T
Förra hösten planterade jag ca 450st krukodlade thujor. De hann inte ta sig så mycket innan vintern kom.

Nu har jag fått höra att man måste klippa rötterna alternativt frigöra dem från varandra så att de kan ta sig i den nya rabatten. Annars finns tydligen risk för rotspinn.

Bör jag dra upp alla thujor nu och klippa rötterna?

Hur såg rötterna ut när du planterade?

Om växter stått länge i sina krukor på plantskolorna, då handlar det oftast om flera år, så börjar rötterna snurra runt i krukan eftersom de inte har utrymme att sprida sig. Oftast finns ingen jord kvar i krukan utan endast rötter som snurrar runt, rotsnurr. Att ta upp växten från krukan är närmast omöjligt utan att klippa upp krukan. Om det ser ut så måste man vara burdus och klippa upp rötterna och korta in dom, de fortsätter att snurra runt annars och det betyder att växten eller delar av växten dör. Jag brukar ta en kniv och skära ett kryss på undersidan av rötterna och sen klipper jag loss dem.

Det betyder inte att alla krukodlade växter ser ut så, det märker man när man lyfter växten ur krukan så om du inte noterat något av det jag beskriver så är det lugnt.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Nej jag drog ut alla med handkraft även om några satt hårdare än andra. Men jag behövde inte skära upp några krukor i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.