Häckar, Buskar & Träd
Kirre2: Om båda ägarna planterade häcken tillsammans står den väl förmodligen i tomtgränsen. Jag skulle låta den vara och låta nästa ägare ta hand om den. De kanske vill ha den kvar till och med.
yonna: Köp en 10/15 m bevattningsslang och flytta den efter ett antal timmars droppbevattning. Det är smidigare än att handvattna med slang. Ju petigare man är när man binder upp plantorna ju snyggare blir häcken framöver. Använd billig naturlig bast vid uppbindningen - då riskerar man inte att stammen stryps. Basten flyger bort eller förmultnar.
Johanw123: [citat] Super, Kumulus DF är tydligen det jag skall köpa och spraya med, och i vinter skall jag klippa bort knoppar för att minska risken att ha överlevande som övervintrar i knopparna
BirgitS: Det brukar vara svårt att byta ut en enda häckplanta, antingen är den så liten att den blir utkonkurrerad av grannarna eller så är den så stor att man gräver av för mycket rötter på grannarna innan man lyckas få till ett tillräckligt hål.
anders07: [citat] Tack! Jo, har klippt bort det torra. Någon granne här trodde att det kan vara pilskorv, som enligt honom kan sätta sig på vide också. Den har börjat få en del blad och nya skott så hoppet lever...
tensiden: Beror på omgivningen säger jag. Själv gillar jag våra urgamla lindar som ramar in hela trädgården. Men så gör det mycket att de är långt över 100 år. Förmodligen 170. På sommaren låter det som en hel motortävling i dom när insekterna surrar runt där i jakt på mat.
stugfar: Ja kanske det är en sälg - hade nog sett det om den haft några ax, men det har den inte.
Höghus: Det blev 8mm armeringsjärn. Jag stumsvetsade 2 st 2meters. Sedan gjorde jag en ring som jag fäste med slangklämmor i toppen på stolparna. Inte vackert men förhoppningsvis funktionellt. /Höghus
yonna: Det är svårt att se. Varifrån kommer plantan? Såg de andra exemplaren likadana ut? Har TS mer buxbom i trädgården? Iså fall skulle jag placera denna i större kruka på andra sidan huset, putsa bort det fula, slänga putset i soptunnan och tvätta händerna. Detta om det i värsta fall är "buxbomssjukan". I värsta fall har sjukdomen stor spridningsrisk men bara för andra buxbomar. Men
z_bumbi: Äkta kastanj växer i skyddat läge stockholnstrakten. Fruktträd av de flesta vsnliga typerna bör funka.Blommor på våren och frukt i slutet av sommaren och hösten. Lind är trevligt.
Spondermannen: Hej! Förra sommaren så planterade vi en häck (häggmispel) köpt från granngården och nu i vår när snön försvann så ser vi att någon slags gnagare har varit i farten och barkat större delen av alla häckplantor nästan nere vid marken på många av plantorna. Se bifogade bilder på exempel på skador. Hur ska vi göra nu? Ska vi beskära alla skadade häckplantor just under skadorna?
namnbyte: Vad tråkigt att den inte kan överleva, men helt logiskt också såklart! Tack för alla svar
Patrik Hazard: Jag har en liten pilhäck som består av 6-7 träd. Den är väl inte riktigt skött som den ska och har blivit för hög och gles nertill. Dessutom tog den rätt mycket stryk av snöovädret i november här i Stockholm. Alla träden är någon gång kapade på ca en halvmeter. Däröver har de skjutit ett antal skott som är kapade någon meter högre upp. Efter det har de inte skötts så
tensiden: [citat] Skulle säga att det varit för kallt fram tills typ ”nu”. Vänta en vecka till.
Rinor: Hej! Har planerat en häck thuja Brabant för cirka tre veckor sedan. Har blivit som på denna bilden på något ställe här och där. Behöver jag vara orolig och vad kan det vara?
Moana: Vår ligusterhäck har växt dåligt de senaste 2 åren. Idag hittade vi dessutom nån slags angrepp på en av stammarna. De ser nästan ut som nån slags ägg, men är stenhårda. Någon som har en aning om vad det kan vara?
BirgitS: [citat] Ingen aning om vad som hände men det skulle ha stått: "redan har fått blad"
Magnus111111: [citat] Fasiken - de har man sett här ute. Sjukt stora. Är denna tuja körd eller kommer den gå att rädda?
Claes Sörmland: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/lavar/agglavarcandelariella.6449.html
Avemo: Jag har en lönn som jag lämnat kvar när jag klippte bort andra slyn. Den sköt stubbskott från stubbarna som jag tålmodigt klippte med något eller ett par års mellanrum. Nu är det inte längre så ofta det kommer nya skott. Om pil fungerar lika som lönn vet jag inte. Men är du tålmodig och envis och klipper skotten varje år kan det mycket väl avta efter några år. En snabb metod som
elpaco: Äh alla förslag med pressening och roundup är helt onödiga på en sådan miniyta. Du gräver bort det med en spade på en timma ca. Knepet är att ha en bra spade (gärna slipa upp eggen) och sedan skära in från sidan _under_ rötterna. Du skall inte skyffla igenom, det är tungt. Det blir ännu lättare om du med spade först delar upp i ca 50cm breda korridorer. Jag har grävt bort 400m2
13th Marine: Häxkvast? https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/rodbuckla.9001059.html
GoC: [citat] Nej det är en annan sak. Så vill du inte det så kapar du ner dom. Mina träd stod i en villaträdgård i en mindre tätort så dom fick efter mycket vånda sätta livet till. Var förövrigt planterade i mitten av 40-talet. Eländiga träd att skräpa ned, men fina och massor av humlor kalasade på blommornas nektar så dom blev så berusade att dom ficka sätta livet till. Faktiskt
yonna: När jag bodde i Malmö dog eller deppade enstaka av kommunen planterade prydnadsträd längs min gata. Det var precis vid de uppfarter och trottoarer som saltats. Det "lär" finnas träd som klarar av saltning bättre (jag vet inte).
ArneTW: jag tror det har en chans att klara sig... skulle dock klippa ur kronan för att dra ner vikten. /ATW