Hejsan.
Jag har nyligen flyttat o har ett päronträd på nya tomten.
Det har ett ordentligt angrepp av något som ger både blad o blommor rosa fläckar.
Därmed inte päronrost, (anatar jag).
Vad är det?
Vad kan jag göra?
Vänligen Patrik
Jag har nyligen flyttat o har ett päronträd på nya tomten.
Det har ett ordentligt angrepp av något som ger både blad o blommor rosa fläckar.
Därmed inte päronrost, (anatar jag).
Vad är det?
Vad kan jag göra?
Vänligen Patrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser onekligen ut som päronrost - men den brukar uppträda senare - före eller runt midsommar. Jag har inte heller, av förklarliga skäl, sett den på blommor.
Hur ser det ut i grannskapet? Finns det importerade barrväxter från 70-talet (de var omåttligt populära då). Finns det fler päronträd hos grannarna och ser angreppen likadana ut? Har TS frågat säljaren?
Finns kanske någon annan härinne som kan ge bättre förslag.
Om det visar sig att det är päronrost går detta att eliminera genom att i första hand ta bort sävenbom.
Hur ser det ut i grannskapet? Finns det importerade barrväxter från 70-talet (de var omåttligt populära då). Finns det fler päronträd hos grannarna och ser angreppen likadana ut? Har TS frågat säljaren?
Om det visar sig att det är päronrost går detta att eliminera genom att i första hand ta bort sävenbom.
Skulle det vara det även om färgen är rosa istället?yonna skrev:
Det ser onekligen ut som päronrost - men den brukar uppträda senare - före eller runt midsommar. Jag har inte heller, av förklarliga skäl, sett den på blommor.
Finns ingen sävenbom/en i närheten. I alla fall inte som jag hittat ännu. Inga "barrträd" överhuvudtaget. Det närmsta är en idegran på tomten. Bor på landet med åkermark runtomkring. 200 meter till närmsta granne. Har ett äldre äppelträd på tomten också. Det har inga symptom. Osäker på om någon av grannarna har päronträd utöver sina äppelträd, men inte omöjligt.
Har inte frågat säljaren.
Bästa svaret
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag hittade inget på svenska men väl på en brittisk sida; https://www.rhs.org.uk/biodiversity/pear-blister-mite
Jo men där har vi det.Gammelnörden skrev:
Ser ju precis ut så.
Verkar inte finnas något vettigt sätt att bli av med det, men som tur är skriver de att frukten inte påverkas o att trädet inte mår dåligt av det.
Snyggt e det kanske inte. Får se vad jag gör.
Avvakta denna första säsong i trädgården. Det nämns ju också att bortplockning - vid större angrepp - kan skada trädet mer än själva angreppet.
TS kan ju också skicka in provskott till SLU eftersom det inte nämnts på svenska nätsajter.
TS kan ju också skicka in provskott till SLU eftersom det inte nämnts på svenska nätsajter.
Definitivt pärongallkvalsterP patrik.trädgård skrev:
Klicka här för att svara