Häckar, Buskar & Träd
z_bumbi: Klipp halva häcken vid marken och sköt sedan om de nya skotten dvs klipp hårt varje år för sitt de ska få fler grenar. Resten av häcken kan du antingen låta vara eller fortsätta kapa grövsta stammarna. Kapar du stammar så sätt en bit röd eltejp runt stam så att du ser var du måste beskära nästa år. När första halvan kommit upp i rimlig nivå så härja loss totalt på den
Avemo: Ingefärspäron. Skala och ta bort kärnhus. Koka dem sedan i en lag på socker och ingefära. Lägg dem i burkar och täck med lag och sätt på locket medan det är hett. Håller sig fina flera månader. De går att äta efter ett år också. Men kvaliteten sjunker.
bradgard: [citat] Har nog ingenstans att sätta den. Skulle kunna sätta den i pallkragen ev men då hamnar den i norrläge så det kanske är dumt ändå? Nu reade de visst ut buxbom för 20 kr st, så det kanske är gångbart att prova?
Abies koreana: Det finns två saker som kan angripa syren på ett synnerligen aggressivt sätt. Det ena är honungsskivling som du kan läsa om här; https://sverigesradio.se/artikel/4695554 Det andra är syrenbakterios https://www.odla.nu/fragor-svar/syrenbakterios Jag gissar på det senare.
karlmb: [citat] Haha, jo lönn självsår ju som Asp. Det är bara det att ett moderträd Asp, aldrig dör när man slyröjer, det växer bara upp igen, där eller någon meter längre bort utefter rotsystemet som visats tydligt illustrerat högre upp i tråden. Och det rotsystemet kan lätt blir diam 30m, dvs enormt. En liten lönn drar man bara upp med handen när den kommer, och sen är det över på
Vindens: [citat] Ja den granen är cirka 10m hög, om inte något högre. Jag förlängde min 5m långa pinne med ett ytterligare verktyg enligt bild. Väldigt bra att peta bort själva bort också.
Supermaggan: Stort tack alla för er värdefulla input! Otroligt vilken fin respons 🙌 Jag har nu köpt en avenboksplanta och spaljerat den till att börja med. Fick 80% rabatt på den 2 meter höga plantan då den var så otät neråt men det passar ju perfekt för mitt projekt 🤩 kanske blir det så att jag blandar in några andra träd i raden som t ex är bollformade. Ser fram emot ett projekt som ska
Alli Ro: [citat] Stort tack, då kommer den ju iaf se lite bättre ut ;)
P-plats: Nu är tre små späda Fläderplantor planerade under ett Körsbärsträd i södra änden av trädgården där de kommer få lite skydd över vintern. [bild] Ska nu fundera på var jag exakt ska plantera till våren för bästa läge...
sepani: [citat] Det är framförallt för att skapa lite bättre utrymme åt den lägre växtligheten runt furorna
Jakob72231: Hej, jag har två äppelsorter som jag fått av bekanta. Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera dem. Sort A (första 2 bilderna) är ett lite mindre äpple med glansig yta och klarrröd och grön färg. De är ganska hårda och krispiga. Verkar ganska moget nu. Sort B (sista 2 bilderna) är ett ganska stort äpple (dock väldigt varierande storlek) med lite halvmatt yta och mestadels
hapazard: [citat] Om du googlar vidare ser du att det varierar beroende på planta och leverantör. Och tittar du på bilderna ser du att det är vigorösa skott från rot och stammarna, så döende är de inte (längre) eftet rotblötan de senaste månaderna.
Abies koreana: Det är äggsamlingar av någon insekt men vilken insekt går inte att säga. Fjärilar, myror, sländor, flugor, bin... de flesta insekter lägger ägg. De plantor som inte utvecklat blad i sommar är döda, de klarar sig inte en hel säsong utan blad. Tillägg; Äggsamlingarna har inget samband med att växterna dött.
Totte_S: Merparten av våra äppelträd hade kräfta sedan många år när vi köpte huset för över 20 år sedan, så det går inte fort utför. Visst, en del grenar har gallrats pga det, men med bra beskärning så klarar de sig länge. Man bör undvika att sprida sjukdomen genom att sanera verktygen mellan olika träd. Avtorkning med t-röd är det råd jag fått till mig.
Kalle B: Barken är ett mycket tjockare lager, du ser det tydligare på en stubbe eller stock där du ser stammen i genomskärning. Det papperstunna yttersta lagret är egentligen dött material, näringen transporteras i de levande inre lagren. Detta är kanske 5mm tjockt och det har du kvar. Det var också detta lager man tog vara på vid svält förr och gjorde barkbröd på, inte den torra och döda
Styrled: [citat] Tackar så mycket. Då ska jag låta bli att klippa så hårt. Trimmar lite nu så tar jag det ordentligt till senvintern ist och hoppas den kan bli fin till våren.
sepani: [citat] Det är nog det mest sannolika (även om det verkar gälla i princip alla buskar och träd…)
Claes Sörmland: Var det etablerade buskar? Då kommer de snart upp igen och ingen större skada har skett. Bara att se till att det inte sker igen. Att etablera nya plantor tar många fler år.
Abies koreana: [citat] Plymspirea Aruncus dioicus är en perenn och inte ens släkt med de växter som du refererar till i ditt inlägg. De heter båda spirea på svenska men har inga gemensamma nämnare alls. Det finns många olika buskar som heter spirea, t.ex. höstspirea Spiraea japonica så även om de svenska namnen är lika så är det helt olika växter.
Hans G2: Är thujan gigantisk så lär den har lite rötter så kan vara lite utmanande att plantera något nytt om du inte gillar att gräva eller fräsa :)
Abies koreana: Spännande ! Jag har trott att rönnen har 13 småblad men uppenbarligen är det inte så. Det finns ca 50 olika vilda rönnar i Europa läser jag nu, då är det inte osannolikt att det finns en del varianter i Sverige (Norden) också fast jag alltid betraktat Sorbus aucuparia https://luontoportti.com/sv/t/959/ronn som den enda vildväxande arten i vår natur. Finns det ingen rönn nörd här
Anh: [citat] Tackar! Jättebra tips! Pålarna är också lite lösa efter den galna stormen men jag gissar att de ändå sitter tillräckligt bra! Jag plockar ner äpplena och beskär trädet, samt bankar ner en extra påle och hoppas att det gör susen 🙂
blue.b: Mina föräldrar har en tall på garageplanen som har en liknande skada fast tre meter lång, den har stått där så länge jag minns 40 plus år. Blixten slog i trädet eftersom farsan hade fäst sin komradio antenn längst upp
fam-lundborg: [citat] Nja, nu har du nog tittat på den crop:ade bilden som @hydrolift lade upp (står till och med i hans inledning), och då är det en torr gren som "är i vägen", urpsrungsbilden i första inlägget är mer representativ även om den inte heller visar hela trädet. Sedan kan det mycket väl vara så att det finns mer eller mindre murket trä, det ser jag först efter ha varit uppe på
bo-ca: Vår häck mot gatan ser inte så bra ut. Den skyddar mot insyn men är väl gles. Drssutom ser de nya bladen överst skadade ut. Vad har hänt? Vad kan vi göra? Vi har bott i huset i ett år och har inte sett detta tidigare. Häcken tror jag är en Häggmispel. Tack på förhand för svar! Bosse [bild] [bild]
Daniel 109: Jätteslide uppför sig i princip likadant som parkslide. Det är ingen större skillnad.