Grund & Markarbeten
Fasting65: Vi har en sektionsritning på vårt hus med plankstomme och påbyggnaden. http://www.fasting65.se/byggdagbok/dokument/sektion%20Virginia%206_ny.pdf obs. pga missöde i konverteringen så är pdf.en 1.6 meg har jag för mej. Lasträkningen har vi skriven på papper, så tyvärr kan du inte få se den med mindre än att du drar till Stadsbyggnadskontoret i Sthlm.
DragonLady: Halloj Lowzie! Vem har ni fått offerten ifrån? tycker väl det låter rimligt. Idag har dom lagt ut kantblocken till våran grund :D
Herr_Zakrisson: leverantören frågade vilket golv jag skulle ha. Klinker och trägolv sa jag. För trägolv rekommenderar jag att du väljer k40 sa han. Detta pga. fukthalten i k30 var för hög. Skillnaden i pris om jag fattade honom rätt skulle bli ca 1000 plus moms.
stenhus05: Hej! Finns det någon som kan rekommendera en bra sprängare? Bygger utanför Stockholm (norra sidan)./stenhus05
Pesco: Husets förra ägare byggde ut den gamla befintliga entren (som stack ut från huskroppen), satte en toa bredvid den och ett rum ovanpå. Men toan verkar bara hänga ihop med huskroppen åt ett håll och entr´n åt ett annat håll - i övrigt står den bara på en ...ja kanske ett armeringsjärn eller något i den storleken. Golvet rör sig lite, klinkerplattor har spruckit och man känner att
bebben: Det är nog ingen fara att köpa murblock på Byggmax, däremot får man se upp vid köp av brädor och plank. Kvalitén varierar ganska kraftigt, men det går ju att fixa genom att sålla bland brädorna... ;D Ps, Deras olje-färg verkar hålla hygglig kvalité med tanke på priset. Ds
Abuquir: Vi betalade runt 39000 kr før allt grus makadam och singel. Det blir i genomsnitt 112 kr inklusive moms. Mer æn det skall man inte behøva betala. Jag har læst någonstans att men kan få betala 150-200 kr per ton, men då ær det ju husleverantøren som saltar! Nej førsøk att køra sjælva så mycket som møjligt, det ær då ni kan spara pengar, men køp in matrialet ifrån en husfirma.
jonwal: Hej Är det någon som har speciellt bra/dåliga erfarenheter av grundläggare i östersundstrakten? Finns det någon jag skall passa mig för alt. försöka få tag på? /Jonas
Norre: [citat] Endast cellplast har ingen funktion. Fungerar dock ihop med platonmatta.
Norre: Har det inte skett ngn mögel påväxt el.dyl sedan 1934 så kan du kanske slappna av ett par år till...
sirbo: De siffor jag har är: 510+moms för borttransportering av 8 kubik sprängsten lastbilarna tar ett lass och beroende på hur man spränger sväller stenet 2-3 gånger. Spränger man försiktigt som i mitt fall så blir bitarna större. Grävare ca 400 +moms per timme och behövs på plats hela tiden vid sprängning, passa på att göra andra saker under denna tid med grävaren då det är en del
hajof70: misstänker att du kan göra som jag gjorde precis utanför grunden i anslutning till min dränering. Jag pumpar dock vattnet via ett sandfång till kommunens avlopp. Jag grävde 2,5m djup grop. Under "vattennivån" ska det vara 1,5-2,5kbm makadam i en "påse" filterduk för att hindra lera o dyl att komma in i konstruktionen. I detta "sticks" ett 400mm markrör utan botten ned. Pumpen ställer
Magnus_Nordmark: [citat] Ja precis. Ta den tjocklek du vill, tex 50 eller 100mm och ställ mot plattan och låt den gå ner något i marken. Se till att du förankrar skivorna i plattan så att de ligger kloss an hela tiden. Har du ett glapp där så finns risken att fukt och annat hemskt tar sig in där. Du kan exempelvis fästa skivorna mot husets panel eller genom skivorna och in i plattan. Det är ju inga
sneckarn: På bilden är det en modern konstruktion. Men ditt objekt har säkert ett platsgjutet bjälklag. Som nog inte har särskilt nogran yta. Och där på har man lagt träreglar för att rikta golven. Och för att få lite isolering.
zankan: [citat] men skulle inte en platta på mark fördela det egentligen.. Visst portrycket ökar över större yta men samtidigt bygga på sjöotten är inte lajbans... Jag skulle nog köra platta på mark och inte på något sätt förankra utbyggnad i gamla huset......Och visst du kan säkert friktionspåla utbyggnaden men nej har du inte bråttom test att förbelasta ytan....
Magnus_Nordmark: [citat] Jag vet inte priserna på armeringen, men du bör ha armering enligt följande. Armeringsmattor, 6mm med 15x15cm rutor samt två 10mm järn uppe och nere i kantbalkarna. Mattorna överlappar du två rutor i skarvarna och armeringsjärnen 40cm. Böj armeringsjärnen runt hörnen, INTE skarvar vid hörnen i kantbalkarna!
putte1: Hej. Jag har en tomt som behöver ca 30 lastbilslass utav fylnadsmassor.Ej blålera.Finns det någon i Jörlanda,Kungälvstrakten som vill bli av med lämpligt martrial. MVH.PUTTE
putte1: Hej. 1090 plus moms för 10 m3, 300 betong.16 kr i minuten för en bil med en 9 meters ränna. 3500 kr plus moms för en liten pumpbil med 16 meters kastlängd. MVH PUTTE
Svedalahem: För 'B-grus' (såg ut som grov sand med inslag av sten) som vi använt under våra plattor betalade vi 63:- + moms per ton inkl. transport. Vår KA sa iofs att så lågt pris hade han aldrig hört talas om tidigare...
0840: Jag sprängde bort 600 M3 berg som transporterades ca 8 Km. Totalkostnad 200.000 Kr. Detta var i Göteborg och jag är mycket nöjd med hela arbetet.
Herr_Zakrisson: Jag försöker lista ut vilket koncept som blir mest ekonomiskt. Vi väljer mellan att köpa en "färdig" grund med ritning och mtrl som isolering, armering, kantbalkar etc. från leverantör. Företag/leverantörer som jag hittat är: VG-värmegrund Wialex-grund Dorocell-Thermogrund Thermisol-grund Det andra alternativet skulle vara att köpa lösa kantbalkar, isolering, armering etc. från en
Sne4: Tillåter bara tomten det så är det ingen nackdel.
moken: ok, så det går så snabbt!? Skönt. Inget ska lastas upp på lastbil, rördiken behöver bara grävas, inte läggas igen på direkten eftersom jag inte kommer lägga rören förns mkt senare. Eventuellt kanske man då ska vänta med att gräva dom iofs, tänkte bara när man ändå har dom där så man slipper två framkörningsavgifter... Å andra sidan är det nog inte vidare svårt att för
Betongkeps: Vägen går utmed tomtgräns Magnus. Kanske är det inte så mycket då Mats... However, har dock föreställt mig tomten som helt plan men alternativet att fylla upp betyder väl något form av stöd (och ev. dränering?) mot granntomten? Då tomten är en avverkad skog (med fina stubbar och stenar) lär det nog kosta en slant att få ordning på ändå. Slänger in en fråga till: Alla stubbar
RoTe: Som sagt, TORRsug ska du ha. Finns även hos www.saneringsentreprenad.com [bild] [bild] [citat]
Rypos: Nu är det kris! Måste ha en grund klar i april. Behöver namn på grundbyggare som kan tillfrågas. Alla jag kontaktat hittills har full beläggning till i maj minst. Har använt eniro.se, men där är det svårt att hitta någon som kan ta ett helhetsansvar. Vad gör man?