Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Alltså, jag är ju till hälften småländska, och alla min småländska släktingar är från Jönköpingstrakten.....
13 svar · 6,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi betalar också 550:- + moms för grävare, och vi bygger i förortskommun norr om Stockholm. Håller med tidigare talare om att det är viktigare med seriös grävare med idéer och erfarenhet av olika projekt samt duktig/noggrann/snabb på att gräva. Antalet debiterade timmar har ju viss betydelse för slutsumman....
3 svar · 3,2k läst
S
Svedalahem: Hej Pajen, Jag tror inte att du egentligen kan kalla det ett fast pris som du får från en markentreprenör - eftersom att de friskriver sig ifrån en mängd 'tilläggsarbeten'. Det jag ville veta själv var en mer realistisk prisbild (som kräver lite engagemang av entreprenören innan offert) så att du inte plötsligt har 100 000:- eller mer i oförutsedda kostnader - egentligen helt i
4 svar · 2,1k läst
M
moken: [citat] ???
7 svar · 5,2k läst
M
Magnus_Nordmark: Enligt "standard" så är telerör och teleband orange, och dito för el är gula. El - gul Tele - orange Vatten - blå Optokabel - grön Fjärrvärme - lila
3 svar · 4,2k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Hej! Ska du sätta plintar på berg så borra ner järn i berget. Två i varje plint blir lagom. Borra ordentligt på sned, ett åt varje håll, så att plinten inte kan lyftas. Använd gärna 16mm järn. Vill du förankra ännu bättre så använd s.k. "Kemankare", dvs en massa som du lägger i hålet innan du slår ner järnen. Den massan låser tillräckligt för att kunna hänga hela
9 svar · 6,1k läst
Sne4
Sne4: [citat] Det kan även gå att minska stoppet (om det är i infiltrationen alltså)med en svag lösning av väteperoxid enligt en person på miljö & hälsoskydd. Hon hade dock bara hört talas om det och aldrig provat själv. Kan dock vara värt att prova för att skjuta upp en dyr kostnad ett antal år. svag lösning? -Har inget facit som sagt, men skulle själv ha börjat lågt vid
6 svar · 11,2k läst
Immobil
Immobil: ::) Du kanske skulle tala om att det gäller Göteborg. ::) ;)
0 svar · 2,3k läst
G
GNN: Tack för kloka förslag och synpunkter! Ja, en rejäl höjd i kryputrymmet, 1,3 m (?) tänkte vi ha men inte full ståhöjd av kostnadsskäl. Kryputrymmet ska även vara korsdragsventilerat och som sagt ge möjlighet att täta golvet underifrån och lätt inspektera och åtgärda ev fuktangrepp mm. Att flytta hela huset har varit det som bekymmrat mig mest! Men en erfaren och händig flyttare av
3 svar · 4,7k läst
T
tiggre: http://www.molnsatra.se/ de har svar på det du undrar enda stället jag hittat på nätet vad gäller prisuppgifter på sand / jord / frakt / sten / isodrän mm mm
1 svar · 3,6k läst
V
valter53: På bilden ser det ur son mo det rinner ner vatten från berget som sedan stannar vid vägen. Ett dike vid berget som leder bort vattnet och ett dike vid vägen borde räcka, om marken är lägre på andra sidan vägen. En trumma under vägen behövs då så att vattnet kan komma bort.
16 svar · 2,9k läst
V
Verona: Tack för era tips! Just nu lutar det åt en kombinationsåtgärd. Såga en ränna i berget där det är som högst och därmed svårast att få plats med betongklack. Sen gjuta någon klack i betong som leder vattnet förbi husgaveln. Men hur sanerar vi inne? Mögellukten kommer väl smitta av sig i de nya byggnadsmaterialen!
3 svar · 7,9k läst
T
Tesa: Hej...ja, denna blåst...TH säger att det skall bli klart i tid, så man får väl hoppas på det! Så vi har gått om er nu i tid...men, vilken kul födelsedagspresent! :) När har ni fått inflytt? Hur har det gått har ni bestämt allt kakel, färg och allt annat som ni hade kvar på er lista (precis som vi, som dock inte kommit så mycket längre än när vi diskuterade detta sist...).
3 svar · 2,1k läst
hajof70
hajof70: Vissa, t ex min syster, har dränering/pumpgrop inomhus. Men det kan väl snarast se som en komplettering till en korrekt dränering utanför huset, i ert fall upp mot berget. Förmodligen vill man väl ta bort lite av berget för att kunna försöka leda vattnet åt bättre håll osv...
5 svar · 8,6k läst
V
verra: Hej, Har börjat med grunden nu, kommer inte att behöva spränga som vi misstänkte och då behöva en hel del fylle så hör av er till mig om ni har själv eller om ni vet någon som har. Maila eller ring på 0702568007. Mvh Martin
0 svar · 1,4k läst
ylven
ylven: Silt känner man igen på att det är så små korn att det nästan är lera. Om du tar upp en näve ordentligt fuktig (snarare blöt) silt och gör en boll av den (eller en pannbiff om man känner för det) så blir den blöt på ytan om man klappar lite försiktigt på den, även om den föreföll "torr" innan. Sand är helt enkelt större korn.
11 svar · 9,3k läst
S
Svedalahem: GRATISTIPP! Om ni schaktar massor i närheten av Svedala (i Skåne) och vill tippa dessa gratis så kan jag ta hand om mellan 40 och 100 kubik med massor (matjord / sand eller dyligt - ej enbart lera) på min tomt. Kommer då användas för att fylla upp en svacka på tomten! Hör av er med direktmeddelande med tel.nr så ringer jag upp! /Jonas
0 svar · 3,1k läst
A
andreask81: tänkte någ lika som dig men bygger som en mur runt hela precis som med en platta fast det blir ju bara muren!!
4 svar · 1,3k läst
P
petar: Vi hade samma problem. Marken räknades som högriskområde för radon. Vi fick gå upp till 15 cm platta, dubbel armering, radonduk (plastbeklädd aluminiumduk) samt radonevakueringsrör. Tydligen finns inga regler vad som måste göras, men eftersom en mätning ska göras efteråt så är det kanske bäst att göra grunden ordentlig från början. Det är ju inte så lätt att åtgärda grunden
9 svar · 12,2k läst
DragonLady
DragonLady: Det huset jag misstänker att det kommer ifrån hyr ut sitt hus o han själv är ganska så oanträffbar, även för sina hyresgäster som har problem med honom o jag tvivlar på att han vet hur hans fastighet fungerar för han låter huset förfalla, dessutom har han inte ägt huset så många år.
4 svar · 2,1k läst
DragonLady
DragonLady: Är det ingen mer som har funderat som jag ??? ;)
1 svar · 2,9k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Det låter mer rimligt ja.. =)
6 svar · 4,3k läst
F
fooney: Grunt talar som en sann bok! Du skulle nog kika under golvplankorna i huset o se om det verkligen ligger nåt spån där ??? så inte råttorna käkat upp allt :) Eller kanske försöka täta in till bjälklaget via de 4 väggarna på ditt hus ex. kapa av stående panel täta med fiberduk lägga liggade brädfodring just där.
4 svar · 3,0k läst
D
Draven: Bara den inte går sönder av trycket av lastbil eller tyngre fordon så är det ok för våran del, sen när infiltrationen behöver bytas ut är det ju inte så mycket jobb att gräva upp vägen. Hellre det än att slåss med vägverket om att flytta den närmare en korsning... Funderar även på att göran någon typ av bro över den lilla biten infiltrationen ligger :-/
5 svar · 4,7k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Nej inte om du lägger slangarna i betongen.. Betongen i sig själv fördelar värmen tillräckligt.
1 svar · 2,1k läst
S
stenhus05: Hej! Vet inte hur det är i din kommun men i vår så behövs det sk "marklov" innan man börjar schakta, fälla träd el dyl. Marklovet behandlades i samband med bygglovsansökan. Hör dig för iallafall vad som gäller hos dig.hälsingar stenhus05
1 svar · 3,1k läst
B
Beemer: Tack, ja vi får väl titta lite märmare på brunnen. Jag har ingen aning om hur den är uppbyggd utan ser bara brunnslocket. Får väl öppna och kika sen och höra med grundläggaren sen när vi pratar grund till huset. Men då vet jag att det kan vara en bra ide i alla fal att ha den till dagvatten. /Björn
2 svar · 5,0k läst
B
Betongkeps: Göra rent syllarna? Nej, inget om dessa. Hur/varför ska man göra det? Avfuktare + ny plast på marken rekomenderades av Anticimex, plast finns men det ligger grus ovanpå den.
3 svar · 3,1k läst
B
Bridgemountain: Hej, Jag såg en gång för länge sedan sexkantiga dräneringsrör av tegel (runda på insidan). Är det någon som vet om dessa finns kvar och om de i så fall går att få tag på i 08-området? MVH, Mats Broberg
0 svar · 2,1k läst
L
Anonymiserad 22996: Jag skulle aldrig gå med på det, om du inte ska ha en MYCKET öppen planlösning och inga dörrar inne att stänga.
4 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.