Läser om askskottsjukan och funderade om våra askar är drabbade. På några har löven liksom fastnat i ”klasar”, se bild 1. På andra har blommorna avstannat och ser ut som ”kottar”, se bild 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte fröställningar på första bilden. Askar är tvåbyggare så vissa träd är hanträd och andra honträd. Så blommorna är olika och bara hälften får fröställningar.
Askskottsjukan visar sig i att grenspetsarna torkar in och tappar bladen.
Askskottsjukan visar sig i att grenspetsarna torkar in och tappar bladen.
Det ser verkligen ut som om att asken är angripen av skottsjukan. Då sätter den mängder av frön i sista dödsryckningen. Det gäller ju för artens fortlevnad!
Jag har tidigare skrivit om min älskade, numera riktigt stora pampiga ask. Den har vissa år varit riktigt risig, kommit igång senare på våren och sett spretigt deppig ut. Den har dock ännu inte fått mer än någon enstaka bladfröruska. Vad jag kan förstå kan asken upprepade gånger angripas av askskottssjuka men klarar av att friskna till av sig självt. Jag har nogsamt observerat min ask under 15 år (det var då sjukdomen nådde min trakt). I min omgivning har de flesta dött.
Egendomligt nog tycks min ask vara frodigare än någonsin detta år 🫢😄.
TS kan tyvärr inte göra något annat än att avvakta.
Jag har tidigare skrivit om min älskade, numera riktigt stora pampiga ask. Den har vissa år varit riktigt risig, kommit igång senare på våren och sett spretigt deppig ut. Den har dock ännu inte fått mer än någon enstaka bladfröruska. Vad jag kan förstå kan asken upprepade gånger angripas av askskottssjuka men klarar av att friskna till av sig självt. Jag har nogsamt observerat min ask under 15 år (det var då sjukdomen nådde min trakt). I min omgivning har de flesta dött.
Egendomligt nog tycks min ask vara frodigare än någonsin detta år 🫢😄.
TS kan tyvärr inte göra något annat än att avvakta.
Klicka här för att svara