Hej!
Har ett äppelträd i trädgården som inte fått mycket kärlek av de tidigare ägarna. Har vuxit sig väldigt stort och vi tänkte därför beskära det. Vill helst göra det själv för att spara lite pengar. Hur beskär man detta på bästa sätt?

Jag vet att man skall kapa uppåtväxande grenar och grenar som korsar varandra...

• Stort äppelträd i en trädgård med röda äpplen och korsande grenar i behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett växande äppelträd med mogen frukt och tätt grenverk som behöver beskäras.
    Skapa konto
  • Ett stort äppelträd med mognande äpplen och tätt bladverk i trädgården.
    Skapa konto
  • Ett övervuxet äppelträd med korsande grenar och mogna äpplen i en trädgård.
    Skapa konto
På tredje bilden syns en skada som trädet verkar ha svårt att valla över. På sista bilden syns även en stämning där trädet får jobba för att läka.

I övrigt tycker jag ditt träd ser fint ut! Som du säger såglesa ut kronan enligt hattprincipen. Ta bort korsande, uppåtgående, inåtgående, skavande och för tätt liggande. Men ta det lite lungt så inte trädet straffar dig med en massa vattenskott nästa år. Bättre att göra detta till ett årligt projekt än att plötsligt ge sig på det för hårt. Jag har för mig att man ska lämna minst 2/3 av bladmassan.

Kan du undvika att kapa större grenar är det bra. Dock hade jag övervägt att ta bort den ordenligt skadade grenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.