6 792 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Riva gammalt hus och bygga nytt
Fundera lite grann på att köpa ett litet gammalt hus (1942) i trevligt område, men som är i behov av totalrenovering, samt ny dränering.
Huset är på 59 kvm + hel källare.
Är det någon på detta forum som har rivit och byggt nytt som kan dela lite erfarenheter.
T ex vad kostar rivning, vad gör man av resterna.
Jag tror att gatan är lite för tätbebodd för att brandkåren skulle vilja öva där.
/Anders
Huset är på 59 kvm + hel källare.
Är det någon på detta forum som har rivit och byggt nytt som kan dela lite erfarenheter.
T ex vad kostar rivning, vad gör man av resterna.
Jag tror att gatan är lite för tätbebodd för att brandkåren skulle vilja öva där.
/Anders
Jag har äntligen fått tummen ur med hemsidan. 
På hem.passagen.se/karlx11 kan ni se hur det gick till när vi rev vårt 73 kvadrats fritidshus.
På hem.passagen.se/karlx11 kan ni se hur det gick till när vi rev vårt 73 kvadrats fritidshus.
Fler än du borde välja att riva och bygga nytt...
Skämt åsido, före rivning måste du ansöka om rivningslov. Där måste du ange var rivningsmassorna ska dumpas / hanteras. Så du kommer få en viss kostnad för detta.
Ett plus är ju att du redan (antagligen) har el/VA anslutningskostnader betalda.
Rivningen kan du göra på flera olika sätt
Brandkåren får det som övningsobjekt (du får betala en viss summa själv dock)
Du river det själv
Lejer ut rivningen på någon entreprenör
eller så säljer du huset "på rot" Det kan finnas mycket folk som vill köpa dina fönster, takpannor, dörrar...
Skämt åsido, före rivning måste du ansöka om rivningslov. Där måste du ange var rivningsmassorna ska dumpas / hanteras. Så du kommer få en viss kostnad för detta.
Ett plus är ju att du redan (antagligen) har el/VA anslutningskostnader betalda.
Rivningen kan du göra på flera olika sätt
Brandkåren får det som övningsobjekt (du får betala en viss summa själv dock)
Du river det själv
Lejer ut rivningen på någon entreprenör
eller så säljer du huset "på rot" Det kan finnas mycket folk som vill köpa dina fönster, takpannor, dörrar...
satte själv in en annons innan vi rev... "Komplett hus om ca 70m2 bortskänkes mot bortforsling
Finns i Stockholm och kommer att rivas vecka 32"
Folk ringde och frågade om tomten ingick, fick man renovera huset på plats bl.a. bl.a. =) En massa puckon helt enkelt; så sätt inte ut telefonnummer på blocket
Finns i Stockholm och kommer att rivas vecka 32"
Folk ringde och frågade om tomten ingick, fick man renovera huset på plats bl.a. bl.a. =) En massa puckon helt enkelt; så sätt inte ut telefonnummer på blocket
Klicka här för att svara