11 676 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Skadegörelse buskar
Det verkar redan vara anmält till bygglovsnämnden, påföljden kommer väl då vara att de får riva?Nötegårdsgubben skrev:
Borde väl vara bättre med att vänta med att riva stöttorna då, om de undviker att behöva riva av någon anledning så har de ett kort i ärmen kvar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Varför taktisera och vänta? Grannen har gjort fel och TS har valt att ta till motmedel (efter att ha pratat med grannen utan framgång). Då kan man väl lika gärna jobba på bred front direkt. Fogdeanmälan om handräckning är förmodligen den delen som går snabbast och då kanske grannen viker sig och rättar sig efter verkligheten fortare, i alla fall om denne får vettiga råd av någon utan egna känslor i frågan.
Om någon del av staket eller stöttor är på din tomt ta motorsågen o kapa bort allt som inkräktar på din tomt
Och försvara dig med samma argument dom såg så dåliga ut så jag tog bort det jag trodde ni skulle uppskatta det
Och försvara dig med samma argument dom såg så dåliga ut så jag tog bort det jag trodde ni skulle uppskatta det
Drulleförsäkring gäller nog inte här, däremot grannens ansvarsförsäkring.Björkisvägen skrev:
Stalltipset är alltid att göra det till försäkringsärende. Grannen har säkerligen drulleförsäkring via sitt försäkringsbolag. Självrisken kan dock snabbt närma sig kostnaden för några stora plantor. Så gjorde vi när grannen rammade fyra uppväxta thujabuskar med sin bil när han backade ut på skaftvägen en vinterdag med blankis. I det fallet var det trafikförsäkringen tecknad för grannens tjänstebil som fick betala trädgårdsmästaren.
Även om det skulle kännas skönt så tror jag risken är överhängande att polisen inte kommer göra en lika välvilligt inställd tolkning för någon som redan överklagat en utredning.F forsstugan skrev:
(Eller så har man tur och råkar ut för någon som tycker att grannen kommit undan pga teknikalitet och gärna ser mellan fingrarna och lägger ned det, men det skulle inte jag våga lita på)
Jag hade nog sagt att här var det förut buskar och det skall bli buskar igen. Nu köper jag dem och ni betalar. Om de skulle dö så är ju risken att den sjukdomen även sprider sig in på er tomt. Jag hade nog även stolt visat upp min nya fina motorsåg från jonsered.
Exakt! "Oj ni hade råkat sätta stöttor på min tomt! Jag hjälpte er att ta bort dem. Och utan dem blev staketet så instabilt så jag hjälpte er ännu mer genom att välta omkull det så att det inte skulle riskera att falla på någon."F forsstugan skrev:
"Jaha var det inte bra? Här får ni två nya reglar som ni kan använda som stöttor på er tomt!"
Men nu handlade det om 175000 har jag för mig, eftersom den nye ägaren ville ha kompenstion eftersom de köpt huset med häck. Men till sist blev det 25000 och var och en stod för sina rättegångskostnader,.inte schysst.Gick ju inte att ersätta häcken för dom pengarna. Skutsats gör vad du vill med grannens häck. Det händer inget....Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det är något fel när någon kan förstöra ens egendom och komma undan med att spela dum. Går man in på någons tomt och utan lov och gör saker då är man inte bara puckad, då är man brottsligt puckad. Hur fan kan man komma på något så dumt? Jo, för att man vet att man kommer undan med det.
Rör man någons egendom utan att fråga först borde man fan få ta konsekvenserna. Jo jag vet att det kan uppstå en hel massa situationer när motsatsen skulle bli lika fel, men ingen kan väl hävda att det är okej att grannen kommer undan med detta...
Personligen hade jag tagit varenda chans att jävlas med den där grannen tills de erkände sitt fel, eller tills jag kände att det var nog. Öga för öga, tand för tand. Plus lite till helst...
Hur som, jag funderar lite på det här med att tomtgränsen gör någon märklig sväng där buskarna tagits bort för att möjliggöra en rak placering av staketet, och där då stöttorna står på er tomt. Det måste ju även innebära att staketet står för nära eller till och med på tomtgräns, inte bara stöttorna, eller?
Rör man någons egendom utan att fråga först borde man fan få ta konsekvenserna. Jo jag vet att det kan uppstå en hel massa situationer när motsatsen skulle bli lika fel, men ingen kan väl hävda att det är okej att grannen kommer undan med detta...
Personligen hade jag tagit varenda chans att jävlas med den där grannen tills de erkände sitt fel, eller tills jag kände att det var nog. Öga för öga, tand för tand. Plus lite till helst...
Hur som, jag funderar lite på det här med att tomtgränsen gör någon märklig sväng där buskarna tagits bort för att möjliggöra en rak placering av staketet, och där då stöttorna står på er tomt. Det måste ju även innebära att staketet står för nära eller till och med på tomtgräns, inte bara stöttorna, eller?
Klicka här för att svara