Hej!
hoppas någon kan ge mig råd om beskärning av äppelträd. Det är relativt nyplanterad sa förra stugägaren. Gissar typ 3-4 år (det ser ni säkert )

Nu blev inte bilden så himla lyckad, men jag hoppas ni ser att den grenar sig långt ner. Läste att man låter den börja grena sig vid 80-100cm, och tror första grenarna är vid ca 45-50cm. Funderar på att ta bort allt under röda strecked. Är det rätt tänkt? Klarar den att jag tar bort så många därnere?

Ni ser i mittersta bilden en relativt tjock stam som växer uppåt. den är ju huvudstammen men så grenar den sig lite längre upp. Ska jag spara båda två där?
Tack så länge, jag börjar med de nedersta grenarna och huvidstammen och det blir säkert flera frågor om grenarna utåt senare.
 
  • Ungefär 3-4 år gammalt äppelträd som grenar sig lågt, markerat för beskärning under röda strecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert i ämnet men har också försökt läsa på så gott det går.

Jag hade nog klippt bort det ena toppskottet, behåll de kraftigaste/rakaste/snyggaste av de två.

Gällande de låga grenarna kan du väl avgöra själv om du vill ha kvar dom. Nackdelen är att det blir en mer buskig trädform i slutänden så att du får svårare att komma nära trädet för att blocka och arbeta med det.
 
Nissens Nissens skrev:
[länk]
Tack för tips på intressant sida.Hade aldrig hitat till en rysk sida själv och jag tyckte att det var en lärorik läsning. (och hittade andra intressanta artiklar också)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Nu är jag ingen expert i ämnet men har också försökt läsa på så gott det går.

Jag hade nog klippt bort det ena toppskottet, behåll de kraftigaste/rakaste/snyggaste av de två.

Gällande de låga grenarna kan du väl avgöra själv om du vill ha kvar dom. Nackdelen är att det blir en mer buskig trädform i slutänden så att du får svårare att komma nära trädet för att blocka och arbeta med det.
Hej och tack för råden. Jag har läst en del nu, men tycker fortfarande att det är svårt att göra praktik av kunskaperna. Därmed är tips med konkreta exempel väldigt välkommet!
Jag ska nog ta bort nedersta och ta bort ett av toppskotten. Har förstått att det skall göras på våren men jag har försiktigt rensat skadade/döda grenar (<som visade sig inte var så död ändå)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Du behöver inte vänta till våren, man kan även beskära i JAS (juli, augusti och september). Det beror på vad du vill uppnå. Vill man stimulera ny tillväxt ska man beskära på våren, då blir det flest ny skott. Vill man minska mängden skott och glesa ut är det bäst i JAS och att ta lite i taget under flera år.
Sen ska du absolut ta bort ena toppskottet så det bara blir ett.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Du behöver inte vänta till våren, man kan även beskära i JAS (juli, augusti och september). Det beror på vad du vill uppnå. Vill man stimulera ny tillväxt ska man beskära på våren, då blir det flest ny skott. Vill man minska mängden skott och glesa ut är det bäst i JAS och att ta lite i taget under flera år.
Sen ska du absolut ta bort ena toppskottet så det bara blir ett.
Hej! Här kommer du med ny kunskap till mig, skyftet med vår o höstbeskärning. Nu förstår jag varför unga träd skall beskäras på våren. Innebär det att vårbeskärning på gammalt träd ger bara extra mycket vattenskott?

Kan man göra så att jag beskär nedre delen på unga äppelträdet där jag vill ta bort låga grenar nu på hösten och sedan beskära längre upp på våren där jag vill ha lite nya grenalternativ?
 
M miis skrev:
Innebär det att vårbeskärning på gammalt träd ger bara extra mycket vattenskott?
Ja, framförallt om man tar bort mycket.
Jag skulle nog nöja mig med att ta bort ena toppskottet och de låga grenarna nu och sen låta trädet vila. Alltså inte beskära i vår också utan i så fall nästa vår så det får gå en växtsäsong emellan.
 
Hej, ja, ja, jag kollade trädet noga när jag beskar den. Det är en hel del skador på trädet stackaren. Troligen är det nåt djur som har gnagt på barken på vintern på flera ställen, så är det andra skador också. Lägger in bild senare.
Tac för länken!
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ja, framförallt om man tar bort mycket.
Jag skulle nog nöja mig med att ta bort ena toppskottet och de låga grenarna nu och sen låta trädet vila. Alltså inte beskära i vår också utan i så fall nästa vår så det får gå en växtsäsong emellan.
Tack för rådet. Jag gjorde så: jag rensade bort ena på toppen och en riktigt stor låg gren. Det kändes grymt men när jag väl hade fått bort det tjocka låga grenen kändes det faktiskt bra. Kunde se nya möjligheter längre upp.
Däremot hittade jag en hel del skador på trädet som jag oroar mig för....
 
Skadorna på trädet. Är det sk kräfta också? Hoppas någon kan ge mig svar...
 
  • Träd med skadad bark och möjlig svampsjukdom, omgivet av gräs och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trädgren med tecken på sjukdom, uppsvällt parti med skadad bark och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med skador på barken, möjligen sjukdom, med synliga sprickor och avflagnad bark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med skadad bark som uppvisar tecken på sjukdom eller kräfta, omgivet av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat träd med bark som ser ut att vara drabbad av sjukdom, möjligtvis kräfta, mot grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M miis skrev:
Skadorna på trädet. Är det sk kräfta också? Hoppas någon kan ge mig svar...
Ajdå, det där ser ut som ganska rejäla skador.

Med dom skadorna hade jag hellre börjat om från början. Jag hade tagit bort trädet och planterat ett nytt. Om 5-10 år har du frukt och ett friskt träd men med ditt befintliga riskerar du att försöka hålla det i liv och att det sen dör om 10 år och du då får börja om från början.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Ajdå, det där ser ut som ganska rejäla skador.

Med dom skadorna hade jag hellre börjat om från början.
Gulp! Jag hade inte ens tänkt tanken. Tack för din bedömning o värdefulla åsikt!
Som du ser i första bilden verkar trädet må bra, men menar du att skadorna kan komma att påverka trädet när den blir äldre? Hur skulle det bli i såfall?
Tack på förhand!
 
Ditt träd är illa däran, ser ut som trädkräfta vilket är ett svampangrepp som även smittar omgivningen. Trädet har en stor oläkt skada i stammen som det försökt valla över men skadan är för stor och röta har kommit in i stammen. Dessutom en annan skada eller faktiskt två som det ser ut från bilderna som angripits av röta. Trädet ruttnar alltså lite i gången. På sista bilden syns även en felbeskärning av en gren där det lämnats en för stor tapp kvar som trädet inte kan valla över, det blir som öppna sår som svampen snabbt angriper.

Ett så skadat äppelträd kan överleva ett tag men utgången är given. Dessutom är risken för smittspridning stor.

Det är inte värt att spara, plantera ett nytt träd men inte på samma plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.