6 025 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Stenkista
Vi ska gräva för stenkista för dränering & dagvatten, 3-kammarbrunn, mm i helgen som en del i förberedelserna innan huset börjar byggas.
Nu undrar jag vad en stenkista är? Jag förstår funktionen men hur stor ska den vara för en normal villa. Vad ska man fylla den med? (makadam el. tvättat?). Behöver man någon geotextil el. dylikt för att skilja gruset från sanden runt om?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Nu undrar jag vad en stenkista är? Jag förstår funktionen men hur stor ska den vara för en normal villa. Vad ska man fylla den med? (makadam el. tvättat?). Behöver man någon geotextil el. dylikt för att skilja gruset från sanden runt om?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag vet inte exakt hur stor vår stenkista blev. Jag tittade i den precis när den skulle återfyllas.
Men nog uppskattar jag dess volym som betydligt större än 1,5 m3. Makadamlagret doldes under en geotextil. Innan stenkistan så fanns en sandfångsbrunn med öppningsbart lock för att kunna rensas. Från stenkistan fanns ett breddavlopp till ett dike.
Vår grundläggare tyckte det var onödigt att göra en stenkista eftersom vår mark består av lera och har väldigt liten genomsläpplighet. Men nu stod det i samrådsprotokollet att vi skulle göra en stenkista och så fick det bli.
Men nog uppskattar jag dess volym som betydligt större än 1,5 m3. Makadamlagret doldes under en geotextil. Innan stenkistan så fanns en sandfångsbrunn med öppningsbart lock för att kunna rensas. Från stenkistan fanns ett breddavlopp till ett dike.
Vår grundläggare tyckte det var onödigt att göra en stenkista eftersom vår mark består av lera och har väldigt liten genomsläpplighet. Men nu stod det i samrådsprotokollet att vi skulle göra en stenkista och så fick det bli.
Hur stor en stenkista ska vara beror helt på hur vattengenomsläppligt det omgivande materialet är. Ju större genomsläpplighet desto mindre stenkista. Om det är riktigt tät lera så är det meningslöst att göra en stenkista det blir bara en bassäng. Jag såg en beräkning som visade att en stenkista i tät lera, för dagvatten från en normal villa, skulle behöva ha en yta (mot omgivande mark) på flera hundra kvadratmeter för att fungera. 
Vår stenkista är nu gjord! Efter en del samtal med kommun mm. Marken stenkista ligger i är sand och då gjorde vi en kista med 10 kubik singel 16-32 i V-form för högt vattentryck längst ned. Ytan på singelbädden ligger 3 m under hus-grunden. På singel lägger vi 10m drän-slang i spiral där vattnet får rinna ut, täcker med geotextil och sedan jord. Mellan stenkista och hus har vi brunn med sandfång. Det kanske är att använda både hängslen och livrem, men så gjorde vi.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden