S
skugg: [citat] Förstår, blev som sagt lite nyfiken, har gjort samma process med valnöt, men då krävdes det bara en ”vinter” tack för tipsen 🙏🏻👍🏻
13 svar · 2,8k läst
·
N
nybyggarn3: Hallå, Håller på att förbereda inför lite planteringar runt en stenmur jag byggde förra året. Muren är kallmurad av skiffer, d.v.s stenar staplade utan bruk. Bakom muren har jag fyllt med generösa mängder 16-32 och sist har jag satt en plåtkant för att avgränsa planteringen. Där muren är som högst (dryga metern) skulle vi vilja sätta 3 syrener. Min fundering är om det finns risk
0 svar · 1,1k läst
·
yonna
yonna: Det ser verkligen ut som om att asken är angripen av skottsjukan. Då sätter den mängder av frön i sista dödsryckningen. Det gäller ju för artens fortlevnad! Jag har tidigare skrivit om min älskade, numera riktigt stora pampiga ask. Den har vissa år varit riktigt risig, kommit igång senare på våren och sett spretigt deppig ut. Den har dock ännu inte fått mer än någon enstaka
2 svar · 1,6k läst
·
kashieda
kashieda: Det kan nog gå att försiktigt gräva ett "dike" och knuffa ner den. Sätt tunna grenar eller liknande på tvären för att hålla den kvar. Lägg gärna på mer jord/sand eller liknande också.
3 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Min uppstammade syren är full med blommor. Men den saknar nästan helt gröna blad. Nån som vet varför? [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
Z
z_bumbi: Pil men ingen aning om det finns större träd att köpa. Med nät runt och gödning så växer de så snabbt att det känns onödigt att köpa ett stort träd. Både pil och poppel är traditionella alleträd.
7 svar · 2,4k läst
Z
z_bumbi: En grop i lerjord kan också vara ett problem, speciellt om man fyllt den med bara näringsrik jord och gjort den rund. Rötterna letar då näring där den finns lätt tillgänglig och växer mest i gropen. När det väl kommer vatten så blir gropen också en bassäng under lite väl lång tid. Gräsklipp som föreslagits gynnar djurlivet i jorden och detta öppnar för rötterna. Gräset
2 svar · 3,1k läst
·
Bricco
Bricco: [citat] Thuja Brabant
13 svar · 7,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Alla träd har rötter som sträcker sig lite utanför kronan eftersom det är för torrt under kronan. Det är ofta det som sätter begränsningen för hur stora träd man kan flytta eftersom man bör göra så lite åverkan på rötterna som möjligt. En tumregel är att det finns lika mycket under jord som över jord, dvs. rötterna har lika mycket volym som kronan.
3 svar · 1,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Första året jobbar plantorna på att utveckla rötter. Du kan inte forcera fram att de växer på höjden också. Det viktigaste nu är att dom får tillräckligt med vatten. Fördelen med barken är att den håller kvar fukten i jorden. Särskilt viktigt en torrsommar som denna verkar bli!
22 svar · 11,4k läst
Benjamin Pålsson
Benjamin Pålsson: Är nyinflyttad i vintras och såg nu med spänning fram emot all fin blomster i trädgården. När jag nu tittar närmare på vårt päronträd ser det inte helt friskt ut. Nästan all frukt är ”vitmöglig”, skrumpen eller skadad på något sätt. Även vissa blad ser döda och ätna ut. Vad kan det vara? Vårt äppelträd har fått någon spinnlarver men finner inga tecken på dessa här.
0 svar · 1,4k läst
·
B
ByggareNic: Knipsa av nya skott så kommer den bli tätare också. Obs bara någon cm! Samt klipp häcken redan nu på, sidorna, 2-3 gånger per år minst! Rensa även bort gräset som växer upp till häcken, gärna minst 50cm på båda sidorna. Gräset stjäl vatten och näring från häcken. Kan lägga på täckbark sedan för att få mindre ogräs + håller kvar fukten i jorden.
3 svar · 1,7k läst
·
B
ByggareNic: Överlevde dom?
17 svar · 11,6k läst
·
B
G
grogräset: Hittade på Google, Backnejlika. Måste vara någon fågel som hjälpt till med spridningen. Tack för svar.
6 svar · 2,2k läst
·
K
kattparet: Gör det att identifiera hallon på något sätt? Skulle köpa i butik men säljaren visste inte säkert och lapparna hade fallit bort.
0 svar · 544 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vi får se hur regeringen ser på Naturvårdsverkets förslag. Det är ju en myndighet vars auktoritära internkultur kanske inte har så där jättestort stöd i regeringen.
4 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Just glyfosfat bryts ned rätt fort i jord. Om det vore så att busken skulle ta upp glyfosfat så kommer den att dö och det blir inga bär att äta.
1 svar · 1,7k läst
13th Marine
13th Marine: Avvakta lite skulle jag säga, de kanske vaknar till liv. Själv satte vi en Avenbokshäck (ca 250 plantor) 2016, där har dött ett par plantor varje år, men som tur är färre varje år. I år bytte jag tre plantor (som nog var döda redan förra året) och har en rejäl en som sprack ut med numera bara är brun.
5 svar · 2,3k läst
yonna
yonna: [citat] höjden kommer denna sommar ;)
63 svar · 31,2k läst
·
J
Julistormen: Har läst en hel del engelska sidor nu och det verkar som många lyckats få bort dom genom att injicera stammen med roundup.. Pilligt!
27 svar · 14,5k läst
·
Totte_S
Totte_S: Håller med! Har sån här hemma ;)
2 svar · 1,4k läst
·
H
hapazard: Du kan vänta lite som sagt, vattnar du under sommaren ser det ut som att du kan få smaka några plommon med. Isf skulle jag beskära efter skörd. Trädet har flera låga grenar som jag skulle ta bort nu för att underlätta skötsel runt trädet. Sen ser det ut som att en del av de större grenarna har väldigt spetsig vinkel, det blir svaga punkter i framtiden och bör tas bort.
4 svar · 2,6k läst
·
DE73
DE73: Har du en bild? Syrener blommar en kort tid sedan vissnar blomma.
2 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Det går ändå inte att ge någon exakt siffra eftersom det beror på vädret också.
3 svar · 1,4k läst
A
Abies koreana: Rent krasst så kan man nog säga att det inte finns någon växt som trivs efter en omplantering, de behöver tid på sig att acklimatisera sig på den nya platsen. Symptomen på otrivsel är något diffusa, vad menar du med "ser trött ut"? Bladen ser helt normala ut för att vara en Magnolia som stått i gassande sol i kruka hos Plantagen. Har ni läst på hur Magnolia vill ha det och vilken
1 svar · 1,4k läst
·
Hep
Hep: Håller med om att du bör tänka långsiktigt och plantera ett nytt, men gör inget förhastat med det nuvarande. Vi har ett plommonträd som ser mycket värre ut än det där som ger massor med frukt. Visst trillar nya delar av kronan av varje år, men fem år efter vi dömt ut det så ger det mer frukt än sina ersättare.
2 svar · 1,3k läst
·
T
Tim3: [citat] Har samma bekymmer. Testat det mesta utan att bli av med skiten.
1 svar · 1,5k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Ser ganska kört ut för den tallen.
1 svar · 645 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det kommer bli jättefint! Rosenhagtornsträd kan dessutom bli riktigt gamla, så den kommer pryda sin plats länge.
3 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.