9 323 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Bygga grund svårt - lätt ?
Jag tackar för era tankar. Vad gäller rör osv så tror jag inte det är något större problem, jag har en svåger som är VVS:are och som ska göra allt det åt mig.
Det som jag egentligen funderar över är nivåskillnaden. Det får vara en max nivåskillnad på 3 mm för att de som ska stommontera mitt lösvirkeshus ska göra det.
Hur ser jag till att det inte blir mer än så?
Måste jag redan när jag lägger dräneringsgruset se till att nivåskillnaden är så liten eller går det att korrigera efter hand?
Återigen tacksam för era tankar! ;D
Det som jag egentligen funderar över är nivåskillnaden. Det får vara en max nivåskillnad på 3 mm för att de som ska stommontera mitt lösvirkeshus ska göra det.
Hur ser jag till att det inte blir mer än så?
Måste jag redan när jag lägger dräneringsgruset se till att nivåskillnaden är så liten eller går det att korrigera efter hand?
Återigen tacksam för era tankar! ;D
Nivåskillnad mäter man med ett hyrinstrument - Lasernånting. Väldigt känsligt. Se bara till att grävaren har en bra uppfattning av vad som är jämnt och slätt. När vår grävare la ut singlet så var det lika högt överallt. Bara och padda några varv och mäta höjden under tiden. Sen går det att fila lite vid utläggning av kantelementen.
3mm, fnys! Ett sandkorn som sticker upp kan vara 3mm.
I vårt hus skiljer det 2 cm i takhöjd inne, troligen beroende på grunden som vi gjort själva - och ingen mår dåligt av det.
Lika med yttermåtten plus minus 1cm tror jag det brukar heta, fnys där också! Det finns mycket att göra när väggarna är 2 dm tjocka och huset tio meter långt.
Lycka till, men mät inte ihjäl dig - det finns det inga hantverkare som gör iaf.
3mm, fnys! Ett sandkorn som sticker upp kan vara 3mm.
I vårt hus skiljer det 2 cm i takhöjd inne, troligen beroende på grunden som vi gjort själva - och ingen mår dåligt av det.
Lika med yttermåtten plus minus 1cm tror jag det brukar heta, fnys där också! Det finns mycket att göra när väggarna är 2 dm tjocka och huset tio meter långt.
Lycka till, men mät inte ihjäl dig - det finns det inga hantverkare som gör iaf.
Vi är delvis inne på samma tankar. Dvs jag vill gärna men inte min fru... 
Vad jag har förstått (korrigera mig gärna om jag har fel) är den största risken att underlaget under grunden har dålig bärighet eller på annat sätt är olämpligt vilket kan medföra sättningar. Pålning eller annat krävas.
Vad jag har förstått (korrigera mig gärna om jag har fel) är den största risken att underlaget under grunden har dålig bärighet eller på annat sätt är olämpligt vilket kan medföra sättningar. Pålning eller annat krävas.
Nä, de där tre millimetrarna är bara till för att byggfirman ska kunna skylla ifrån sig om något inte passar vid stommonteringen. När jag murade min grund fick jag en nivåskillnad på ca 7mm när murarna "möttes" igen. Det löstes med lite bruk på murkrönet. Min KA bara garvade. 7 mm var tydligen löjligt lite och inget att bråka om.
Klicka här för att svara