Hej!

Jag planterade en bokhäck förra våren. Det var krukodlade plantor 80-100cm höga och jag förberedde marken noggrant. Jag grävde ut ett dike 60cm brett och 70cm djupt i lerjorden och blandade ner c:a 60-70% ny planteringsjord och sparade 30-40% av lerjorden. Jag hackade sönder lerklumparna så de blev ett par cm stora och blandade väl med planteringsjorden.Plantorna åkte ner i jorden direkt när de levererades och jag vattnade rikligt i början. Sedan la jag ut en typ av droppslang (tror den kallas svettslang) av ett stort känt märke och skaffade bevattningstimer. Jorden torkade aldrig ut under sommaren, utan var alltid fuktig när jag kände efter ett par cm ner i backen. Plantorna drabbades halvvägs in i sommaren av någon slags löss (ulllöss?) och jag sprutade bladen med en blandning av vatten, t-röd och grönsopa i princip var annan dag under resten av sommaren. Detta höll lössen i schack och plantorna verkade trivas. Jag var försiktig med att beskära, men tog några cm på sidogrenarna i augusti. Sedan bladen vissnade har jag inte vattnat något förrän nu i april. Alla plantor såg ut på samma sätt (visserligen hade de växt olika mycket under första sommaren), med förra säsongens torkade blad samt nya knoppar. Eftersom värmen kom lite senare i år, började knopparna inte slå ut förrän i mitten på maj.
Nu till det tråkiga. Av dessa 21st plantor som jag satte har 4st inte fått några nya blad detta året. Knopparna på dessa 4 plantor har inte slagit ut. De är små, känns torra och hårda. Frågan är vad som hänt. Skulle dessa plantor fått för lite vatten under våren? Eller har de fått för lite under vintern (det blev ju aldrig minusgrader någon längre tid)? Eller har de fått för mycket vatten under vintern och drunknat? Det skulle ju kunna vara så, om detta planteringsdike jag grävt i lerjorden har blivit vattenfyllt och leran runt om stoppat vattnet från att rinna undan.
Hur som helst. Jag är inte säker på att plantorna är helt döda, ännu i varje fall. Jag har skrapat försiktigt med nageln på stammen och grenarna, och då kan jag se att det finns ett grönt skikt precis under ytan på barken. Grenarna verkar inte helt genomtorra och går att böja utan att de går av. Endast knopparna verkar torra och faller av när man böjer lite på de. Kan detta betyda att plantorna lever? Kan jag få liv i dessa plantor genom att beskära dem? I så fall, hur ska jag beskära? Jag har läst att man kan föryngra en gammal bokhäck genom att beskära sidogrenarna till 10cm från stammen. Kanske blir det för mycket för dessa unga plantor? Så mina frågor är följande:
1. Ska jag beskära?
2. Hur mycket av sidogrenarna ska bort? (ett par cm eller tills bara 10cm är kvar)
3. Var ska man klippa av? (har hört precis utanför ett bladpar, men hur ska jag se det nu utan blad)
4. Vad ska jag göra med toppen? (har hört att man helst inte ska ta toppen innan de uppnått önskad höjd)
Jag bifogar några bilder också.
Tacksam för svar. Mvh, Peter

Nyplanterade bokplantor i dikesbädd med några vissnade exemplar och en droppslang synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterade
En rad av grönskande bokhäckplantor i ett trädgårdsland med droppbevattning synlig.
Skapa konto

Friska plantor
Rad med bokhäckplantor i olika tillstånd, vissa friska och gröna och andra med torkade bruna blad.
Skapa konto

3 av de vissna plantorna (har efter detta grävt ner droppslangen 5cm)
Bokhäck med blandning av friska gröna blad och vissna bruna blad vid jord med droppslang.
Skapa konto

2st vissna till höger
Hand håller en gren med torra, oöppnade knoppar från en bokplanta. Närbild på en hand som håller en torr, oöppnad knopp från en bokhäck.
Torra knoppar

Grannen planterade samma sort förra hösten, de såg helt döda ut till för ett par veckor sen. Helt plötsligt blev de gröna och fina. Jag hade nog väntat nån vecka innan jag gav mig på dem med sekatör.
Såvida du inte får bättre tips här, fråga där du köpte dem annars..

Tack! Jo, jag har frågat där jag köpte dem, men inte fått något bra svar ännu. Jag hoppas också på att de plötsligt ska slå ut, men jag ser ingen antydan till detta. På de andra plantorna kunde man se hur knopparna också växte och blev större strax innan de slog ut. Men dessa knoppar är precis lika små som de var för 2-3månader sedan, och de känns mer och ,mer torra och fnasiga för varje dag som går. Påminner snart om de torkade bladen från förra säsongen.

/Peter

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Hej Hur gick det?
Har samma problem. Lång häck där 23 av 87 st häckplantor fortfarande inte tagit sig och ser ut som dina.
/Sanna

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Här är bok bland det första som slår ut om våren, och även om det var sen vår i år har de varit gröna nästan en månad nu. En bok som inte slagit ut ännu räknar jag som död. Frågan är vad som dödat dom, bok brukar vara riktigt tuffa. Jag vet inte hur känsliga bok är på proveniens? De kanske kommer från någon billig plantskola nere i Europa och inte riktigt klarar av den svenska vintern? Sedan är det svårt att se på bilderna, men det ser ut som plantorna kan vara lite väl djupt planterade. Man ser inte nedre delen på stammen där den utvidgas, precis ovanför där rötterna börjar, och det skall man egentligen kunna.

Kalle B Kalle B skrev:
Här är bok bland det första som slår ut om våren, och även om det var sen vår i år har de varit gröna nästan en månad nu. En bok som inte slagit ut ännu räknar jag som död. Frågan är vad som dödat dom, bok brukar vara riktigt tuffa. Jag vet inte hur känsliga bok är på proveniens? De kanske kommer från någon billig plantskola nere i Europa och inte riktigt klarar av den svenska vintern? Sedan är det svårt att se på bilderna, men det ser ut som plantorna kan vara lite väl djupt planterade. Man ser inte nedre delen på stammen där den utvidgas, precis ovanför där rötterna börjar, och det skall man egentligen kunna.
Köpt på Flyinge plantskola och de anses som de bästa. Då har jag gjort en planteringsmiss troligen. Planterade dem i mitten av april.

Hej,
Jag hade kontakt med leverantören av plantorna förra våren och fick några tips som jag testade. De tyckte också att plantorna såg ut att stå för djupt, så jag tog bort c:a 2cm jord tills jag kunde se precis där de första rötterna går ut (jag hade planterat de lika djupt som de stod i krukorna, men troligtvis hade jorden under sjunkit ihop lite och därmed hamnade de något för djupt efter det första året). Vet inte hur viktigt detta är, men jag testade det i varje fall. Sedan rekommenderade de att jag skulle beskära den lite lätt och till sist lägga på lite gödning och vattna. Jag gjorde allt som rekommenderades, men det hjälpte tyvärr inte.
De plantor som verkade döda förra våren, visade sig vara döda (c:a 25% av de jag planterat). Resterande plantor som inte var döda växte väldigt dåligt förra sommaren. Jag höll koll och vattnade regelbundet, så jorden var aldrig torr (mätte både övre delen med fuktmätare och kollade på 50cm djup med ett rör som jag stack ner en pinne i för att se så det var fuktigt men ändå inte blev vatten stående). 50% av de ursprungliga plantorna växte i princip inget förra sommaren och resterande 25% växte lite grann.
Efter mycket funderande kom jag fram till att den troligaste förklaringen på vad som hänt är följande. Första våren och sommaren trivdes plantorna bra och växte nästan 75-100% på höjden. Men sen under vintern (som till största delen var över 0 grader och regnig) blev troligtvis mitt planteringsdike vattenfyllt och då det är kompakt lerjord runtomkring kan vattnet inte ta vägen någonstans. Troligtvis drunknade många plantorna första vintern medans andra fick skador på rotsystemet. Under andra sommaren hade de som fortfarande levde svårt att suga upp vattnet och därför var tillväxten dålig. För att testa min teori grävde jag upp två av de döda plantorna efter förra sommaren. Jag är ingen expert, men jag tyckte rotsystemet såg ganska klent ut. Jag lägger till en bild så kanske någon annan som kan detta bättre kan uttala sig.
Denna vintern verkar inga ytterligare plantor ha dött, men de ser inte ut att trivas nu heller. Ingen direkt tillväxt och några har knappt orkat slå ut bladen. Så jag har i princip gett upp. Har insett att min trädgård är alldeles för dåligt dränerad. Tyvärr har jag svårt att lösa detta då min lilla trädgård är omringad av tung och kompakt lerjord.
/Peter
Uppgrävda unga plantor med svagt rotsystem på gräsmatta.
Skapa konto

Klen rotsystem av en uppgrävd planta visad på gräsmatta, som tecken på dålig tillväxt och dränering.
Skapa konto

Förstår. Bra redogörelse.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.