Kan vi ta ner vår oxelhäck, som är 30-50 år gammal, till 10-15 cm när knopparna ser ut så här? Tänkte ta det nästa helg i så fall. Vi bor i Falun, Dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Radikalbeskära ska man göra på vårvintern, kanske i mars i södra Dalarna, när det börjar bli plusgrader och snön har försvunnit tillräckligt för att man ska kunna se hur stammarna ser ut nära jorden.
Ja, det är det jag är rädd för, att vi är för sent ute nu... Kan man kapa den på sidorna nu iaf? Den är så yvig! Och kanske radikalbeskära i juli?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Man bör inte beskära alls nu när knopparna snart ska slå ut för det är en känslig fas för buskar och träd, de kan lätt bli väldigt stressade. Vid en radikalbeskärning vill man ha nya grenar långt ner som kan bli framtida stammar och det får man bäst vid en beskärning på vårvintern.
https://www.alltomtradgard.se/tradgard/beskarning/klippa-hackar/
https://www.odla.nu/fragor-svar/klippa-oxelhack-0
https://www.odla.nu/fragor-svar/nar-beskara-oxelhack
https://www.alltomtradgard.se/tradgard/beskarning/klippa-hackar/
https://www.odla.nu/fragor-svar/klippa-oxelhack-0
https://www.odla.nu/fragor-svar/nar-beskara-oxelhack
Klicka här för att svara