Häckar, Buskar & Träd
BirgitS: Vattning ska ju ske efter behov och det kan ju variera mellan två krukor beroende på mängden sol och hur mycket det blåser just där vardera krukan står. Både för torrt och för blött gör att växter dör. Det är ju svårt att plantera något nytt i en befintlig kruka där de andra växternas rötter redan har växt ut i hela jorden.
Kalle B: Jag har planterat murgröna i zon 3 och den har aktivt sökt sig upp i skuggan trots att den hade kunnat sträcka sig ut i solen. Kan hända den söker sig ut i solen mer längre fram när den har djupare rötter dock. Men häromkring ser man ganska ofta torkskador på murgröna efter kalla vintrar. När vårsolen börjar värma och det fortfarande är tjäle så den inte kan suga något vatten
halper: En sak jag funderar på är ungefär hur djupt ner de kan tänkas suga vatten denna första säsong. Jag har en grunka som mäter fuktighet (i en femgradig skala från ”dry+” till ”wet+” med ”normal” i mitten, och vad det exakt betyder vet man ju inte). Den har jag kört ner ungefär 20 cm och där har det varit mellan ”normal” och ”wet+” för det mesta. Tänker att de inte
JSten: Grävde bort 8meter ligister som var ca 20år gammal. Inga större problem, lite som @whork skriver, gräv på båda sidor och vänd upp. Jag förbrukade fyra spadar/skyfflar på kuppen, men det var nog mer på grund av bristande kvalité (alternativt för mycket vikt bakom spakarna). Rotklumpen var inte särskilt stor, 40-50 cm kanske och behövde bara gräva 30-40 cm djupt. Där var såklart en
Autodidak1: [citat] Blir snyggare om du klipper även på höjden, annars blir den lite tunnare upptill. Den kommer se mycket snyggare ut nästa vår om du klipper den nu på toppen också. Men det spelar ingen större roll ifall du tänkt göra det i augusti, växten tål mycket.
Byfåne nr 013: Häcksaxen slutade fungera luktade lite svagt bränt .. tror ni det går att reparera den eller enkel resa till återvinningen.. Har kollat kabeln den är helt intakt och fungerar..
hasten72: Det var en svampsjukdom som tydligen drabbat många körsbärsträd detta år. Hade en trädgårdsperson här som skar borta alla vissna/döda delar. Nu är trädet fint igen.
Bob1997: Vår ek började lukta amoniak ur en (ytlig) lång spricka i stammen ifjol. Jag rengjorde sprickan med vattenslangen och sen försvann doften/problemet för resten av sommaren. I år tog det lång tid innan det återkom, och betydligt mildare. Möjligen finns det ett samband med bristande vattentillgång eftersom det nu har varit torrt en längre perod. Hur som helst kommer jag att fortsätta att
fgo: [citat] Tack. Oj jag minns inte. Kan kolla upp det. De ska väl nå till de nedersta grenarna iaf.
Abies koreana: Törs inte säga med säkerhet, bilderna är små men det skulle kunna vara nyckelpigor som är bladlössens värsta fiender. Det är inte självklart att det är de insekter man ser med blotta ögat som är förövarna även om vi snabbt drar den slutsatsen. Det finns 69 olika arter av nyckelpigor i Sverige och alla är inte röda med svarta prickar. Nyckelpigor – Wikipedia
Gamecube: Ta mig tusan, du har rätt claes, liguster är det ju, men tror inte jag har den vintergröna varianten, då den fäller bladen på hösten. Jag får prova att ta sticklingar, och se om jag lyckas. Åter igen, tack för visat intresse, och ha en trevlig dag. Mvh Daniel
Anonymiserad 433451: [citat] Nja nog går det att toppa en gran, men man får tänka på att det tar tid och tålamod att få den snygg igen.. Men går gör det..
Morgan.I: [citat] Jag kan säga att det inte blir något flisande i det här fallet. Det här ska forslas bort. Är det någon i Göteborg som behöver ved så får ni gärna komma med en motorsåg. Vi kan betala en slant för besväret. :)
mattz l: [citat] Vårt ena har gjort precis likadant. Har två intill varandra som först stod i kruka men planterades i jorden för 11 år sedan. Har aldrig varit något på dom tidigare och har alltid grönskat fint.
Snigla: [citat] Ser helt klart ut som en (envis) fläder - driver oss till vansinne här haha.. Det är jättetrevligt att ha nått träd på tomten.. det är jättegott att göra flädersaft som sagt (!).. och det är mycket dekorativa blommor såhär dags (eg .. hm för 1-2 veckor sedan.. då gjorde vi vår saft). Men de trivs tydligen hos oss och vi har dem överallt.. rycker ständigt upp skott och
Kalle B: Det kommer förmodligen att ta sig igen och leva många år till, men formen på kronan kommer aldrig bli vad den varit
Andreas.G.N: [citat] Tusen tack, Birgit! Då blir det början av augusti nästa gång (och 20 cm är mycket kortare än jag annars hade vågat mig på, så det var tur att jag frågade :) )
gbgustaf: Jag tror att rotsystemet är för stort för att du ska kunna flytta dem så enkelt. Prova din metod på en planta, men jag tror det slutar med att du måste kapa av en del rötter och sedan gräva upp resten av rotklumpen och lyfta över till ett nytt hål.
BirgitS: Svårt att veta vad som har varit framme och ätit av bladen, På ett blad ser det ut som röda fläckar med svart prick i vilket skulle kunna vara ett litet kryp. Det är många frukttråd som året efter en riklig fruktsättning tar en vilopaus.
cpalm: [citat] Enligt min erfarenhet är det som till slut tar kål på dem att de helt enkelt blåser omkull precis som dina andra träd, dvs röta i stammen. Om du vill behålla gamla sorter men föryngra och/eller flytta dem kan du ju ympa på en ny stam.
halper: Har precis planterat om några jag hade för att fylla ut på ett annat ställe, men kan skaffa några plantor till. De sprider sig rätt galet så en halv planta per kvadratmeter borde räcka!
Kalle B: [citat] Jag bor själv i närheten av Munkedal, men om du bor nere närmare Göteborg så är det ju lite varmare där. Men var beredd på att löven kommer efter nästan allt annat i trädgården.
Kalle B: Jag vet inte vad det är för fluga men buskar brukar kunna hämta sig ganska bra från att ha blivit kalätna. De har oftast krafter kvar att gro en ny uppsättning löv. Men du kan också spruta vatten ordentligt på häcken med vattenslangen, inte så att kvarvarande löv tar skada men så att insekterna ramlar ner. Många kommer kanske inte att kunna ta sig tillbaka.
Anna_H: [citat] Jag fick bort en rejäl oljefläck på vår stenläggning med ett paket potatismjöl som fick ligga några dagar och sedan dammsögs bort. Värt ett försök. I detta fall med en så liten fläck är det väl ett tunnt lager mjöl som får ligga några timmar och sedan sopas bort som är värt att testa. Om det verkar ha effekt är det bara att göra om så många gånger som behövs.
Anonymiserad 433451: [citat] Det är ett förhållande till att väga in stocken och att ha bra grejer.. väga in stocken med vattenpass och sedan behövs en rejäl såg och en mall av olika typer.
AndersS: En trädgårdsmästare rekommenderade att spola med vatten vid större angrepp av de här larverna. Trädet klarar sig men frukten kan bli sämre då de äter av bladen.
LenaSuzanna: Har ligusterhäck som jag gödslar, det verkar den gilla (hönspellets) Näring stärker ju växten och jag tänker att det kanske vore bra se till ge er extra näring o vatten så den står starkare mot ev löss
Sarek8: Ska anlägga en aroniahäck, vad har ni för häck i trädgården? Och ni som har aroniahäck, hur ser er häck ut vintertid? Lägg gärna upp bilder!
Düsseldorff: [citat] Ja, det är egentligen lite nära i tid men det är ju inte fråga om ett direkt övergrepp på trädet om du kapar rötter nu och flyttar till våren. Kan vara värt ett försök tycker jag, det är ett fint träd! Sen måste du vara medveten om att det är ett ganska stort jobb att flytta ett gammalt träd och det är inte säkert att det överlever, särskilt inte med det ganska korta