Häckar, Buskar & Träd
Charlieflower: Skumt @Kalle B ! I Småland där jag bor är det mycket ek, björk och en och annan ask. Inga direkta småträd ;). En hängbjörk kanske vore ett alternativ men tycker ofta de ser så skräpiga ut...
NickHE: Vi hade velat plantera häck mot vägen och har väl fastnat för häggmispel men vi är osäkra eftersom vi har en infiltrationsbädd vid vägen också, kommer häcken att förstöra bädden eller är de bara köra? Den rödmarkerade linjen är vars vi vill ha häcken. Och luftningsrören kommer upp vid hälften och där det är långt gräs är slamavskiljare.
Vaftrudner: Tack för svaret NoOne2k. Isoleringen verkar vara av minstt de dimensionerna så den klarar sig nog. Då får det bli att skotta på lite mer jord och sedan plantera thujorna som det var tänkt från början. Kanske skulle det bli tjusigare med en jordkulle och t ex bergtall ovanpå men det får nog duga med brabanterna.
lilytwig: Vår häck är nysatt, men hos grannarna håller de från en dryg meter till runt 1,5 meter. Klipps 2 ggr per år. Bredd 60-80 cm. Litet smalare upptill än nertill.
lilytwig: Det är lätt att få upp höjden, men det tar några år. Du ska klippa den ganska tufft i början så att den grenar sig och blir stabil nertill. Ska också vara smalare upptill än nertill.
TH885: [citat] Nej det tycker jag inte, generellt är det så det fungerar. Samt i princip samma "råd" som du gav och gubben som du har förkärlek till. Har haft pioner sen vi flyttade till hus men dom har förpassats längre och längre bak för att göra plats till roligare saker, har aldrig brytt mig det minsta om när var och hur dom har flyttats och dom växer och blommar lika bra ändå. Men
Jiji: Eftersom trädet inte står mot planket är det enklaste sättet att bygga en ställning som du fäster de grenar som ska formas vid. Det finns lite olika klassiska former på spaljerade träd, solfjäder, kandilaber osv, men egentligen kan du välja själv hur du vill att grenarna ska växa. Det man vill uppnå är at det kommer in sol och luft mellan grenarna och att det finns gott om plats
z_bumbi: [citat] Precis en vanlig gräsmatta som på intet sätt motiverar att man bryter mot ett bevattningsförbud. Gräs klarar sig nästan alltid men ev blommor kan ha det tuffare så de får man kanske så eller plantera nya.
Yrrol: Jag har i alla år fått förstörda äpplen och kanske även päron. Svarta gropar och inte alls najs. Ni har sagt vad denna "larv" kallas, gett lite råd om att öppna upp och få in mer ljus, inte beskära för hårt, sätta upp klisterfällor. Några fällor har jag förvisso inte prövat, men min fråga är: Ifall jag tar bort dessa väldigt gamla fruktträd och ersätter med nya, är det
Claes Sörmland: Det är ungersk syren. Troligen blir den snyggast som friväxande häck. Du kan gallra ut lite slumpvisa grenar. Det går att göra efter midsommar men är nog enklare på senvintern när man ser stammarna.
Bargis: [citat] Köpte du maskinen eller hyrde du en ? Någon sån bamse stubbe har jag inte, dom största är ca 40 cm, sen väldigt många runt 10 cm.
Felihus: Jag har lite frågor om rotsystemet hos cypresser. Vi har köpt ett hus där de växer olika sorters cypresser och thuja precis vid husfasaden. Vi skulle vilja ta bort dem så de inte förstör fasad och grunden av huset. Men vi är osäkra på om vi ska dra upp hela växten med rötterna eller om vi endast ska kapa dem vid marken. Går röttern rakt ner eller sprider de sig åt sidan? Tror ni
blixtkub: Tack, det blir en tur till plantskolan för att prata bokhäck!
Abies koreana: Jag vet förstås inte vad som gått fel men när det ser ut sådär så kan det vara något fel i transportsystemet, alltså vatten, näring från roten till kronan Kronan är ympad på grundstam och något kan ha gått fel, börja med att kolla ympningsstället och se om där finns några skador. Jag tror inte det hjälper att omplantera trädet men om det finns en skada kan du säkert
Harmagedon: Jag hade tänkt säga att det är en m. obovata men ser att andra som säkert är kunnigare säger emot. En magnolia är det iallafall och väl värd att vårda som ett minne.
Supermaggan: Tack alla! Vi ska absolut titta en vända till bambu! Ger ju också det där lite djungel-likande känslan som man önskar vid sin badtunna
z_bumbi: [citat] Det funkar med grövre bitar. Det tar bara lite längre tid för den att brytas ner vilket ur ogrässynvinkel är bra.Tycker man det tar för lång tid så täck barken med gräs eller annat material som innehåller mer kväve. Invändningarna om att vattna och att tillföra gödning är jag inte med på. Lägg en droppslang under barken och om det behövs gödslas mer än vid
Jiji: Om busken står i Västerbotten hade jag faktiskt klippt ner den och låtit den komma upp igen. Ni har ju inte kommit lika långt i växtsäsongen som här i Skåne. Faktum är att jag hade klippt ner den här också för det där gör ju ingen glad. Vad är det för något?
BirgitS: Samt på om blomknopparna bildas på sensommaren/tidig höst eller våren.
yonna: Slå vallörten och använd som gödning. Den är mycket näringsrik för jorden.
Claes Sörmland: Jag noterade att Plantagen Bergianska har ändrat utbud i år. Betydligt fler större busk- och trädstorlekar jämfört med hur det var förr. Uppenbarligen har de kunder som vill betala några tusenlappar för lite större saker. Men det är rykande åtgång på plantshoparna just nu och i denna pandemi. Det säljer slut överallt.
Kalle B: Den har ju lyckats växa sig ganska stor trots stenen så det kan inte vara något helt dåligt ställe. Lönnar kräver ganska bra jord för att trivas. Jag tror nog ändå att den frusit. Var inne på torkan 2018 men då brukar kronan torka ihjäl snarare än att stammen tar stryk.
Najjs: Så här ser de ut nu. Jag fick rådet att gödsla dem försiktigt efter plantering. Vattnade långt in på hösten (det var ju milt länge). Började vattna i april och gödslade försiktigt igen. En halv matsked NPK per planta av nån specialbarrväxtnäring. Har vattnat 3 ggr/vecka a’ 3 timmar. Ska gödsla igen i juli. Alla plantor lever. Två har inte tagit sig riktigt som de andra, jag
Onden: Hej. Jag lånar den här tråden lite. Tänkte det var onödigt att starta en ny tråd på ungefär samma ämne men liknande problem. Jag har också som TS beskriver det risiga partier i min häck. Saknas dessutom en del plantor som jag ryckt upp då de varit stendöda. Så jag har nu beställt ett gäng nya plantor som jag ska plantera när de kommer (inom 14 dagar) Men då är frågan. Ska jag
carinashem: Hej, vi satte dom på 3m avstånd då kronorna förhoppningsvis blir ca 3m i diameter på några år.
Claes Sörmland: [citat] Jag uppfattade att det var en fritidshusområde. Sådana har vanligen en detaljplan för just fritidshusområde och då är skogsvårdslagen inte ett aktuellt lagrum. Men trädfällningsförbud kan ju finnas i detaljplanen.
yonna: Rejäla byttor krävs. Jag har visserligen inte testat thuja men andra större buskar. Jag kompletterade ett par blodboksplantor som jag drev upp i byttor till knappt 2 m höjd innan de sattes på plats. Upp till 3 m låter lite väl maffigt men köper du enmetersplantor kommer du vinna en del i tid.
Utsättaren: Blev händelsen filmad så den hamnar på Failarmy?