Grävarn ringde idag och meddelade att dom hade hittat 9tums rör när dom skulle lägga ner avloppsrören.
Rören går rakt under där plattan skall ligga.
Ringer kommunen o frågar vad det är för rör som ligger där, det vet dom inte fick jag till svar ::)
Dom tar inget ansvar för dessa rör eftersom dom ligger på privat mark.
Det kan vara dagvattenrör eller avlopp trodde grävarn men om dom använs eller inte vet ju ingen o dom kan ju inte ligga under huset.
Kommunen kan komma ut o kolla i rören med en kamera för o se om dom används eller inte, men jag måste betala för detta.
Dessutom om dom är aktiva måste dom flyttas o det får jag oxå betala för. ::)

Kan man lasta säljaren för detta ?

Om rören är aktiva o det händer något med dom efter huset är byggt o trädgården är anlagd, vem har ansvaret för dom igentligen, eftersom det inget servitut eller ritningar finns överhuvudtaget ???
Efter detta kan man ju tydligen vänta sig o hitta vad som helst när man gräver... >:(

Nej det finns inget servitut som belastar fastigheten.
Vi vet alltså inte varifrån röret kommer ifrån, för o få veta det måste vi ju gräva upp hela tomten.

Kan man inte kapa röret innan huset o sedan efter huset ca:10m + att man ´pluggar´ ändarna?
På det sättet blir det väl så småningom stopp hos den som äger röret ( om det nu är aktivt) men det är ju inte mitt problem.
Jag tycker faktiskt att kommun kunde ta på sig lite mer ansvar o hjälpa till när dom tjänar så mycket på oss husbyggare :(
Jag menar 40 lapp för ett bygglov t.ex......................

Rören måste ju komma från någon grannfastighet. Denna granne borde väl veta?

Det huset jag misstänker att det kommer ifrån hyr ut sitt hus o han själv är ganska så oanträffbar, även för sina hyresgäster som har problem med honom o jag tvivlar på att han vet hur hans fastighet fungerar för han låter huset förfalla, dessutom har han inte ägt huset så många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.