Häckar, Buskar & Träd
Klabbarparn: [citat] Tack för svaret BirgitS! Då får det bli ett företag för någon fin vårvinterdag 2022 :) Så kör vi på en lättare ansning runt midsommar och augusti (?) i år!
Flöjten5: Rotbränder är ju riktigt läskiga. Låter vanskligt att elda bort stubbar :surprised:
Abies koreana: Nej, trädet sköter det bäst själv, kladda inget medel på snittytan, det stänger in röta (svamp). Det du kan göra när du kapar stammen är att inte lämna kvar en rockhängare som gör att trädet inte kan valla över skadan. Kolla noga var grenkragen sitter så du inte skadar den.
halper: Det som är svårt med barrväxter är att man oftast inte kan ”klippa in” dem när de väl blivit för yviga. Det kan man med de flesta lövträd/-buskar, om jag har rätt för mig. Med Thuja måste man klippa varje år och börja klippa (senast) så fort de nått den höjd eller bredd man vill ha. Det bästa du kan göra nu är att frisera in dem några centimeter och hoppas att de blir
Harmagedon: Härligt att det inte var åkervinda! Det är säkert jättefint på sommaren med kaprifol som kastar sig runt i naturen.
BirgitS: [citat] Det beror ju på vad du väljer för klängväxt. Murgröna och/eller vildvin kan ju täcka en hel husvägg i flera våningar om den bara får tid på sig. Sen beror det ju på om sorten är anpassad till den jordmån och solläge du har, om du sköter om den med gödsel och vatten osv. [citat] Detta förstår jag inte. [citat] Beror på växtens storlek och hur mycket jobb du vill lägga
BirgitS: Man kan köpa häckplantor som är mer än meterhöga. Med en liten sökning fick jag fram https://www.hackvaxter-heijnen.se/idegran/taxus-baccata som 60-80 cm höga idegranar som växer 20-40 cm per år. Där finns också idegranar som är nästan 2 m höga.
Lucioperca: Vi har en vildkaprifol. Den blir inte jättetät men hyfsat och växer snabbt och har fina och väldoftande blommor.
Anonymiserad 433451: [citat] Al är ett trädslag som lever i fuktiga miljöer. Oftast surdråg, eller vid bäckar. Dess rötter är ytliga och stammen är en överlevare, rådjur, hjortdjur älskar dessa stammar.. Skott på stammen kallas vattskott, rotskotten är trädets sätt att föröka sig. Påminner om asp i den bemärkelsen. Men visst lyckas man kväva den så dör den. Frågan är bara hur länge...
Guson: Tack för lugnande svar. Jag är lite begränsad att följa rötterna i sidled då plantorna stod vid kanten av den asfalterade uppfarten och på andra sidan är det gräsmatta inom någon halvmeter. Jag har inga problem med att hålla efter skott där plantorna stått och gräsmattan klipper jag ju ändå.
Anonymiserad 433451: [citat] Ja men vart står det ordagrant. Slå ner plåtringen över rötterna, skadas de så gör det inget.. Jag har aldrig skrivit att rötterna skall skadas, eller att plåtringen skall slås ner över rötter. Utan de plåtringar man sätter ner i jorden brukar vara betydligt större än den cirkeln som visas, då är det sällan problem med rötterna.. Och då kan man klappa ner ringen en
Hep: En spirea som väl tagit sig, utrotar man inte i första taget. Klipp ner alltihop och låt den börja om. Jag lägger med en bild från augusti förra året där det kom med några buskar av misstag. Spireahäcken till höger i bilden som är runt 60 cm hög och blommar - den klipptes ner till fem cm två månader tidigare. [bild]
olsjo: Jag klippte och hoppades på det bästa. Var soligt och torrt åtminstone en vecka efteråt, så det var väl bra. Får hålla tummarna att den klarar sig, än har den inte brakat ihop iaf utan är på väg ut i blom.
yonna: Jag skulle undvika att förodla thuja Brabant. Den är känslig för omplantering och mår bäst av att planteras som ung på plats. Jag skulle överhuvud taget undvika thuja eftersom den, när den väl är etablerad, växer snabbt och kräver mycket skötsel om den skall hållas fin. Andra häckplantor kan dock med fördel förodlas. Jag gjorde så med min rödbokshäck under byggnadstiden och
BirgitS: [citat] Bra! [citat] Låt tunna grenar vara för det är ju de som är framtiden häck. Men du kan ju klippa in sidorna för en tunnare häck (med lätt lutande sidor, toppen smalast, så att det kommer ljus hela vägen ner på sidorna), fast kanske inte just nu under lövsprickningen utan vänta 1-2 månader.
Kalle B: Man kan ju sticka ner fingrarna i jorden och känna om det är torrt. Hos mig på västkusten är det bara torrt på ytan, under är det fortfarande fuktigt. Jorden torkar ut långsamt när det är så kallt och det inte finns en massa gräs och annat som suger vätska
yonna: Vänta till månadsskiftet maj/juni (här i Skåne) då den fällt alla bruna blad och hunnit få nya gröna. Boken är synnerligen tålig så det är inte hela världen om du hoppat över en säsong. Skär in den hårt om du tycker den blivit för bred men som du antagligen vet ska den inte toppas förrän den fått full höjd. Den stora fördelen med bok är att man kan hålla den mycket smal
Kalle B: En av anledningarna till att det planteras så mycket lind runt om i våra städer är för att de klarar rotskador ganska bra. Då tål att man gräver upp gatorna för att greja med rör eller annat några gånger under deras livslängd. Så med lite tur tror jag dina lindar skall överleva.
sinuslinus: De stora trädgårdsställens brukar ha ett års garanti på sina perenna växter. Kanske du ska kolla om så är i ditt fall.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det bästa är nog att gräva bort rötterna för om man bara tar död på dem så kommer rötterna att krympa undan för undan under några år vilket leder till sättningar i jorden.
Satsuki: Du kan absolut kapa alla de grövsta och kalaste grenarna, men låt gärna några tunnare grenar vara kvar. Syren klipps bäst i etapper så man har olika grova grenar på olika höjd, speciellt om man vill att den ska vara tät från marken och upp. Min erfarenhet av syrener är att de överlever det mesta, men det blir ju en kal berså om du tar ner allt. Den typen av svamp du har på grenarna
FemTummar: Ifall nån annan skulle ha samma fråga -- jag har fått det här svaret på annat håll: "Det ser ut som en häggmispelhäck (Amelanchier alnifolia). Det räcker med att klippa den en gång på sommaren, ofta när man har semester."
Claes Sörmland: Är inte grenarna knäckta så rätar den nog upp sig.
Leif i Skåne: [citat] Jag har själv med framgång grävt en liten fördjupning och böjt ner en gren i den, på med jord och en tung sten som håller grenen på plats. Efter en växtsäsong har grenen utvecklat rötter där den är under ytan. Efter en till två säsonger kan man kapa ”navelsträngen”.