Häckar, Buskar & Träd
GoC: Ja det där äppelträdet ser onekligen ut att behöva beskäras vid marken. Jag hade ett par Åkerö träd som såg sådana ut, inte blev de bättre när jag beskar dom. Troligen skar jag bort för mycket pga. inkompetens på beskärning så dom blev bara värre. Nu har jag kvar ett gammalt Maglemer som har kräfta, men det blir inte alls lika hårt drabbat, ett nytt litet Aroma som verkar stå
Bo Berglund: Det är ju tur att Svartvinbär är trädgårdens kung bland bären! Mina Red Lake rödvinbär är också väldigt goda, stora och söta, men rotar sig inte lika lätt som Öjebyn svartvinbär gör. Men det blir rötter till slut så förökning funkar. Min Red Lake har stått i sisådär 40 år nu, planterade den några år efter vi flyttade hit. Så busken är väldigt stor och bär kopiöst
yonna: Jag har enkelt fårstängsel inne i mina bok-och avenbokshäckar. Stängslet syns inte efter ett par år och hindrar både hund och barn. På ett ställe är häcken bara 80 cm (gatuhörn) och på ett annat 230 cm så det är lätt att justera.
RoAd: Till slut kommer de förstås att växa ihop, men det kommer att ta ett tag. Smaragd är inte en snabbväxande thuja och jag gissar att det kommer ta många år. Hur pass snabbt de växer beror på jordmån och bevattning. Droppslangsbevattning rekommenderas. Räkna inte med något vidare insynsskydd de närmsta 5-10 åren. Att sätta dem närmare ser jag ingen nytta med när de är så små. De
SågspånPappspikEternit: [citat] In Swedish: granar är ena bövla skräpträd! Ta ner alla granar på tomten, granbarkborrar eller ej! (Denna aversion mot gran grundar sig på rätt många år som skogsägare.)
Firsthouse: Hej, hur nära en thjua häck kan man gräva? vi har en häck mellan grannen och oss. Och på våran sida är det ca 1 m gräs innan våran uppfart med singel kommer. Nu är den delen gräsmatta ngt som jag funderar på att ta bort och bredda uppfarten. Men hur nära häcken kan jag gräva utan att den tar stryk?
yonna: ..... minner mig om att jag aldrig kom till skott att ta med mig ris från det pampiga Röda Gravensteinerträdet innan jag flyttade från min förra trädgård ... äpplena var mycket mycket godare än från de träd som finns i handeln ...
Radhussemlan: Vad sägs om plantera några nya äppelträd emellan men inåt s a s befintliga raden träd så man fyller upp med äppelträd som insynsskydd? Det blir härligt sen när alla träd blommar.
hapazard: [citat] Ja, ta inte bort för mycket bara. Kan vara en idé att ta bort några av de grövre grenarna, så det blir mer luft i kronan. Då slipper du några av de fula 'bollarna' med. Me egentligen bättre att vänta med större beskärning till sommaren...
DIY@home: [citat] I have done the same one fall and it was a success but I also attacked the Parkslide the same way in July but then it took longer time for the plants to die.
Bricco: Åkte till grannkommunen och köpte juteväv från Biltema och satte på solsidan av thujorna. Hoppas inte dagens sol orsakade någon skada på dom. Hur länge brukar man låta väven sitta på? Tills tjälen släppt gissar jag?
Oaklake: Tack för alla kloka svar! Tar fram sekatören i morgon och låter häcksaxen ligga...
Familjensvan: Någon som planterat Thuja Martin? Eller köpt från Thujor.se?
Bygga hus 2012: [citat] tänker kanske att vi borde plantera häcken på ett längre avstånd än 0,7. Försöka måtta och tänka hur långt ifrån det funkar att måla och ha en ok häck.
Jiji: [citat] Klipp den lite nätt vår och höst så ska du se att den är tätare redan till nästa år. Om det blir väldigt torrt behöver den vatten men när den är etablerad brukar man inte behöva vattna. Är det hårdgjort där rötterna är? Jag tycker att det ser ut att vara en välmående häck men varje pla ta är ju egentligen ett träd och den strävar efter att bli stor och då blir de
FGLIN: [citat] Thuja och liknande är förvisso närmast släkt med barrträden men för en som "Begriper ej mkt och är ej intresserad" kanske det spelar mindre roll. De kan ju skärma bra och vissa lär växa fort.
Jiji: Jag har satt en häck av blandade rugosarosor. Det är alltså förädlade sorter med vresros som ursprung men de sprider sig inte. Finns väldigt många olika sorter med olika färger och lång blomningstid, vackra blad och fina frukter på hösten. De flesta är väldigt härdiga och inte krävande. De gillar väldränerad jord. Jag matar mina med kompost och lite benmjöl i övrigt behöver de
Belmlu: [citat] Vad bör man sikta på för diameter och djup på hålet när man gräver ut? Eller sak samma om de är så tåliga? Tidig vår torde också vara bästa tiden för detta, typ mars?
ToRy: Sen uppdatering men i alla fall... Jag tror vi får se teorin sorkangrepp som "segrare" i det här fallet. Trädet gick att lyfta upp ur marken med inte allt för mycket besvär. Finns knappt tillstymmelse till smårötter och samtliga rotändar har tydliga gnagmärken. Käkar sorkjäklarna rötterna? Det kan ju inte bara vara så att rötterna råkar vara i vägen, då borde ju inte allt vara
nallepu: [citat] En av mina gamla kvinnliga chefer som gillade att köra som en rallyförare och titta på skyltfönster sa alltid att det var ingen fara med en galning på vägen men det var värre om två galningar möttes. Tog upp detta ämne på ett annat cykelforum där var inställningen att personer i mördar maskiner alltid var orsaken till olyckor.
Claes Sörmland: [citat] Runt gamla orangeriet på Bergianska finns en rätt ung smal och hög häck. Den var väldigt snygg för några år sedan man jag har inte funderat på den de senaste par åren.
Mikaeland: [citat] En himla tur & en himla massa mindre jobb för mig, gött va ?
nikasp: Puh, han jobbar på måndag så slipper lasta om. [bild]
Tungbetong: Ifall det passar in kan bok/avenbok hållas snygg och smal! Jag är dock ingen fantast eftersom det tar ganska många år innan de tätat på sig så att det ser snyggt ut.
gråsten: Avenbok är inte lika lantligt som syrén men mycket lättare att hålla efter. Om du planterar syrén bör det vara minst en meter in från muren för när häcken vuxit till sig vill du gå på insidan av muren och ansa häcken. Dessutom bör det finnas plats för en smal gräsklippare eller annan maskin för att ta ned alla rotskott som kommet att sticka upp. De kommer att komma upp också på
Granat10: Låt en grävmaskin gräva upp dem. Vänd dem upp och ned. Högtryckstvätta bort jord och sten. Låt dem torka. Såga dem i lagom stora hanterbara bitar. Sedan lastade vi dem för hand på en släpvagn och körde dem till tippen som Trä.