Ofta finns det geotekniska kartor som är ganska detaljerade. En geotekniker kan i så fall ta en titt på en sådan och därefter tala om ifall det behövs en riktig undersökning eller ej. Självklart finns risken att han rekommenderar det även om det egentligen ser bra ut, bara för att han vill ha jobb...

Vi kände som så att det är bättre att lägga några tusen "för mycket" för att vara på den säkra sidan snarare än riskera att huset sätter sig. Jag har sett hus där man ramlar nerför backen i vardagsrummet och det är ju inte så kul.

Ni kanske kan fråga era närmaste grannar vilka erfarenheter de har om de också byggt nyligen. Eller så har de annan information som kan vara värdefull.

Själva visste vi från våra närmaste grannar att vi också skulle behöva påla för vår platta. Vi gjorde ändå en undersökning för att få bättre underlag för pålningen.

Det kan vara värt att satsa ca. 15.000 för att slippa få problem senare som kan bli svåra att rätta till.

Labela!

Vi byggde vårt Ä-hus förra året och på vår tomt gjordes en geotekninsk undersökning som visade att till vårt hus (1 1/2 plan med 123 m2 bottenyta) var det ett gränsfall om vi skulle behöva en storlek större på två av grundplattorna där tyngden från övervåningen var störst, men för att vara på den säkra sidan så tog vi dessa ändå spec. då kostnaden inte var mer ca. 1700 Skr. Definitivt inte värt att chansa och få sättnningar för dom småpengarna. Så rekommenderar dom en geo-undersökning så tycker jag att ni bör göra den.

MVH/Christina.

Jag funderar också på att göra en sådan undersökning. Men blir lite osäker på priserna. Kan det verkligen variera mellan 1700:- och 15 000:-?
Mvh/ Chef

Jag tror att det är skillnad i pris om du vill ha en undersökning för att kontrollera en kommande torpargrund mot att ev. påla en stor betongplatta.

chef skrev:
Jag funderar också på att göra en sådan undersökning. Men blir lite osäker på priserna. Kan det verkligen variera mellan 1700:- och 15 000:-?
Mvh/ Chef
Ber om ursäkt för den otydliga formuleringen, 1700 Skr var för de förstorade grundplattorna.
Geo-undersökningen "bjöd" kommunen på, ingick i tomtpriset :D
MVH/Christina.

Vi gjorde en geoteknisk undersökning på uppmaning av vår KA - och det är jag MYCKET tacksam för! Varken vi eller andra inblandade hade trott att det skulle bli några problem att bygga på vår fina tomt. (Vi har också torpargrund.)

Geokillen visade dock att det dels var dåligt underlag (som snäckskal, sandblandad jord, lera och massivt berg om vartannat) och dels att det var stora nivåskillnader ner till berget. Rena rama ravinen under oss!

Vi blev rekommenderade att schakta rubbet och det gjorde vi också. Då visade det sig vara värre än geokillen till och med förutspått - så vi är glada att vi skrapade rent ändå ner till berggrunden och därefter sprängde för att få en jämn och fin schaktbotten.

Klart att vi anser det vara värt diverse tusenlappar för att vara på den säkra sidan. Schaktbotten och grunden lär vara liiite svårare att göra om, än själva trähuset...

Tror du att du har silt i marken bör du absolut göra en markundersökning. Silt är inte roligt eftersom det är så tjälskjutande.

Vi har byggt vårt hus på silt och vi fick flera viktiga råd från geoundersökarna. Den blottade schaktgropen får absolut inte utsättas för vatten (t ex regnvatten), då förlorar den all bärighet och du måste börja om från början. Du bör heller inte gräva i silt när det är tjäle i marken, framåt vårkanten kommer det att börja röra sig ordentligt och du riskerar sättningar. Observera också att när du gräver i silt måste du använda slät skopa, marken får inte rivas upp för mycket för då tappar den bärigheten. Fördelarna med silt är däremot att den har hög bärighet och hög infiltration.

Alla huskrängare vi talade med sa "vi börjar gräva så får vi se vad som kommer fram". Uppenbarligen har de aldrig hört talas om silt... Hur kul är det att börja gräva på senhösten för att inse att det inte går att fortsätta förrän tjälen gått ur marken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.