Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hur tätt har du planterat dem? De ser ju onekligen lite klena och stressade ut (visst har de tappat blad?), men jag har fått erfara att liguster har en enorm tillväxtpotential. Vi har planterat tre typer av liguster på vår baksida. Den som har blivit finast är de som var på barrot, men egentligen går det idag inte att se skillnad på dem.

Vi anlitade en trädgårdsfirma som skulle sätta ligusterhäckar åt oss enligt en ritning han fick. Han kom med små torra pinnar som jag var helt övertygad om var döda, plantor på barrot. Vi avbröt jobbet med honom och skickade hem honom igen, men några av de torra pinnarna lämnade han kvar. Vi planterade dem på vinst och förlust som ett litet V vid poolen. De tog sig väldigt snabbt och är idag en fin häck, men det tog väl en fem år innan den var uppväxt.

Liguster nr två var plantor som de du har satt, bara höga pinnar. Dina ser möjligtvis klenare ut än de vi hade, det är svårt att avgöra på bilden du har, den är lite för nära för att man ska se. Våra etablerade sig i alla fall väldigt snabbt och blev täta och fina inom ett år.

Liguster nr 3 var också uppväxta, vi hade beställt samma som de förra, men det som kom hit var buskar. Det funkade att klippa och forma om dem, men jag upplevde det som att det var svårare att få den tät och jämn än vad det hade varit med liguster nr 2.

Återkommer med bild på hur de tre varianterna ser ut idag.

Summering: Jag tror att det ordnar sig förutsatt att du har satt dem tillräckligt tätt. Ev. hade jag grävt upp dem och satt tätare bara.
Hej Marlene

I maj satte vi Liguster, köpte 125-150 cm höga plantor, barrotad. Satte drygt 3 st per mete. Mkt grenar men bara lite gröna blad upptill. Stora frågan är hur man ska beskära såna här "färdighäckar" för att få en fin tät häck. Jag ställde frågan till företaget vi köpt från (online) som skickade den vidare t leverantören. Svaret var:

"Det är lika bra att kippa plantor omgående vid plantering. Poängen med ligan är att inte klippa ner våldsamt som man gör med annan liguster. Klipp de yttre grenarna kort och upp växelvis genom plantan och bara toppa mitt grenen lätt. Klippningen skyndar på förgreningen men även att de är barrot och blir planterade gynnar förgrening."

"Kort och upp växelvis" var svårt att veta hur kort, känner att jag inte beskar jättekort. Kortast är kanske 70 cm.. beskar i mitten på juni. De kom i jord i mitten/slutet på maj.

Hursomhelst, du verkar ha erfarenhet av samma häck (högre plantor av Liguster på barrot). Häck nr 2 som du beskriver låter som de vi köpt, eller kanske häck nr3
Hur beskar du?

Jag vet inte om jag beskurit för lite. Jag vet inte när jag ska beskära härnäst och hur lång tid det kommer ta innan det händer ngt.. Tacksam för råd. Bifogar bild så blir det tydligare hur vår ser ut.

Tackar så mkt på förhand och hoppas på svar. Mvh Camilla
 
  • Nyplanterad ligusterhäck med barrotade plantor och få gröna blad, behöver beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade klippt ner var 3:e gren till 15-20 cm. de växer som gräs om man gödslar och vattnat ordentligt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Camomilla Camomilla skrev:
Hej Marlene

I maj satte vi Liguster, köpte 125-150 cm höga plantor, barrotad. Satte drygt 3 st per mete. Mkt grenar men bara lite gröna blad upptill. Stora frågan är hur man ska beskära såna här "färdighäckar" för att få en fin tät häck. Jag ställde frågan till företaget vi köpt från (online) som skickade den vidare t leverantören. Svaret var:

"Det är lika bra att kippa plantor omgående vid plantering. Poängen med ligan är att inte klippa ner våldsamt som man gör med annan liguster. Klipp de yttre grenarna kort och upp växelvis genom plantan och bara toppa mitt grenen lätt. Klippningen skyndar på förgreningen men även att de är barrot och blir planterade gynnar förgrening."

"Kort och upp växelvis" var svårt att veta hur kort, känner att jag inte beskar jättekort. Kortast är kanske 70 cm.. beskar i mitten på juni. De kom i jord i mitten/slutet på maj.

Hursomhelst, du verkar ha erfarenhet av samma häck (högre plantor av Liguster på barrot). Häck nr 2 som du beskriver låter som de vi köpt, eller kanske häck nr3
Hur beskar du?

Jag vet inte om jag beskurit för lite. Jag vet inte när jag ska beskära härnäst och hur lång tid det kommer ta innan det händer ngt.. Tacksam för råd. Bifogar bild så blir det tydligare hur vår ser ut.

Tackar så mkt på förhand och hoppas på svar. Mvh Camilla
Vi var oroliga precis som ni och klippte allt för försiktigt i början. Tänk att där där du sätter snittet kommer den att förgrena sig och bli tät, så du vill ha några riktigt korta också så att den blir tät längst ner. Noseones förslag här ovan låter bra, eller i alla fall att du klipper ett par grenar per planta riktigt kort. När de tar fart och börjar växa så ser du hur plantan funkar och kan kompletteringsbeskära där du ser att det behöver vara tätare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi var oroliga precis som ni och klippte allt för försiktigt i början. Tänk att där där du sätter snittet kommer den att förgrena sig och bli tät, så du vill ha några riktigt korta också så att den blir tät längst ner. Noseones förslag här ovan låter bra, eller i alla fall att du klipper ett par grenar per planta riktigt kort. När de tar fart och börjar växa så ser du hur plantan funkar och kan kompletteringsbeskära där du ser att det behöver vara tätare.
Tack snälla för svar! Jag ska köra på det! Och tät där upptill kommer den bli genom småskott som växer ut från de stora grenarna? När skulle du beskära nästa gång och på ngt särskilt sätt då?
 
N Noseone skrev:
Jag hade klippt ner var 3:e gren till 15-20 cm. de växer som gräs om man gödslar och vattnat ordentligt.
Tack snälla för svar! Jag ska köra på det! Och tät där upptill kommer den bli genom småskott som växer ut från de stora grenarna? När skulle du beskära nästa gång och på ngt särskilt sätt då?
 
N Noseone skrev:
Jag hade klippt ner var 3:e gren till 15-20 cm. de växer som gräs om man gödslar och vattnat ordentligt.
Och gödsla en gång om året eller oftare?
 
Camomilla Camomilla skrev:
Tack snälla för svar! Jag ska köra på det! Och tät där upptill kommer den bli genom småskott som växer ut från de stora grenarna? När skulle du beskära nästa gång och på ngt särskilt sätt då?
Jag minns inte exakt hur vi gjorde där i början, men jag tror nog att vi klippte minst 15 cm och toppade de högsta grenarna också. Man tänker ju när man har köpt dem uppväxta att man vill låta dem vara höga, men det är när du klipper ner dem de börjar förgrena sig. Och de växer snabbt när de väl har etablerat sig.

Sedan klipper du dem nästa gång innan midsommar 2019. Vi brukar klippa våra ytterligare en eller två gånger innan hösten kommer. Tror dock inte att vi gjorde fler än en klippning första året, pga att det tog lite tid innan de tog fart.
 
Du kan nog gödsla med hönsgödsel eller blåkorn eller liknande 2-3 gånger på en säsong.
 
BirgitS
Normalt gynnar en klippning under vårvintern (februari-mars beroende på var i landet man är och vad vädret är) bildning av nya skott (delning) medan sommarklippning gynnar tillväxten av befintliga skott. Har växten gröna blad bör man inte klippa nedanför de nedersta bladen eftersom det kan leda till att grenen dör i stället för att dela sig.

Nybildning av nya skott/grenar sker i området som är strax nedanför där man klipper, dvs. vill man ha nya grenar med blad långt ner måste man klippa långt ner.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt gynnar en klippning under vårvintern (februari-mars beroende på var i landet man är och vad vädret är) bildning av nya skott (delning) medan sommarklippning gynnar tillväxten av befintliga skott. Har växten gröna blad bör man inte klippa nedanför de nedersta bladen eftersom det kan leda till att grenen dör i stället för att dela sig.

Nybildning av nya skott/grenar sker i området som är strax nedanför där man klipper, dvs. vill man ha nya grenar med blad långt ner måste man klippa långt ner.
(Hjärtstartar denna tråd istället för att starta en till)

Är det på tok försent på året att hårdbeskära var 3-4:e grövre stam i en gammal och "kvastig" ligusterhäck nu, i Västmanland?
 
BirgitS
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
(Hjärtstartar denna tråd istället för att starta en till)

Är det på tok försent på året att hårdbeskära var 3-4:e grövre stam i en gammal och "kvastig" ligusterhäck nu, i Västmanland?
Jag tycker det. Inte för att den skulle dö men för att chansen för nya skott långt ner blir mindre och risken större att kvarvarande stammar/grenar växer extra mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det. Inte för att den skulle dö men för att chansen för nya skott långt ner blir mindre och risken större att kvarvarande stammar/grenar växer extra mycket.
Tack för svaret BirgitS! Då får det bli ett företag för någon fin vårvinterdag 2022 :) Så kör vi på en lättare ansning runt midsommar och augusti (?) i år!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.