Kan man göra grunden själv? Jag leker med tanken att åtminstone klara av markarbetena på egen hand. Har en plan fastighet med högt läge (bra naturlig dränering tror jag). I min fantasi gräver man upp översta jordlagret och återfyller därefter med makadam eller annat kapilärbrytande grus med en tjocklek om ca 100mm-150mm, som packas ordentligt med en "padda".

En annan tanke är att själv sätta ihop själva grundelementen (sargen av typ Sundolitt 300mm tjocklek), golvvärmerör, armeringsnät, m.m. samt endast låta entreprenör fylla betongen och avjämningen.

Låter detta tokigt? Har någon annan gjort detta?

Tacksam för synpunkter!

//Shike :D

Totte_S
Vem ska bygga huset?
Bygger du lösvirke eller i övrigt har en bra byggare/snickare så kan du säkerligen göra de arbeten du beskriver i samråd med honom/henne. Det är ju inget möbelsnickeri precis, men det bör ju bli riktigt så inte huset kantrar :o
Vad jag har förstått så verkar det alltid vara tjurigt med grundläggning när man köper prefabhus, då tillverkarna ofta kinkar lite angående grundläggningen.
Min granne gjorde allt förarbete, från schaktning till rören till golvvärmen, i samråd med den snickare som skulle hjälpa honom att stomresa. Sen kom betongbilen och pytsade i ;)
Verkade inte vara alltför besvärligt, men som vanligt tar det en hel del tid. Tror att han hade ett proffs till grävmaskinen, en lördag.... Fort och bra och billigt ;)

Kan kanske vara läge att kolla med kommunen om markförhållandena på din tomt, de brukar åtminstone veta erfarenhetsmässigt om det är nödvändigt med en noggrannare undersökning eller inte, och det svarar de på gratis.

Jag har nog tänkt göra som du. Vi får husleverans v 17 (lösvirke). Tänkte börja v 14 med grund så jag har tid på mig.

En bekant är grävar och ska gräva åt mig.
Själv tänkte jag lägga ut grus, padda, isolera, dra rör, placera ut elementen, kort sagt allt innan en annan kontakt kommer som ska ordna armeringen, golvvärme och gjutning.

Det jag oroar mig för är att få det rakt nog.

men mycket är det att fundera över...

BESKT skrev:
Det jag oroar mig för är att få det rakt nog.
Med laser brukar det gå ganska lätt ::)

/Markarbetare till yrket

Är man bara noggrann är det inga problem.

Som alltid är det inledningen som ger slutresultatet så visst är det viktigt att det blir rakt, men varför skulle du lyckas sämre än någon annan?

Min erfarenhet säger att "blåbär" (ursäkta uttrycket) är FÖR noggranna.

Kör så det ryker och akta tårna! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.