Häckar, Buskar & Träd
addebaddeman: Hej! söker någon som kan göra något kul av en stor stubbe, typ en fin Uggla eller något kul. vet ni någon i kalmar län som kommer ut till kund och gör sånt? // Adde
BirgitS: Ingen orsak :) Det borde gå bra att hitta längre beskrivningar på andra webbsidor om man söker på klippa liguster.
Harmagedon: Det beror lite på hur du vill att häcken ska se ut. Måbär brukar man ha som formklippt häck och för att den ska bli tät behöver man klippa ner den till ca 15-20 cm tidigt på våren året efter plantering och sedan släppa upp den en eller två dm per år. Det är för sent på året att göra det nu så i är får du njuta av den som den är.
ccaarroh: [citat] Jag täckte dom aldrig, blev så dåligt med tjäle i Närke denna vinter. Hittills så lever alla och inga torkskador. Men eran tjäle lär ju bli betydligt värre i Umeå så där är nog täckväv ingen dum idé!
Kalle B: Tycker det ser ut som om någon fågel varit där och dragit lös bitar av den döda ytterbarken i hopp om att hitta övervintrande insekter. Jag kan inte se några skador på den levande inre barken. Hur ser kronan ut, är den tät och fin utan en massa döda kvistar?
AndersS: Ni behöver inte någon ved, om så är fallet och lite eget arbete? Låt någon fälla den åt er och kapa upp den. För 5-6 tusen får en ni en klyv, samt kompost/kvistkvarn på blocket eller nya. När ni är klara har ni ved och några maskiner för framtida bruk eller att sälja. Malda kvistarna blir till marktäckning i land eller kan köras i säckar till återvinning.
rotbackarn: Det viktigaste är väl att plantera tujan en bra bit in på tomten eller hålla efter dom hårt. Grannen vill kanske inte ha en meter tomt uppäten av en svällande tujahäck...
Anna_H: Bra att ta reda på vad det är för buskar, de kanske inte blir större än så? De ser rätt gamla och risiga ut, så troligen är de fullvuxna.
Njingan: [citat] Tack för svar. Då ska vi klippa på och hålla tummarna att de försvinner med tiden.
Henningelvis: [citat] Jag minns inte att det var något problem. Man får vara försiktig. Det är dock bra med små plantor, jag tror att de återhämtar sig snabbare än stora. Jag planterade de som blev över på ett annat ställe i trädgården som reserv om någon av häckplantorna skulle dö.
Nilsbygger: [citat] Vi har gjort likadant iår och det har börjat komma små blad. Vi bor i Skåne.
Feyer: [citat] Stort tack för dessa lugnande ord, jag känner att vi har gjort enligt konstens alla regler så det borde inte vara torka! Åsa
ölandssolvändan: Har en buxbom som är 13 år gammal. Den är aldrig klippt och nu undrar jag hur mycket jag kan klippa och när. Den är ca 2 meter hög och planterad i en grusyta.Ska jag kanske frigöra lite jord runt stammen eventuellt stamma upp den en bit? Tacksam för idéer.
Harmagedon: Svårt att säga om man inte vet riktigt hur slänten ser ut men det man kan säga att det är torrt vid en slänt och det är inte optimalt för bok. Kanske ska du överväga avenbok istället som är lite tuffare. Bok är kanske vackrare men det är inte vackert med växter som står och vantrivs.
TypRätt: Skulle säga det samma, allt som inte får ljus på den dör av, det är därför det är viktigt att klippa dem minst en gång om året när de uppnått den brädd man vill att de ska ha. Alla små blad/barr längre in än ca 10cm dör, låter man dem växa sig yviga och sedan klipper dem får man stora fula hål som tar säkert 5-10 år för den att växa igen någorlunda, helt fint blir det
anthill: Om det var ett mer buskformat/vasformat träd skulle jag gissa på ginnalalönn.
niklasn: Brist på tålamod vidare sig vara problemet, nu knoppar de och spricker ut så sakteliga.
jajjemen: Okej, då låter det även tveksamt att även ta bort en av grenarna.
HasseTeknik: Jag var snål och köpte ( för 3 år sedan) en hel billig vindskyddsmatta, gjord av av bambupinnar. Kommer inte ihåg var, men det var typ Bauhaus, Jula, Rusta, ÖoB ... Klippte av snörena, som höll ihop mattan och fick c:a 100 pinnar a´ 1,6m , till en bråkdel av vad det skulle kostat om jag köpt pinnarna i trädgårdshandeln ! Helt perfekt till min nyplanterade Avenbokshäck.
Kiranos: Vi har ett 2-årigt äppelträd som vi ska beskära i år igen, men jag är lite osäker på hur jag ska göra med "mittstammen". Vårt träd har ingen naturlig förlängning av stammen, utan alla grenar spretar ut ifrån stammen. Ska vi försöka dra in den gren som spretar minst in mot stammen, så vi får den så rak som möjligt, eller är det ok att alla grenar går ut ifrån stammen?
Smooth1976: Hej! har 6 st Tuja smaragd som är ungefär 150 cm höga. jag planterade om dem för precis 1 år sedan då de var planterade i en stor blomlåda. Istället planterade jag dem direkt i marken, fyllde på med ny jord och extra näring. de har varit fina och sett ut att må bra men nu efter vintern så har topparna börjat vika sig, hänger ner. fick tips från en handelsträdgård att vattna dem
lofe: Hej! Jag är ute efter tips på buskar som ska planteras runt altan. Egenskaper: -Växtzon 5 -Sydläge -Sand+inslag av lerjord. -Vi vill ha lite insynsskydd så höjd kring 100-150 cm. -Vi vill att dom ska vara täta. Gärna även när dom saknar löv. -De ska inte bre ut sig åt sidorna utan hålla sig upprätta. -Inte skicka iväg rotskott som kommer upp lite varstans. -Vara lätta att frisera
Harmagedon: Claes har såklart rätt. Det är en liguster och de brukar tåla det mesta. Men de blir glada om du stödvattnar dem i sommar. Jag tycker liguster är finast som klippt häck (oklippt liguster tycker jag ser ut som sly ) men det får ni nog vänta med till nästa vårvinter. De som planterade den ser ut att ha missat att göra den där första radikala beskärningen man behöver göra för att
BirgitS: [citat] I det här fallet gällde det att beskära dem nu för att det inte ska bli så mycket blad att de dör pga. vattenbrist. Få rötter påverkar förmågan att suga upp vatten. Du får inte vattna för mycket heller för då kan de dö av det. Jorden ska vara fuktig men inte blöt.
Seyed81: Tack! Det var ett bra förlag - ska få med min andra halva på det hela också. Men ser att du tar upp det igen kring att hålla jorden på plats. Alltså muren byggde vi enligt alla konstens regler där vi innanför muren har en ca 30cm tjock makadam lager och sedan är det jord bakom allt som skiljs av med hjälp en fiberduk. Muren byggde vi för ca 8 år sedan och den är lila fin sen den
Tovin: Nej jag drog ut alla med handkraft även om några satt hårdare än andra. Men jag behövde inte skära upp några krukor i alla fall.
hapazard: [citat] Ju kraftigare tillväxt ju kraftigare vallning.
BirgitS: Man bör inte beskära alls nu när knopparna snart ska slå ut för det är en känslig fas för buskar och träd, de kan lätt bli väldigt stressade. Vid en radikalbeskärning vill man ha nya grenar långt ner som kan bli framtida stammar och det får man bäst vid en beskärning på vårvintern. https://www.alltomtradgard.se/tradgard/beskarning/klippa-hackar/