Hej!
En stor gren har gått av på vårat klarbärsträd. Trädet har två stora grenar och en av dem har gått av på mitten. Den andra grenen lutar rätt så mycket så jag funderar på hur man ska tänka?
Ska man såga ned hela trädet eller ska man bara såga av grenen som gått av. Sen kanske man kan räta upp den andra grenen? Jag är inte så bra på detta så behöver lite hjälp. 😃👍
En stor gren har gått av på vårat klarbärsträd. Trädet har två stora grenar och en av dem har gått av på mitten. Den andra grenen lutar rätt så mycket så jag funderar på hur man ska tänka?
Ska man såga ned hela trädet eller ska man bara såga av grenen som gått av. Sen kanske man kan räta upp den andra grenen? Jag är inte så bra på detta så behöver lite hjälp. 😃👍
Svårt att se riktigt, men det verkar även lida av grentorka. Är en svamp och är det så skulle jag ta bort det och ersätta med ett nytt resistent mot grentorka. Och att det nu även är ett halvt träd.
Klarbär blir enligt min erfarenhet risiga med tiden. Om det beror på att de lätt drabbas av grentorka eller om det är en egenskap hos sorten låter jag vara osagt, men man får nog leva med det.A AndersS skrev:
Också typiskt att de går av så där pga sitt knotiga växtsätt. Jag hade nog tagit bort de tre stammarna och släppt upp någon/några av skotten som kommer om det krävs för att få ett snyggt resultat. Det kommer inte att gå att räta upp de andra stammarna.
Ok men jag sågar bort de tre stammarna. Hur mycket ska jag ha kvar av trädet. Typ 50 cm och sen kommer det skott från stubben? Då kan man behålla 2-3 skott som kommer 😃👍C cpalm skrev:Klarbär blir enligt min erfarenhet risiga med tiden. Om det beror på att de lätt drabbas av grentorka eller om det är en egenskap hos sorten låter jag vara osagt, men man får nog leva med det.
Också typiskt att de går av så där pga sitt knotiga växtsätt. Jag hade nog tagit bort de tre stammarna och släppt upp någon/några av skotten som kommer om det krävs för att få ett snyggt resultat. Det kommer inte att gå att räta upp de andra stammarna.
Ett vanligt körsbärsträd växer som ogräs om det får bra mark att växa i (i södra halvan av landet), mitt tio år gamla träd är gigantiskt. Det är 7-8m högt och lika brett, trots klippning varje år. Men det fick dikesmassor att växa i också, hur mycket näring som helst...
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
P Patlii skrev:
Såga bort allt, och behåll några rotskott som kommer upp en bit bort. Blir starkare än att låta stubbskott komma upp.P Patlii skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden