Hej!

Nybliven hus- och trädgårdsägare här. Idag hittade jag till min förskräckelse stora täta nät i vår häck, gissningsvis spunna av något skadedjur.

Någon som vet vad som kan ha orsakat detta? Och vad man gör åt det?

• Häck med vita blommor och löv täckt av täta spindelnät som kan tyda på skadedjursangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta spindelnätsliknande nät i en häck, möjlig indikation på skadedjursangrepp.
    Skapa konto
  • Tätvävde spindelnät i en häck med gröna blad och vita blommor.
    Skapa konto
Ser ut att kunna vara häggspinnmal, men inte säker!

Fast antar att det kan finnas flera olika sorters mal som kan åstadkomma ett liknande nät.

• Gilla
peveko
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Ser ut att kunna vara häggspinnmal, men inte säker!

Fast antar att det kan finnas flera olika sorters mal som kan åstadkomma ett liknande nät.
Tack för svaret! Vet du vad man kan göra för att få bort den eventuella malen? Har läst stt en del sprutar såpa på, kan ju vara värt att testa.

Till saken hör att jag misstänker att våra rosenbuskar, som är planterade i närheten, angripits av bladlöss. Men det kan väl inte vara löss som spunnit väv i busken också?

• Rosenblad med vattendroppar, eventuella skadeinsekter synliga, i en trädgård.
    Skapa konto
  • Rosenblad med hål som tyder på skadedjursangrepp, omgiven av friska gröna blad.
    Skapa konto
Vet tyvärr inte hur man behandlar det, men tror att det är ganska vanligt. Vi har det ibland på vår häck också, men jag brukar tänka "Jaha" när jag klipper häcken och sen gör jag inget mer! ;-) Häcken fortsätter att göra sitt jobb och insekterna är där dom är. Dock så har det aldrig varit i någon större omfattning hos oss heller.

Vissa löss kan nog spinna nät, men jag har aldrig sett att deras nät skulle vara så tätt? Bladlöss brukar vi spruta såpvatten på, och sen vara lite mer noga med bevattningen av växten ifråga bara. Se till att hålla jorden runt plantan med löss fuktig, så att inte myror trivs där. Sen försök att gynna nyckelpigor och annat i trädgården så kommer de att göra jobbet åt dig, de håller lössen i schack!

Har du mycket problem med insekter och skadedjur så tänk så här: Vad är deras fiende naturligt? Och hur kan jag gynna deras fiende? Alltså har du löss på plantorna, gynna nyckelpigorna. Har du sork i gräsmattan, gynna ugglorna med holkar och annat. Har du mycket mygg, gynna svalor och fladdermöss.

• Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Så många bra tips och tankar, stort tack!

Sitt lugnt i båten är min teori. Som nybliven husägare kan man nog lätt få panik när man ser sina första ’angrepp’ i trädgården. Jag fick det. Men det absolut troligaste är att de gör ingen större skada och du kan lugnt låta naturen sköta sig själv och du ska se att all växtlighet kommer tillbaka nästa år. Och skippa alla gifter. De dödar dina bundsförvanter likväl som dina ’fiender’. Jag vill inte säga fiender egentligen. Se trädgården som din ark där du ska ha minst två av alla djurarter. Då kommer ni alla leva i mer harmoni.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Sitt lugnt i båten är min teori. Som nybliven husägare kan man nog lätt få panik när man ser sina första ’angrepp’ i trädgården. Jag fick det. Men det absolut troligaste är att de gör ingen större skada och du kan lugnt låta naturen sköta sig själv och du ska se att all växtlighet kommer tillbaka nästa år. Och skippa alla gifter. De dödar dina bundsförvanter likväl som dina ’fiender’. Jag vill inte säga fiender egentligen. Se trädgården som din ark där du ska ha minst två av alla djurarter. Då kommer ni alla leva i mer harmoni.
Tack för dina lugnande ord! Precis som du skriver blir man lätt uppstressad när man ser alla grejer som behöver åtgärdas. Här kändes det som ytterligare en grej på en redan lång lista.

Såg att närliggande hus, med samma sorts häck, har samma angrepp. Så det är kanske ett vanligt förekommande "problem".

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.