P
peveko: [citat] Tack för dina lugnande ord! Precis som du skriver blir man lätt uppstressad när man ser alla grejer som behöver åtgärdas. Här kändes det som ytterligare en grej på en redan lång lista. Såg att närliggande hus, med samma sorts häck, har samma angrepp. Så det är kanske ett vanligt förekommande "problem".
6 svar · 3,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] På samma spår så lär ju rötterna som tränger in på den blivande tomten ryka i samband med byggnationens och trädgårdsanläggningens schaktning. Det kommer att innebära att röta snart går i björken och att kommunen ska ta ned björken för att ta sitt ansvar som fastighetsägare och granne. Men att få kommunens tjänstemän att agera är nog svårare än teorin.
18 svar · 5,4k läst
·
O
Onden: Hej. Jag stjäl den här tråden lite. Tänkte det var onödigt att starta en ny tråd på ungefär samma ämne men liknande problem. Jag har också som TS beskriver det väldigt risiga partier i min häck. Saknas dessutom en del plantor som jag ryckt upp då de varit stendöda. Så jag har nu beställt ett gäng nya plantor som jag ska plantera när de kommer (inom 14 dagar) Men då är frågan.
4 svar · 3,6k läst
·
R
Rolle85: Fick köpa på mig 4 påsar ecoplugg, nu när de lägger ner tillverkningen i augusti
16 svar · 49,4k läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Och mycket roligare:D
17 svar · 39,7k läst
yonna
yonna: Vad är det för häck :thinking:?
2 svar · 2,4k läst
·
JohnBergq
JohnBergq: Kör droppslangen ca: 3 timmar 3 ggr/veckan! Har också bra dränerat med sandjord vid sidan av och under jorden som thujorna står i! /John
9 svar · 4,5k läst
·
D
Dhle: [citat] Toppen det ska göras direkt.
4 svar · 1,6k läst
·
B
Biffklump: Tack för svar! Jättefin!
4 svar · 823 läst
·
G
grapper: [citat] Tack för bra info. Ja det är nog dags att göra honnör och låta trädet vila. Har en hel del lav/mossa på sig också så det är log lika bra att börja om från början. Tack!
7 svar · 7,7k läst
·
halper
halper: [citat] Ja, man kan inte säga att den inte är grön!
21 svar · 15,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Avenbok är en väldigt bra häckväxt
9 svar · 1,8k läst
·
P
PhilipBIM: Lite uppdatering, det har börjat komma några små blad på trädet. Hoppas att den återhämtar sig
19 svar · 6,4k läst
·
kashieda
kashieda: Hej, Vi har bestämt oss för att komplettera fruktgården med lite päron och har börjat grotta lite i vilka som pollinerar vilka. Det verkar vara en djungel. Vi (åtminstone jag) vill ha minst en sort som är "knaprig" = inte för mjuk och sladdrig, och då kan sötheten få vara lite lägre. Vi tror att Carola kan vara en bra sort, utifrån detta. Vi vill vidare gärna ha träd som ger frukt
0 svar · 770 läst
K
Klaseriksson71: [citat] [citat] [citat] Jättemycket tack vi kommer köra på alternativ 2 Ha en fin Sommar
2 svar · 1,4k läst
·
O
olsjo: Kan meddela att Mulle har vaknat. [bild]
18 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har ni köpt era träd i någon bra butik så brukar det gå att reklamera skador som beror på att ympningen har gått fel.
6 svar · 6,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: De två sista bilderna verkar visa hur det ser ut när det bildas nya skott som kommer att växa till sig under sommaren.
1 svar · 2,4k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Hittade själv någon guide här: https://www.odla.nu/inspiration/staketdruvor
1 svar · 828 läst
J
jhgd: Nej, den såg ut så inomhus. Vi flyttade ut den då den inte verkade trivas. Har varit ute nu sin andra natt och har inte blivit värre på något sätt
3 svar · 1,7k läst
·
13th Marine
13th Marine: Var nog jag som missförstod =)
9 svar · 3,0k läst
·
H
Harmagedon: Träden mår alltid bättre om de inte behöver konkurrera med ogräset om vatten och näring så rensa bort en cirkel runt det. Stödvattna under den torraste perioden och så kan du ju försöka beskära fram en vackrare form under JAS.
1 svar · 1,8k läst
·
yonna
yonna: När det gäller täckduk har jag dålig erfarenhet då jag la detta mellan ett par häckrader dvs för "gångtrafik" - gång vi egentligen inte använder. Sedan växte där gräs/ogräs som jag klippte med gräsklippare. Duken blev i flagor, multnar inte och förstörde gräsklipparen. Jag lukar fortfarande bort dessa täckduksbitar efter många år. Ett otyg! Men kan du hålla duken intakt och
5 svar · 6,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det finns flera tips på mindre träd på dessa sidor: https://arkitektenstradgard.se/anna-tipsar/underbara-trad-till-mindre-tradgardar-mina-basta-tips/ https://www.alltomtradgard.se/vaxter/buskar-och-trad/natta-trad-for-sma-tradgardar-och-i-kruka-for-balkong/ https://www.odla.nu/inspiration/trad-liten-tradgard https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/sma-trad/ Själv hade jag en
1 svar · 2,3k läst
J
jawen: Tycker grenverket (hur den har växt upp) är lite avvikande för att va björk, den kanske växte upp med stor konkurrens av andra träd/buskar. Sedan kan nog sommaren 2018 reducera "livskraften" rejält om inte riktigt god vattentillgång fanns. Vill du ha kvar den så skulle jag i alla fall avvakta & bara ha lite koll på den.
9 svar · 3,4k läst
·
B
byron v2: Hur gick det :)
2 svar · 3,7k läst
Nissens
Nissens: [citat] Det låter ju bra, ännu käckare är en robot, den är inte bara ljudlös(nästan) du behöver inte sitta på den heller. :)
10 svar · 38,6k läst
BirgitS
BirgitS: Du bör såga så att den sågade ytan är så liten som möjligt, dvs. 90 grader mot grenens riktning och helt plant, samt just ovanför en grening. Grenen som blir just under kommer att få mycket energi och därför bör snittet vara ovanför en gren som pekar utåt så att man inte stimulerar inåtväxande grenar.
1 svar · 2,9k läst
·
halper
halper: Okej, låter bra! Ska läsa på lite om hur man ska knipsa den på bästa sätt.
7 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.