Kommunen bygger äldreboende på andra sidan gatan. Har grävt ett ca 100 kvm djupt hål för källare. Grävningen startade i december.

Plötsligen - nu under julen - upptäcker jag att jag inte kan stänga skjutdörren (den 80-åriga dörren som använts dagligen de senaste 20 åren) utan den rullar tillbaka 3-4 cm.

Livrädd för att bygget kan orsaka sättning i mitt gamla hus. :-/

Biter på naglarna ... :-/

Jag tar detta först via Villaägarnas jurist imorgon ... hålet är ju redan gjort ... här i området ligger lera/sand i strängar ... jag har haft turen att ha ett hus som ligger i sand vilket inneburit att mitt hus är det enda som inte behövt dräneras om under alla dessa år (troligen la man inte ens dräneringsrör vid husbygget 1925).
Tillbringar natten med fortsatt nagelbitning. Behövde bara avreagera mig lite ... fight med kommunen brukar ju inte vara det roligaste en fattig mänscha kan önska sig ... *suckar djupt*

Våra gamla dörrar och skåp uppför sej litet konstigt på grund av luftfuktigheten: Torkar när huset är uppvärmt på vintern och är mer "tajta" på sommaren.... kanske har Du samma fenomen? Hoppas det är inga sättningar! håller tummarna
gaia

OM det skulle vara sättningar måste det vara bättre att börja med att kontakta den som gräver och undersöka saken istället för en jurist. Det kan ju faktiskt vara något som håller på att hända akut som kanske kan avhjälpas/förhindras om problemet undersöks i tid.

Nja, fukt borde inte ge utslag; det är inte extremt fuktigt och jag har ju som sagt skjutit dörren fram & tebaks dagligen i tjuge år :-/
Jo, detta vill jag att det sköts på plats. Aktiv villaägareförening här i området; kan ju vara så att jag inte är ensam om problemet - såvida det är ett problem.
Biter lite mindre på naglarna idag. :-/

Hej Jonna!
Jag tänkte inte att du fick det fuktigare men tvärtom: nu när man värmer huset så har det kanske torkat litet extra någonstans( har ni kanske tättat eller tillägsisolerat i somras?).
Hoppas att dina naglar klarade sej
gaia

Har trampat omkring i källaren med lupp och kan inte finna någon ny :-/ spricka. Det borde synas åtminstone i källartaket under den bärande väggen där skjutdörren är. Grävningen är färdig för äldreboendets källare.

Men jag har funderat på vad jag skulle göra om huset tippade :-[ .... Har diskuterat problemet med en besiktningsman så just nu är jag lugn. Men irriterar mig våldsamt åt skjutdörrens 3-cmspringa eftersom både kissen & jycken får in resp tassar för att öppna dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.