J
Hur hårt kan man beskära? Frugan tycker jag tar för mycket, efter en galen sommar för 2 år sen ville hon ta ned hela trädet, då sågade jag som en galning kanske 50% av grenarna, trädet växer fortfarande som fan, men grenarna är för långa.

Att man inte kan beskära plommon tror jag inte på...

J JohanLun skrev:
Hur hårt kan man beskära? Frugan tycker jag tar för mycket, efter en galen sommar för 2 år sen ville hon ta ned hela trädet, då sågade jag som en galning kanske 50% av grenarna, trädet växer fortfarande som fan, men grenarna är för långa.

Att man inte kan beskära plommon tror jag inte på...
Jag skulle ta det säkra före de osäkra efter min sorgliga olycka! Våga kapa bort bra mkt mer än mig och såga av grenar på längden så den inte knäcks ! Ta bort så det blir löjligt! Hade jag gjort det hade jag med all säkerhet räddat mitt träd!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Uppbyggnadsbeskärning är viktigt. Kapa årstillväxten sent på sommaren så blir de fruktbärande grenarna kortare och kraftigare.

Det är i alla fall min relativt amatörmässiga förståelse...

J
Jag har 2st plommonträd. Det ena är lågt med väldigt långa grenar, det är det som jag är orolig för.

Längst ut är det smågrenar och blad, där kommer plommonen. Om jag kapar dessa, kommer de skjuta nya skott längre in på stammen? Eller skjuter det inte skott som ett äppelträd, mitt på en gren?

J JohanLun skrev:
Jag har 2st plommonträd. Det ena är lågt med väldigt långa grenar, det är det som jag är orolig för.

Längst ut är det smågrenar och blad, där kommer plommonen. Om jag kapar dessa, kommer de skjuta nya skott längre in på stammen? Eller skjuter det inte skott som ett äppelträd, mitt på en gren?
Nya skott längre in kommer från så kallade "sovande knoppar" eller adventivknoppar. De märks inte av förrän kvistar längre ut försvinner, då de vaknar till och skickar ut nya kvistar. Barrträd som gran och tall har inga sådana, kapar man en gren innanför de innersta gröna så dör den grenen. Stenfruktsträd som plommon har dom nog, men det fungerar inte lika bra som på andra träd. Därför skall man vara lite försiktig med beskärning av plommonträd, eller åtminstone tänka igenom varje kap innan man gör det.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.