Häckar, Buskar & Träd
Skyscraper: [citat] Ja precis. Och Krikon är tydligen även vanlig som "värd-stam" för allehanda frukträd. Man ympar sticklingar för att vara säker på att få fin och god frukt.
phred: Plockar upp den här tråden igen. Krista K plus verkar inte finnas på Granngården. Skulle det gå att använda det här istället: Kalksalpeter YaraLiva https://www.granngarden.se/kalksalpeter-yaraliva-25-kg
z_bumbi: Nedbrytningen av täckmaterialet sker mestadels där det möter jorden och precis i det mötet kan kvävemängden tillfälligt minska. Det kan ha betydelse för odlingsresultatet för ettåriga grönsaker som sås från frön eller sätts som små plantor. En häckplanta sätts betydligt djupare och det finns inget underlag för att täckning kan påverka buskarna negativt baserat på
Rasmus504: Hej alla, Jag vill ta bort min bergstallhäck som vuxit sig stor och nu har knäckts på flera ställen. Någon som vet om det är ok att såga av häcken med marken eller måste man dra upp den med rötterna? Har läst att vissa häckar måste ryckas upp så rötterna kan bilda farlig svamp när den förmultnar. Mvh
Claes Sörmland: [citat] Nej, det är nedskräpning att slänga trädgårdsavfall på detta sätt så det är t o m böter på det om du slänger avfallet där. Eftersom grenarna som rasat ned inte har något värde så lär grannen inte vara intresserad av dem. Om det rör sig om en hel stam så har den ett visst värde som t ex ved och då får man höra med grannen om den vill ta hand om veden.
Daniel 109: Vilken skada är skedd? Behandla den som andra sega växter du vill bli av med.
Bricco: Den största skadeeffekten är nog att den är slaktad mitt på av någon med öppna sår för sjukdomar och eventuell död.
faf: Det är en pil, svåra nog att döda med vilje. Klipp in kronan lite och ta väck rötterna. Skiter det sig så sätt något roligare.
z_bumbi: Det går t ex att odla kålväxter, nässlor och gräs (vanligt gräs, hirs, råg etc) uder förutsättning att det är avspärrat en tid. De växter som är lämpliga kan man skörda vartefter och slänga in i den andra delen av buren. Sen släpper man in hönsen då och då för att leta insekter, beta och gödsla. Har man två avdelningar ör den med växter samma från år till år eftersom
yonna: [citat] Nej, är det bergbambu blir det inga problem. Den blir jättefin!
Claes Sörmland: [citat] Silverpäron är också ett päron så det kan mycket väl vara det.
SteelyDan: [citat] Tack för svar! Intressant. Ska undersöka detta lite närmare i em.
cpalm: [citat] Skulle vara intressant att veta om de fick tillstånd att ta ner dem eller inte. Alléträd är biotopskyddade och länsstyrelsen har låtit mig förstå att det skall mycket till innan tillstånd att ta bort dem beviljas.
wildeside: [citat] Vet inte vad jag ska vänta på? Det va väl sisådär 20 år sen jag röjde sly och det va inte ens på min mark
Lillekitte: Tack - då vet jag vad jag skall göra nästa helg!
tensiden: [citat] Finskt påbrå själv och tyckte väl med att Fiskars var ok. Men det går absolut inte upp mot Schweizisk qualité. Tycker Fiskars haft en förmåga att börja glappa väldigt lätt vilket gör att grenarna inte klipps utan mosas.
din granne: Älgarna har ätit på mina relativt nya träd, äpple och plommon. I princip alla knopparna har de mumsat bort. Är det kört nu? Finns det något man kan/bör göra för bästa chans till överlevnad?
papayagirl: [citat] [citat] Kanon det är just att hamla jag gör research inför. Ska försöka hinna med nu i veckan.
Åsa Lund: Alternativt kan du ta ner bara de längsta i varje klunga. På så sätt får du bort höjden. Rönn skjuter skott när man sågar av dem så då får du dessutom många grenar nertill som minskar insyn. På några års sikt kommer det bli kanon!
filippile: Jag håller på att föryngra min syrenbuske och såg att stammen när jag klipper den är lila. Är det normalt eller någon slags sjukdom? (Se bild)
GlennB: Riktigt så funkar det inte, sannolikheten att en sån irrlevant lag skulle snappas upp här är i princip obefintlig, delvis för att situationen i länderna är helt annorlunda, men framförallt för att den nuvarande lagstiftningen inte orsakar problem. Och nej, att några få virrpannor på nåt forum tycker det är problem räknas tvärr inte. F.ö så är nog sannolikheten att deras lagar
Gunte: [citat] det stämmer....här har de börjat äta smaragd men äter inte Brabant
Niq: Jag har en gång gjort en spegel av en kluven tall med bark på den hade torkat länge då den låg i ett vedförråd i flera år och där hölls barken på. Enda problemet jag hade var att det konstant kom någon sorts smulor under den som verkade vara från barken. Kan tänka mig att det var barken som torkade sönder men jag vet faktiskt inte vad det var. Efter något år fick vi nog av städa
Xanthopteryx: [citat] Stora träd skall man vara rädd om.
bygglov: Vilket avstånd bör jag sätta mellan plantorna om jag vill att häcken skall kunna bli ca 3 m hög?