Tobbe.A
Hej!

När vi flyttade in i vårt hus fanns det en liten blodlönn planterad. Den har gett fina blad varje år, men i år verkar något ha hänt. Lönnen ser ut som att den torkar även om det har varit väldigt blött i vår, jag upptäckte också någon form av skada på stammen och det verkar som om bark ramlat av. Vad kan ha hänt och framförallt, går det att rädda? Bifogar bilder.

Tack på förhand!

//Tobbe
 
  • Blodlönn med skadad stam där barken har lossnat och blottat det underliggande veden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en gren av blodlönn med vissnade knoppar och synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blodlönn med torra grenar och synlig skada på stammen i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt med er fina lönn!

Anledningen till att den torkar är att den inte kan skicka upp vätska och näring från rötterna till grenarna eftersom den nästan blivit ringbarkad.

Vad som orsakat skadan vet jag inte men kan exempelvis vara gnagare som varit på den. Vad jag har förstått kan träd ibland läka skador så länge inte skadan går runt om hela stammen.

Ifall du verkligen vill satsa på den kan du kontakta någon som är duktig på att ypma träd. Dessa brukar ha kunskap och material för att försöka plåstra om det. Annars är det bara att hålla tummarna.

Får den inga blad i år så är det kört.
 
Såg nu att dina syrener blommar vilket borde betyda att lönnarna också ska ha blad.
 
Tobbe.A
T Tungbetong skrev:
Tråkigt med er fina lönn!

Anledningen till att den torkar är att den inte kan skicka upp vätska och näring från rötterna till grenarna eftersom den nästan blivit ringbarkad.

Vad som orsakat skadan vet jag inte men kan exempelvis vara gnagare som varit på den. Vad jag har förstått kan träd ibland läka skador så länge inte skadan går runt om hela stammen.

Ifall du verkligen vill satsa på den kan du kontakta någon som är duktig på att ypma träd. Dessa brukar ha kunskap och material för att försöka plåstra om det. Annars är det bara att hålla tummarna.

Får den inga blad i år så är det kört.
Jag misstänkte att det hade med skadan att göra. Något måste ha hänt nu under våren för det började komma små röda ”knoppar” över hela trädet, dessa torkade sen. Jag har sett ett enda litet blad på hela trädet, det torkade och ramlade av nyligen. Petar jag på barken vid skadan så ramlar ner det stora bitar och det spricker längre upp på stammen.

Jag för höra av mig till en trädgårdsmästare och rådfråga helt enkelt.

Grannarnas blodlönn har jättefina röda blad nu.
 
Den där är tyvärr död. Möjligen skulle det kunna komma nya skott från basen/stubben men jag tror hela rotsystemet är dött också. Är nog bara att ta bort och ersätta med något nytt.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tobbe.A
Kalle B Kalle B skrev:
Den där är tyvärr död. Möjligen skulle det kunna komma nya skott från basen/stubben men jag tror hela rotsystemet är dött också. Är nog bara att ta bort och ersätta med något nytt.
Aj då, det är så illa alltså :confused:
 
Tobbe.A
Såhär ser stammen ut nu, barken spricker och torkar längre och längre upp. Barken ramlar av bara jag pillar lite på den, det är bara ett par centimeter kvar på smalaste stället tills den är ringbarkad. Jag läste på en annan sida på nätet att trädet kan överleva, men nu gissar jag att den verkligen är utom räddning.
 
  • Träd med delvis avlöst och sprucken bark som visar tecken på ringbarkning mot gräsmark och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ännu dödare ut på den där bilden
 
Tobbe.A
Kalle B Kalle B skrev:
Den ser ännu dödare ut på den där bilden

Ja, det har bara blivit värre sen förra bilden jag la upp.
 
Det var ganska kallt i vintras, den förs antagligen ihjäl...
 
Japanska lönnar är ganska köldkänsliga men det där trädet ser ut som det varit döende länge. Kom skadan denna vintern hade barken fortfarande suttit fast. Veden på sista bilden ser ut som den varit död i flera år, eller åtminstone hela förra sommaren. Trädet mådde nog ganska dåligt i fjol också, men det syntes inte så tydligt och det orkade fortfarande gro blad. Förmodligen har det funnits levande kambium på baksidan stammen, där barken ännu sitter kvar.
 
Det verkar vara en sten/berg i dagen precis bredvid lönnen. Det skulle kunna vara så att den har för tunt jordlager för att klara sig där den är planterad.
 
Tobbe.A
Kalle B Kalle B skrev:
Japanska lönnar är ganska köldkänsliga men det där trädet ser ut som det varit döende länge. Kom skadan denna vintern hade barken fortfarande suttit fast. Veden på sista bilden ser ut som den varit död i flera år, eller åtminstone hela förra sommaren. Trädet mådde nog ganska dåligt i fjol också, men det syntes inte så tydligt och det orkade fortfarande gro blad. Förmodligen har det funnits levande kambium på baksidan stammen, där barken ännu sitter kvar.
Jag noterade förra året att det kändes som att den stannat av i tillväxten, så det stämmer kanske att den var död redan då. Jag tänkte inte så mycket på det då den hade fina röda blad som vanligt.
 
Tobbe.A
ecb182 ecb182 skrev:
Det verkar vara en sten/berg i dagen precis bredvid lönnen. Det skulle kunna vara så att den har för tunt jordlager för att klara sig där den är planterad.
Det var förra ägaren som planterade men jag har också funderat på placeringen av trädet och varför man valde att plantera så nära en stor sten. Trädet står väldigt soligt och det kan blåsa rejält där.
 
Den har ju lyckats växa sig ganska stor trots stenen så det kan inte vara något helt dåligt ställe. Lönnar kräver ganska bra jord för att trivas. Jag tror nog ändå att den frusit. Var inne på torkan 2018 men då brukar kronan torka ihjäl snarare än att stammen tar stryk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.