103 390 läst ·
86 svar
103k läst
86 svar
Häck är för nära tomtgräns
Grannen har satt upp en hundgård med en handfull hundar av "skarp ras" 1 m från tomtgränsen.
Om jag då planterar en Thujahäck 1 meter in på min sida är ingen förolämpning, eller fråga om vem som får sol eller skugga.
Om jag då planterar en Thujahäck 1 meter in på min sida är ingen förolämpning, eller fråga om vem som får sol eller skugga.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Skulle tro att grannen blir mycket tacksam förövrigt så tål inte thuja hundkiss så se till att hålla en meter ifrån mvh hundägare med thuja som inte grannen betalat 
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det räcker jag har satt "kiss skydd"
Men mina sitter direkt utanför hundgården för att hundarna ska få det lugnt och grannarna ska slippa se min rastgård
Men mina sitter direkt utanför hundgården för att hundarna ska få det lugnt och grannarna ska slippa se min rastgård
Uppriktigt sagt tycker jag du har gott skäl att hoppa över skugghänsynsproblemet pga hundgården. Men du kan ju hålla häcken under 4 m... Välj thuja smaragd. Är visserligen lite dyrare om du vill ha större plantor men den blir tätare, snyggare på vintern och behöver inte klippas mer än 1 g/säsong.M MagHam skrev:
Redigerat:
Exakt, syrenen skickar rotskott, så att den blir med tiden tätare. Jag har planterat mina syrener 1-1.5 m från tomtgränsen, för att de ska få gott om utrymme att breda ut sig och slippa rotkonkurrens från grannens buskar.V Villan32 skrev:Alltså frågan är väl vem som ska underhålla vad i detta läge...
Om man placerar en tuja 10 cm från tomtgränsen, tänkte denna person som äger den hårdklippa den efter 5 cm utväxt? Och gå på tårna på resterande 5 cm? Hade krävt i detta läge att grannarna klipper den och håller efter så att den inte växer över tomtgränsen.
Likadant med de som ska plantera syrenhäck, se till att alla rotskott etc hålls undan och inte grannen blir drabbad!
Den blir yvig och skickar rotskott, vilket inte heller uppskattas av alla.
Hade nog hellre smällt upp en tätare spalje / plank om det gått för att slippa tujan och krävt att de sköter sin sida.
Det viktiga med Tujan är vems tomt hamnar på skuggsidan, är det grannens så är det OK, men är det din så är det jävligt trist att hamna på skuggsidan. Tujan kan bli friväxande 6-8 m hög och den är ganska kompakt också, så den kommer att stänga bort solljuset,om den inte kapas på en viss höjd.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Thuja är ju bättre om man ska se till underhållsbiten
Det normala är att man köper en häck tillsammans och sköter från var sin sida samt bestämmer höjd på innan.K Karanne skrev:Vi har en granne som har planterat sin spretiga tujahäck alldeles för nära tomtgränsen, på vissa ställen ca 10-20 cm och på vissa ca 40 cm. Vi har själva tänkt att plantera syrenhäck och vi tänkte hålla gränsen 50 cm som vi fått rekommenderat. Detta innebär att deras häck förmodligen kommer bli förstörd. Hur göra? Begära att de ska flytta på den? Vi ska ju inte behöva "förlora" kvadratmeter från vår tomt bara för att de har satt den för nära.
Tacksam för svar!
Sätta två häckar mot varandra kommer inte bli bra då solen inte kommer åt och dom blir kala nertill.
Syren häck är dessutom sjukt svåra att hålla i schak då dom sprider sig med rotskott och ju mer du klipper desto mer sprider den sig.
Be istället grannen att få sköta häcken från din sida så blir den tät från ditt synfält.
Rimligen kräver olika häckväxter olika avstånd till tomgränsen, om man nu inte kan enas om en gemensam häck. Kan man kanske teckna servitutsavtal om häck för att reglera ev. framtida tvister? TS ville ha syren för att slippa se tujorna, men blir en syrenhäck tillräckligt tät under vintern när den är avlövad?
Beroende lite på hur mycket norrut det gäller för trädgården är ett annat alternativ bokhäck (inte avenbok) som växer snabbt, blir tät, kan hållas smal och "klarar" hundkiss relativt bra. Jag har själv en lite större hanhund som får lov att kissa på bokhäcken men INTE på buxbomshäckarna.
Annars är 1 m till tomtgräns ok när det gäller thuja såvida den verkligen klipps regelbundet.
Annars är 1 m till tomtgräns ok när det gäller thuja såvida den verkligen klipps regelbundet.
Klicka här för att svara