Stort barrträd med brun topp, nära en röd stuga, omgivet av grönska och trädgårdsdekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig gran med en ihålig del, röd träbyggnad i bakgrunden, grönt gräs, klart dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni, är det kört?
Ifjol hade den en grön topp och tappat på sidan men i år börjar även toppen tunna ur.

Har varit planterad på samma ställe i minst 17 år.
Vi har alltid kallat den sockertoppen, den kan säkert heta något annat. 🤷‍♂️

Om du med "kört" menar att den kommer ett dö inom en snar framtid så tror jag inte det men det är en gissning. Du kan klippa bort allt brunt för det är dött och hoppas på att den skjuter nya skott när ljusinflödet ökar. Barrväxter är oerhört beroende av ljus och hamnar delar av växten i djup skugga släpper den sina barr för den har ingen nytta av dem. Titta inuti granen så ser du bara bruna barr som uppstått pga ljusbrist.

Om du klipper bort den bruna och döda toppen kommer granen sannolikt att skjuta nya skott och då kan det bli flera nya skott i toppen. Sockertoppsgranens identitet är ju formen så om den förlorar den så är den som vilken annan gran som helst. Kanske kan man forma toppen genom att lämna kvar det skott som bäst lämpar sig som toppskott och ta bort övriga.

Granar gillar inte torka utan trivs bäst i ett taiga klimat, i ett varmare Sverige får granar bekymmer. Om du vill ge den en chans så vattna igenom den ordentligt, rensa bort allt dött och - avvakta.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det @Abies koreana är ju helt riktigt samtidigt som man får ta hänsyn till att granen passerat "sockertoppsutseendet" pga ålder. Denna förväxta typ av gran blir inte vackrare med åldern. Borttag av bruna grenar genererar väl inte nya men hålen -kanske- kommer täckas av omkringliggande grenar/ytskick. Samtidigt kan jag förstå att TS vill ha kvar sin gran men vill man ha något mer långlivat med högre höjd får man välja annan sort. Thuja smaragd kan vara ett alternativ. Den växer snabbt men bör skötas och putsas regelbundet om den ska vara vacker som solitär.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Stort tack till er båda!

Den har stått där sedan vi flyttade in för 16år sedan, imorron på dagen slår det mig nu, visst är den fin med slingor i på vintern, men inte så fin eller betydelsefull att jag vill slå knut på mig själv för att rädda den. Smaragd thuja är ett tänkbart alternativ framöver, eller bara gräs där den stått, som är fint när det grönt. 😉

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.