2 098 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Mysko rör!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Grävarn ringde idag och meddelade att dom hade hittat 9tums rör när dom skulle lägga ner avloppsrören.
Rören går rakt under där plattan skall ligga.
Ringer kommunen o frågar vad det är för rör som ligger där, det vet dom inte fick jag till svar :
Dom tar inget ansvar för dessa rör eftersom dom ligger på privat mark.
Det kan vara dagvattenrör eller avlopp trodde grävarn men om dom använs eller inte vet ju ingen o dom kan ju inte ligga under huset.
Kommunen kan komma ut o kolla i rören med en kamera för o se om dom används eller inte, men jag måste betala för detta.
Dessutom om dom är aktiva måste dom flyttas o det får jag oxå betala för. :
Kan man lasta säljaren för detta ?
Om rören är aktiva o det händer något med dom efter huset är byggt o trädgården är anlagd, vem har ansvaret för dom igentligen, eftersom det inget servitut eller ritningar finns överhuvudtaget ???
Efter detta kan man ju tydligen vänta sig o hitta vad som helst när man gräver... >
Rören går rakt under där plattan skall ligga.
Ringer kommunen o frågar vad det är för rör som ligger där, det vet dom inte fick jag till svar :
Dom tar inget ansvar för dessa rör eftersom dom ligger på privat mark.
Det kan vara dagvattenrör eller avlopp trodde grävarn men om dom använs eller inte vet ju ingen o dom kan ju inte ligga under huset.
Kommunen kan komma ut o kolla i rören med en kamera för o se om dom används eller inte, men jag måste betala för detta.
Dessutom om dom är aktiva måste dom flyttas o det får jag oxå betala för. :
Kan man lasta säljaren för detta ?
Om rören är aktiva o det händer något med dom efter huset är byggt o trädgården är anlagd, vem har ansvaret för dom igentligen, eftersom det inget servitut eller ritningar finns överhuvudtaget ???
Efter detta kan man ju tydligen vänta sig o hitta vad som helst när man gräver... >
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Nej det finns inget servitut som belastar fastigheten.
Vi vet alltså inte varifrån röret kommer ifrån, för o få veta det måste vi ju gräva upp hela tomten.
Kan man inte kapa röret innan huset o sedan efter huset ca:10m + att man ´pluggar´ ändarna?
På det sättet blir det väl så småningom stopp hos den som äger röret ( om det nu är aktivt) men det är ju inte mitt problem.
Jag tycker faktiskt att kommun kunde ta på sig lite mer ansvar o hjälpa till när dom tjänar så mycket på oss husbyggare
Jag menar 40 lapp för ett bygglov t.ex......................
Vi vet alltså inte varifrån röret kommer ifrån, för o få veta det måste vi ju gräva upp hela tomten.
Kan man inte kapa röret innan huset o sedan efter huset ca:10m + att man ´pluggar´ ändarna?
På det sättet blir det väl så småningom stopp hos den som äger röret ( om det nu är aktivt) men det är ju inte mitt problem.
Jag tycker faktiskt att kommun kunde ta på sig lite mer ansvar o hjälpa till när dom tjänar så mycket på oss husbyggare
Jag menar 40 lapp för ett bygglov t.ex......................
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det huset jag misstänker att det kommer ifrån hyr ut sitt hus o han själv är ganska så oanträffbar, även för sina hyresgäster som har problem med honom o jag tvivlar på att han vet hur hans fastighet fungerar för han låter huset förfalla, dessutom har han inte ägt huset så många år.
Klicka här för att svara