Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.
Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
- Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
- Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
- Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
- När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.
Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Är det verkligen så hög dödlighet på askskott sjukan? Det är inte så jag uppfattat det.
Det är fint virke, hamlade kan de också pryda sin plats. Men en stor mängd i en trädgård skulle jag inte ha.
Det är fint virke, hamlade kan de också pryda sin plats. Men en stor mängd i en trädgård skulle jag inte ha.
Tar du ned dem idag, försvinner ju värdet direkt.O Olof88 skrev:
Har en stor ask på fastigheten och ingen asksjuka.
Håller bladen på hösten fram tills första kylan.
Så jag skulle behållit de som går att stå kvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Välkommen till forumet!
En fördel med att asken slår ut sent och tappar bladen tidigt är att tomten blir soligare under en tid när man uppskattar extra sol för att man sen kan få behaglig skugga under de varmaste månaderna.
Det finns almsjuka och andra sjukdomar som drabbar andra sorters träd.
En fördel med att asken slår ut sent och tappar bladen tidigt är att tomten blir soligare under en tid när man uppskattar extra sol för att man sen kan få behaglig skugga under de varmaste månaderna.
Det finns almsjuka och andra sjukdomar som drabbar andra sorters träd.
Enligt Google så är det bra till mycket.
”På grund av sin seghet och styrka har askanvänts till hjul. hjulekrar, medar och till redskap som räfskammar, stegpinnar och verktygsskaft. Även till skidor och gevärskolvar. Parkettgolv, ledstänger, sportredskap, verktygsskaft, åror och skalmar till travsulkys samt till hundslädar.”
Du får väl börja slöjda av virket
”På grund av sin seghet och styrka har askanvänts till hjul. hjulekrar, medar och till redskap som räfskammar, stegpinnar och verktygsskaft. Även till skidor och gevärskolvar. Parkettgolv, ledstänger, sportredskap, verktygsskaft, åror och skalmar till travsulkys samt till hundslädar.”
Du får väl börja slöjda av virket
Ja men att ta ner träden är inte aktuellt av den anledningen. Hade heller aldrig köpt huset om jag kände till nackdelarna med ask.A AndersS skrev:
Sol finns det gott om på tomten så det kan jag tyvärr inte räkna in som en fördel.BirgitS skrev:
Ask är ett träd som likt bl.a. Ek är extra viktigt för den biologiska mångfalden.
Det finns alltså ett antal organismer, både svampar, lavar, insekter som är beroende av just Ask. De här organismerna i sin tur är viktiga för vissa fågelarter, ödlor och små däggdjur.
Så som de flesta lövträd som blir stora och har mycket grenar, så fungerar dessutom Ask (Ek, Asp Sälg m.fl.) som viktiga skydds- och boställen för allehanda fåglar och djur.
Ju färre arter, och ju färre individer det finns i en art, desto mer hotas vi alla av att t.ex. pollinerande insekter minskar så mycket så att vi till slut inte kan odla mat.
Det finns alltså ett antal organismer, både svampar, lavar, insekter som är beroende av just Ask. De här organismerna i sin tur är viktiga för vissa fågelarter, ödlor och små däggdjur.
Så som de flesta lövträd som blir stora och har mycket grenar, så fungerar dessutom Ask (Ek, Asp Sälg m.fl.) som viktiga skydds- och boställen för allehanda fåglar och djur.
Ju färre arter, och ju färre individer det finns i en art, desto mer hotas vi alla av att t.ex. pollinerande insekter minskar så mycket så att vi till slut inte kan odla mat.
Trät är ganska likt ek, men inte lika rötbeständigt.
Jag skulle snarare se det som ett av de bästa träslagen i Sverige.