråden.
Så enda alternativet är att gräva upp hela häcken och plantera en ny, förslagsvis Smaragd om du vill ha en mer lättskött häck.
Växer saktare, mycket dyrare, men håller sig ”smal” och fin

Tobbe.A
GoC GoC skrev:
Tror inte den är död, bara allt för kraftigt beskuren och för sällan. Det lär aldrig bli någon fason på denna då en thuja inte kan behandlas på det viset.
Det kommer inget nytt grönt efter en sådan beskärning. Dom måste hållas efter varje år om dom skall håll sig fina.
Svaret på varför har du fått tidigare i tråden.
Så enda alternativet är att gräva upp hela häcken och plantera en ny, förslagsvis Smaragd om du vill ha en mer lättskött häck.
Växer saktare, mycket dyrare, men håller sig ”smal” och fin
Även jag tyckte det så lite hårt ut när den de anlitande stod med motorsåg och karvade i den, tänkte givetvis att han hade koll.

Jag har i alla fall lärt mig något nytt, men efter alla råd och tips så känns det inte som att jag hade kunnat rädda den.

Får la se om grannarnas sida blir likadan och de vill ta bort den, den ser grön ut på avstånd, så jag har inte hårdgranskat den. Så länge slänger jag nog upp ett staket på 180cm och ställer en studsmatta framför så slipper jag se delar av den.

Synnerligen bra förslag :)

Tobbe.A
Är det vanligt att det bara är grönt ett par centimeter längst ut på grenarna på de flesta ställen och resten innanför är torrt och saknar barr? Det är ju därför den ser ut som den gör nu. Oavsett om jag hade rört den eller inte så borde det ju vara grönt hela vägen in.

Det är därför jag tänker att min beskärning inte hade något med tujans välmående att göra, hade den mått bra så skulle ju allt vara grönt.
Någon gång hade jag ändå varit tvungen att klippa ner den (om än väldigt försiktigt) och då hade resultatet blivit det samma.

Nej, de är inte gröna längre in, enbart längst ut där solen kommer åt.

Tobbe.A
R Rolle85 skrev:
Nej, de är inte gröna längre in, enbart längst ut där solen kommer åt.
Jaha, se där.

Bästa svaret

Tobbe.A
Uppdaterar med en bild. Staketet är snart klart och det täcker den fula häcken ganska bra, nu slipper jag se skiten :)

• Ett nästan färdigställt trästaket som döljer en häck i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Uppdaterar med en bild. Staketet är snart klart och det täcker den fula häcken ganska bra, nu slipper jag se skiten :)
Snyggt, kräver dock troligen bygglov.

Helt normalt att tujor dör om man glömde att vattna sommaren 2018 som var den torraste på sedan 1959.
Mina tujor såg ut som en streckkod av brunt och grönt, bara att gräva upp och sätta nya.

N
G gaston12 skrev:
Tror det räcker med att grannen ger sitt medgivande.

• Gilla
gaston12
  • Laddar…
Tobbe.A
G gaston12 skrev:
Staketet är under 180 cm, inte på tomtgräns men grannen är informerad och har godkänt. Så det är nog lugnt.

• Gilla
gaston12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.