Hejsan alla!
Mitt första inlägg på detta forumet och en fråga om Ecoplug och om det skulle fungera att sätta sådana i dessa "stubbar", se bilden.
Förra ägaren har låtit trädet, ingen aning vad det är för sort, växa till sig ordentligt och vi var tvungna att ta ner det en hel del för att öppna upp och få lite utsikt.
Så min fråga är, kan man sätta Ecoplug i dessa "stubbar" utan att trädet i övrigt dör eller finns det någon annan lösning, en som helst innebär att man inte behöver såga rotskott i all evighet.
- Mikael -
Mitt första inlägg på detta forumet och en fråga om Ecoplug och om det skulle fungera att sätta sådana i dessa "stubbar", se bilden.
Förra ägaren har låtit trädet, ingen aning vad det är för sort, växa till sig ordentligt och vi var tvungna att ta ner det en hel del för att öppna upp och få lite utsikt.
Så min fråga är, kan man sätta Ecoplug i dessa "stubbar" utan att trädet i övrigt dör eller finns det någon annan lösning, en som helst innebär att man inte behöver såga rotskott i all evighet.
- Mikael -
Det är inga rotskott, det är basalskott. Rotskott fortsätter komma i all evighet, men basalskott minskar efterhand. De brukar komma efter att trädet fått en skada högre upp, vilket gör att det desperat skickar ut en massa skott för att kompensera förlorad bladmassa. Efterhand som kronan växer tillbaka och blir symmetrisk med rotsystemet slutar trädet mer eller mindre skicka basalskott. Nu har du ju tagit bort mycket bladmassa så nu kommer det ytterligare en del tillväxt, men inte så mycket som det var, eftersom en del av tillväxten kommer i kronan istället. Så det kommer minska år efter år och till slut avta, nästan. Vissa trädslag slutar aldrig riktigt. Det där ser väl ut som en Tysklönn? De brukar snart ge sig.
Klicka här för att svara
