4 447 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Vilken växt är detta? Google Lens tror magnolia men jag är skeptisk.
Google Lens säger att detta är en magnolia men jag tycker inte den ser ut som en sådan (det står en sådan granne med denna). Det verkar som att det som syns som en ljus, torr, sprucken stam har återuppstått.
Vad är detta?

Vad är detta?

Jag tyckte inte den var så lik magnolian som växer intill (bilder nedan) men det vore roligt om detta faktiskt också vore en magnolia. Dels för att det är ett trevligt träd (och inget ogräs...) men också för att den isf har planterats av min mor som gick bort förra året. Om en av hennes växter kommer tillbaka blir den ett fint minne.anthill skrev:
Magnolian som växer bredvid:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
OM det nu är magnolia obovata, junimagnolia, kan jag inte bedöma från bilden. Jag satte en sådan i min förra trädgård och den växte slankt, högt och fint och tyvärr sålde jag innan den började blomma. Man får räkna 12/15 år innan den blommar med fantastiska doftande blommor. Fram till dess får man njuta av de stora vackra bladen. När de på hösten fäller dessa ser det ut som små rosetter när maskarna drar ner dem i gräsmattan. Hos mig fick bladen alltid ligga kvar på marken för naturlig kompostering.
OM det nu är junimagnolia är det ett underbart minne av din mor!
OM det nu är junimagnolia är det ett underbart minne av din mor!
Med stor säkerhet är det en Magnolia, dock inte M. obovata som har ett mera spetsigt blad. Jag tror det är en M. sieboldii en buskmagnolia med en liten reservation att det kan vara M. `Susan´
Jag har en hel del magnolior i trädgården så jag gick ut och tog en bild på M. sieboldii , vad tror du?
Jag har en hel del magnolior i trädgården så jag gick ut och tog en bild på M. sieboldii , vad tror du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där sieboldiin ser ganska lik ut. Kul att det verkligen verkar vara en magnolia! Det blir ett fint och levande minne att se den växa år för år.A Abies koreana skrev:Med stor säkerhet är det en Magnolia, dock inte M. obovata som har ett mera spetsigt blad. Jag tror det är en M. sieboldii en buskmagnolia med en liten reservation att det kan vara M. `Susan´
[bild]
Jag hade tänkt säga att det är en m. obovata men ser att andra som säkert är kunnigare säger emot. En magnolia är det iallafall och väl värd att vårda som ett minne.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden